
Vadim Paka, az orosz Tudományos Akadémia Óceanológiai Intézete atlanti-óceáni részlegének vezetője azt nyilatkozta, hogy a "Mir" típusú mélytengeri kutatószerkezeteket nem tudják felhasználni a Kurszk atom-tengeralattjáró mentésénél, mert ezek csak víz alatti objektumok vizsgálatára használatosak, de nem alkalmasak emberek kimentésére. Paka szerint a haditengerészet rendelkezik az összes szükséges mentőfelszereléssel. Ezen kívül, emlékeztetett arra, hogy a "Mir" kutatószerkezetek hatezer méter mélységben végzett munkára készültek, és nincs rájuk szükség a százméteres mélységben, ahová még könnyűbúvárok is lemerülhetnek. A "Msztiszlav Keldis" tudományos kutatóhajó fedélzetén levő "Mir" kutatószerkezetek jelenleg a Titanic elsüllyedésének körzetében, az Atlanti-óceán északnyugati részén vannak. Anatolij Ivanzsin, a nyizsegorodszki "Lazurit" tervezőiroda főmérnöke kijelentette, hogy a Bester és Priz típusú mentőegységek csak akkor tudnak csatlakozni az elsüllyedt tengeralattjáróhoz, ha annak dőlésszöge nem haladja meg a 45 fokot. Ha ennél nagyobb a dőlésszög, akkor a mentés ezekkel a búvárharangokkal lehetetlen. A Kurszk kezdetben viszonylag egyenesen feküdt a tengerfenéken, de a tengerfenék menti áramlatok következtében a tengeralattjáró egyre jobban megdőlt, meghaladva a 60 fokos szöget.