Reklámóriások egyesülése

2000.06.20. 21:35
Alig pár héttel a Young & Rubicam WPP által történt felvásárlása után a reklámipar újabb - és egyik legismertebb - cége, a Saatchi & Saatchi adja fel a függetlenségét. A ,,vevő" a párizsi Publicis. Bár már hetek óta dolgoznak a két cég vezetői az üzleteten, a hírt csak hétfőn jelentette be a Saatchi & Saatchi, ami rögtön 27%-os ugrást eredményezet a részvényeinek. A Publicis 1%-ot veszített a párizsi tőzsdén, mert az elmzők soknak tartják az 5 fontos részvényenkénti árat, amit felajánlott a Publicis. Ez az ár 19%-os prémiumot jelent a hétfői, és egy 51%-os prémiumot a pénteki záróárfolyamhoz képest.
A Saatchi több mint hétezer embert foglalkoztat a világ 92 országában. Az 1999-es bevételük 400,7 millió font, hasznuk 36,3 millió volt.

A Saatchi & Saatchi eddig a világ tizenkettedik ügynöksége volt, kliensei között olyan híres nevek szerepelnek, mint a Procter &Gamble, Toyota, Astra/Zeneca, Du Pont, Generall Mills, Hewlett Packard, Johnson & Johnson Pharmacia and Upjohn, Sony vagy a Visa

Sokan azt rebesgetik, hogy nem más, mint maga az egyik kliens (P&G) erőltette a cégfúziót. A P&G-nek ugyanis akkora reklámigényei vannak, amihez herkulesi eszközök kellenek, és csupán egy ügynökség nem elég. Éppen ezért már négy hivatalos P&G reklámügynökség van a világon (Saatchi & Saatchi, Grey Advertising, Leo Burnett és MacManus), de közöttük nem valósultak meg a négyes fúziós elképzelések.

Ennek ellenére a Leo Group és a MacManus már régóta közös cipőben jár, ugyanis a Bcom3 holding irányítja őket, amelyben a japán Dentso Groupnak is van 20%-os részesedése. A dolgok mégsem ilyen egyszerűek, mivel a Bcom3 anyavállalata a True North Communications, amelyet már 1998-ban megpróbált felvásárolni a Publicis, de a terv meghiúsult, mivel az igazgatók nem tudtak megegyezni, hogy ki legyen a vezérigazgató.

Ez igencsak rossz hír volt a Publicisnak, aki már régóta keresett egy észak-amerikai partnert. A Saatchi ebből a szempontból tökéletes, mert a forgalmának több mint a fele erről a kontinensről származik. Az új csoport bevételének 49%-a Európából jön, 38%-a Észak-Amerikából, míg a maradék 13% a világ többi részéről.

Más közös érdek is van a két médiacsoport között, mégpedig a L'Oréal, a Nestlé és a Renault, mivel ezek a cégek mind a két ügynökséggel dolgoztatnak.

Ha sikerül a fúzió, akkor a csoport a világ ötödik legnagyobb ügynöksége lesz, és egy veszélyes konkurense lesz a három nagy csoportnak, melyek a WPP, Omnicom és az Interpublic.

Néhány személyi változás is történni fog, de semmi drasztikus, hiszen barátságos felvásárlásról van szó (ne felejtsük el az 51%-os prémiumot). Bob Seelert, a Saatchi elnöke bekerül a Publicis felügyelő bizottságába (Supervisory Board), míg a jelenlegi igazgató, Kevin Roberts, amellett, hogy megtartják igazgatói posztján az igazgató tanács (Management Board) tagja lesz. Természetesen a Publicis vezérigazgatója, Maurice Levy fog az új csoport élén állni.