A baleset ellenére hadrendbe állítják a Nyerpát
További Külföld cikkek
Az orosz haditengerészet hadrendbe állítja a Nyerpa nukleáris meghatású tengeralattjárót, amelyen múlt szombaton húszan meghaltak, jelentette ki az Interfax hírügynökségnek Nyikolaj Markov vezérkari főnök szerdán.
Markov szerint a próbajáraton a sajnálatos balesettől eltekintve minden rendben találtak, a szerencsétlenséget okozó tűzoltó berendezést egyelőre szakértők vizsgálják, és ha netán rendszerhibáról lenne szó, ki fogják javítani. A kísérleti kipróbálást pedig még idén lezárják, és a tengeralattjárót a jövő év elején hadrendbe állítják.
A baleset okait vizsgáló bizottság nem hivatalosan tudatta, hogy magát a tűzoltórendszert rendben találták és elegendő egyéni oxigénmaszk volt a fedélzeten. Több szakértő arra gyanakszik, hogy a számítógépes rendszerben következett be a hiba. A baleset okait vizsgáló bizottság pénteken szándékozik közölni megállapításait.
Hetven emberre ömlött a freon
A Kommerszant című lap szerdán túlélőket idézve vitatta azokat az állításokat, amelyek szerint a civilek képzetlensége és csekély gyakorlata miatt lett volna olyan nagy a halálos áldozatok száma. A hálóteremben ugyanis 70 ember tartózkodott, amikor beömlött az összesen 120 kilogrammnyi freon gáz, és koncentrációja pillanatok alatt meghaladta a megengedett érték 300-szorosát.
Az egyik nyilatkozó elmondta, hogy ő maga fel tudta ölteni az oxigénmaszkot, a freon kábító hatására mégis elvesztette eszméletét, és csak a próbajáratot kísérő Admiral Tribuc hadihajó fedélzetén tért magához. Ezt szakértők azzal magyarázzák, hogy a maszkba kerülhetett egy cseppnyi freon. A gáz megengedett koncentrációja ugyanis 1 gramm légköbméterenként, s ennél már az is sokkal nagyobb adag, ha maszkra egyetlen csepp esik.
Automata berendezés
A LOH rövidítéssel jelölt, freonnal működő tűzoltó berendezést az orosz tengeralattjárókon közel 40 éve alkalmazzák. A nyilatkozók azonban arra panaszkodtak, hogy korábban csak kézi vezérléssel használták: előbb elhangzott a parancs a maszkok felöltésére, megszólalt a hangjelzés, csak azután nyíltak meg freonszelepek. Az új, automata berendezéseknél azonban a gáz a hangjelzéssel egy időben kezd ömleni.
A Komszomolszkaja Pravda című újság a két érintett katonai hajógyár egyikének szakszervezeti vezetőit idézve azt írta, hogy mindenki félt a kipróbálástól. Az átadó csapat általában a legképzettebb mérnökökből és szakmunkásokból áll össze, a gyár elitjéből, akik igazán tisztában vannak minden részlettel. Ezúttal azonban csak úgy tudták őket rábírni a részvételre, hogy nagyságrendekkel magasabb díjazást ígértek érte.
A Nyerpát az Amur menti Komszomolszk hajógyárában kezdték építeni 1991-ben. A hadipari üzemek civil termelésre való átállítása miatt a Nyerpa építését a kilencvenes évek vége felé befagyasztották, de 2004-ben befejezése mellett döntöttek. Ezt és egy további hasonló tengeralattjárót India szándékozott lízingelni, de az átadás késik.