Privatizálják a brit légiirányítást?

2000.05.09. 16:55
A brit kormány közlekedési törvényjavaslatában a Nemzeti Légiirányítási Szolgálat 51 százalékának privatizálása is szerepel, de az ötlettel még a kormánypárti képviselők sem értenek mind egyet - adta hírül a BBC.
A Szolgálat a Polgári Légiközlekedési Felügyelet része, ötezer alkalmazottja van, ebből 1700 légiirányító és 1500 mérnök. A Szolgálat végzi a légiirányítást minden nagyobb brit reptéren. Két központja a Heathrow közelében lévő west draytoni, amit nem sokára egy 350 millió fontos beruházással épülő swanwicki vált fel, illetve a prestwicki, ahol 250 millió fontból épül új központ 2002-re.

Blair kitart a reformok mellett

A Munkáspárt londoni önkormányzati választásokon történt leszereplése utáni első beszédében Tony Blair kiállt a munkáspárti kormány reformjai mellett. A beszéd részben azoknak a kormánypárti képviselőknek szólt, akik a reformjavaslatokért (mint amilyen pl. a légiirányítás privatizációja) nem igazán rajonganak, sőt néha ellenük is szavaznak. A miniszterelnök a gazdasági és oktatási reformok sikerét hozta fel az újabb javaslatok mellett szóló érvként. Blair szerint ,,szükség van a népszerűtlen intézkedésekre, amik csak hosszú távon hoznak javulást ,,Ez már egy jobb ország [mint amilyen az előző, konzervatív kormány alatt volt], de még nagyon sok a teendő." - mondta. A ,,rebellis" képviselőknek azt üzente: ,,Ha ti gazdagok és kiváltságosok vagytok, akkor Nagy-Britannia jól dolgozott értetek - nekünk most viszont változtatnunk kell, hogy az emberek mindenkiért dolgozzanak. A többség ezért szavazott ránk, és mi ki is tartunk emellett - hosszú távú problémákra hosszú távú megoldások kellenek."

A Munkáspárt annak idején, még ellenzékben nem értett egyet a hasonló célú javaslatokkal, de most már elkerülhetetlennek tartják a légiirányítás részleges privatizációját, hogy a szükséges beruházások megvalósulhassanak.

A törvényjavaslat szerint a Szolgálat 46 százaléka magáncégekhez, további öt százalék az alkalmazottak tulajdonába kerülne.

A ,,rebellis" munkáspárti képviselők elsősorban a légiközlekedés biztonsága miatt aggódnak, bár a kormány többször is kijelentette, hogy ebben a tekintetben nem lesznek kompromisszumok. Május elején John Prescott, a közlekedési ügyekért felelős miniszterelnök-helyettes találkozott a képviselőkkel és megpróbálta rávenni őket, hogy támogassák a javaslatot.

A képviselők szavazata nélkül a törvény nem kapja meg a szükséges többséget ez alsóházban, a kormány tehát jogosan aggódik. Főleg, mivel ez már nem is az első eset lenne, miután ugyanezen az ülésszakon hasonló okokból korábban már elbukott a kormány információszabadságra vonatkozó javaslata.

John Prescott
Az engedetlen képviselők, akik között ott van Gavin Strang, korábbi közlekedési miniszter és Gwyneth Dunwoody, a közlekedési bizottság elnöke is, most azt tervezik, hogy egy sor módosító indítványt nyújtanak be a törvényjavaslathoz. Az indítványok egy része a privatizációs terv törlésére vonatkozik, mások alapján a légiirányitás ,,civil" kontroll alatt maradna.