Concorde többé nem repül?

2000.09.01. 14:53
A Concorde légi katasztrófa okainak kutatása második fázisába ért a Francia Balesetvizsgáló Iroda előzetes jelentésének publikálásával. A baleset pontos oka most sem ismert, a nyomozás a futómű szétdurrant gumiabroncsára összpontosít.
A Hotelissimo nevű szálloda és az AF4590 romjai Párizs külvárosában (Gonesse)
A Francia Balesetvizsgáló Iroda hivatalos sajtótájékoztatón pénteken ismertetik a baleset körülményeit, előzetesen ismertetett következtetésük szerint a Concorde-ok vélhetően mindörökre a földön maradnak. A jelentés az Air France Concorde 4590 járat utolsó két percének beszélgetését is tartalmazza.

Az utolsó mondatok

A legénység irányítótoronnyal folytatott beszélgetésből az derült ki, senki sem gondolta, hogy a gépet másodpercek választják el a katasztrófától. Röviddel a gép felszállása után az irányítótoronyból jelezték, hogy a gép mögött lángok vannak. Az üzenet után hét másodperccel a fedélzeti mérnök bemondja, hogy a kettes motor meghibásodott. A legénység megpróbált sebességet nyerni a kényszerleszálláshoz, de a pilóta rájött, hogy már késő. A másodpilóta ajánlata alapján a közeli Le Bourget repülőtérre próbálták a gépet irányítani, ahol újból kényszerleszállással próbálkoztak volna. ,,Negatív, megpróbáljuk Le Bourget-ot" - ez volt a Concorde-n elhangzott utolsó mondat.

Láncreakciót okozott a szétrobbant gumiabroncs

A jelentés szerint a ,,július 25-i katasztrófa azt mutatja, hogy egy futómű szétrobbanó gumiabroncsa, bármikor megismétlődhet. A defekt rövid idő alatt olyan következményekkel járt, hogy a legénység nem tudta a gépet helyrehozni."

A 76 oldalas jelentés szerint a futómű szétrobbanó gumiabroncsa volt a láncreakciót kiváltó esemény, mely az üzemanyagtartály megrepedéséhez és a végzetes tűzhöz vezetett. A gumi feltehetően a kifutópályán lévő, 40 centiméteres vasdarab miatt robbant fel. A jelentés elismeri, hogy a kifutópályán találtak egy - vélhetően egy másik géptől származó - vasdarabot, azonban nem tudták megmondani, hogy valóban az okozta a gumiabroncs meghibásodását.

A jelentés kimondja, hogy az üzemanyagtartály egy vagy több helyen repedt meg, az üzemanyag folyni kezdett, és ,,heves tűz" ütött ki. A tűz következtében a gép két hajtóműve nem működött.

Repül-e valaha a Concorde?

A katasztrófa után az Air France Concorde-jai nem repültek többé, idővel a British Airways is felfüggesztette járatait. A 12 szuperszonikus Concorde egyelőre a földön marad, amíg egy hasonló baleset lehetőségét ki nem zárják. Hogy valaha-e fog még Concorde repülni egyre valószínűtlenebb, miután a gépek ,,öregeknek" számítanak. A száz utas szállítására alkalmas gépeket 1976-ban gyártották, átlagos élettartamuk 21,3 év.

