Eduárd Baltyin tengernagy, a Szovjetunió Hőse, a fekete-tengeri flotta volt parancsnoka kijelentette: szerinte a Kurszk tengeralattjáró egy felszíni, feltehetőleg szárazárut szállító hajóval ütközhetett, amelynek orrára a sarkvidéken használatos jégtörő szerkezet volt felszerelve. Egy ilyen, mintegy 110 ezer tonna erejű, szemből érkezett lökés hatására süllyedt le a tengeralattjáró a tengerfenékre. Ez alatt a Kurszk fedélzetén 20-30 másdopercen belül működésbe léphetett a turbógenerátor védőkészüléke, majd 5 másodperc múlva a reaktor vészkikapcsolására szolgáló szerkezet is. Ennek eredményeként a tengeralattjáró áram nélkül maradt, a tengervíz pedig a résen át beömölve elárasztotta a hajóorron levő rekeszt. A tengernagy feltételezése szerint az első rekeszben levő tengerészek igyekeztek gyorsan kijutni a második rekeszbe, de a gyors vízbetörés miatt valószínűleg erre már nem maradt idejük, sőt, a víz elárasztotta a második rekeszt is. Baltyin úgy gondolja, hogy az első és második rekeszben levő személyzet nem élte túl a balesetet. Az életben maradottak rendkívül súlyos helyzetben lehetnek, hiszen a hajón nincs világítás, a víz hőmérséklete mindössze 7 fokos, a hajó oldalára dőlt, a legénység pszichikai állapota rosszabodott.