Átirat: A legénység utolsó szavai, az utolsó két perc
Az Air France 4590. számú járatának és az irányítótorony párbeszédének hivatalos átirata.
Dátum: 2000. július 25., időpont: 16:42 17 másodperc, (helyi idő) Irányítótorony: "Air France 4590, 26-os, jobboldali kifutópálya, szél 0,90 mérföld óránként, felszállás engedélyezve."
Másodpilóta: "4590, felszállás folyamatban, 26 jobb." (kapcsoló kattan)
Pilóta: "Mindenki készen áll?"
Másodpilóta: "Igen."
Fedélzeti mérnök: "Igen."
Pilóta: "Fel 100, 150" (érthetetlen szavak következnek, kapcsoló kattan). "Maximum" (motor erejének növeléséhez hasonló hangok).
Azonosítatlan hang a rádión: "Tovább, Christian!"
Fedélzeti mérnök: "Négyes felmelegítve." (kapcsoló kattan).
Másodpilóta: "100 mérföld óránként."
Pilóta: "Értettem./Igazolva"
Fedélzeti mérnök: "Négyes zöld."
Másodpilóta: "V egy" (alacsony frekvenciájú zaj)
Pilóta: (érthetetlen)
Másodpilóta: "Vigyázz!"
Irányítótorony: "Concorde nulla ... 4590 lángok (érthetetlen) mögötted lángok vannak!"
Azonosítatlan hang: (egyszerre a rádión) "Igen" (a háttérzaj megváltozik, kapcsoló kattan)
Fedélzeti mérnök: "Stop (érthetetlen)."
Másodpilóta: "Vettem, jól."
Fedélzeti mérnök: "Defekt, mot(...), defekt kettes motor." (két kapcsoló kattan, tűzriasztó beindul)
Azonosítatlan hang a rádión: "Csúnyán ég, huh" (gong)
Fedélzeti mérnök: "Lezárni a kettes motort!"
Pilóta: "Motortűz eljárás" (kapcsoló kattan, tűzriasztó megáll).
Másodpilóta: "Vigyázat, a sebességmérő, a sebességmérő, a sebességmérő!" (kapcsoló kattan, tűzjelző csengő).
Ember az irányítótoronyból: "Csúnyán ég, és nem vagyok biztos, hogy a motorból jön" (hang, mintha tűzoltó karját fordították volna el).
Pilóta: "Futómű behúzodik."
Irányítótorony: "4590, erős lángok vannak mögötted."
Fedélzeti mérnök: "A futómű." (vészjelző, füstjelzőszerű hangok)
Irányítótorony: "Fogjuk a középső adót"
Másodpilóta: "Vettem, jól"
Fedélzeti mérnök: "A futómű, nem" (gong).
Irányítótorony: "Mikor megfelel, leszállási prioritásuk van"
Fedélzeti mérnök: "Futómű!".
Másodpilóta: "Nem" (két kapcsoló kattan)
Pilóta: "Futómű (érthetetlen) behúzódik".
Másodpilóta: "Vettem jól." (tűzjelző, gong, három kapcsoló kattan)
Másodpilóta: "Próbálkozom (érthetetlen)".
Fedélzeti mérnök: "Ütöm (érthetetlen)"
Pilóta: "Lezárod a kettes motort (érthetetlen)" (füstjelző elhallgat)
Fedélzeti mérnök: "Lezártam".
Irányítótorony: "A középső adó vételének vége"
Másodpilóta: "A sebességmérő" (kapcsoló kattan, csengőhang vége)
Másodpilóta: "A futómű nem jön fel" (tűzjelző cseng)
Repülőgép műszere: "Hopp, hopp, húzd fel!"
Repülőgép műszere: "Hopp, hopp, húzd fel!".
Másodpilóta: "A sebességmérő".
Repülőgép műszere: "Hopp, hopp húzd fel!"
Tűzoltószolgálat vezetője: "De Gaulle irányítótorony a tűzoltószolgálat vezetőjétől."
Irányítótorony: "Tűzoltószolgálat vezetője, uh ... a Concorde, nem ismerem szándékait, foglalj állást a déli dublé mellett!" (kapcsoló kattan)
Pilóta: (érthetetlen)
Tűzoltószolgálat vezetője: "De Gaulle irányítótorony a tűzoltószolgálat vezetőjétől, engedélyt kérek bevonulni a 26 jobbra."
Másodpilóta: "Le Bourget, Le Bourget, Le Bourget!"
Pilóta: "Túl késő (érthetetlen)!"
Irányítótorony: "Tűzoltószolgálat vezetője helyesbítés, a Concorde visszatér a nulla kilenc kifutóra az ellentétes irányban!"
Pilóta: "Nincs idő, nincs (érthetetlen)!"
Másodpilóta: "Negatív, megpróbáljuk Le Bourget-ot!"
Tűzoltószolgálat vezetője: "De Gaulle irányítótorony, meg tudod mondani a Concorde helyzetét?"(két gong, kapcsoló kattan és hangok, mintha tárgyakat mozgatnának).
Pilóta: (érthetetlen, végső erőfeszítés hangja)
Pilóta: (érthetetlen, végső erőfeszítés hangja)
Pilóta: (érthetetlen, végső erőfeszítés hangja)

Az utolsó hangot 16:44 30 másodperckor rögzítette a fekete doboz. A felvétel 16:44 31 másodperckor véget ér.