Világbirodalmat épít a francia Renault
A Volvo annak fejében, hogy megvásárolja a Renault V.I./Mack divíziót, 15 százalékos tulajdoni részesedést ad át a Renault anyavállalatnak, amely így a svéd cég legnagyobb részvényese lesz. A Renault a svéd vállalat további öt százalékának megszerzésére is opciót kap.
A Volvo személyautó-részlegét tavaly vásárolta meg a Ford amerikai mamutvállalat. A Renault V.I. (Véhicules Industrielles) a világ negyedik legnagyobb teherautógyártója. A Mack pedig a francia cég amerikai leányvállalata. A Volvo a Le Monde szerint szerint 1,6 milliárd eurót fizet a francia cégért, amellyel együtt második helyezettek lennének a német Mercedes mögött.
A Renault-t és a Volvót tíz éve stratégiai szövetség köti össze, amely kisebbségi kereszttulajdonlásban is kifejezést kapott 1991-ben. Szó volt egyesülésről is, de a Volvo részvényesei 1993-ban leszavazták a tervet.
A Volvo a szintén svéd Scania teherautógyár megszerzésére próbálkozott az utóbbi hónapokban, de törekvése megbukott az EU versenyfelügyeletének ellenállásán. A Scania így a német Volkswagené lett március végén.
Ugyancsak a Renault-t érintő hír, hogy a dél-koreai Samsung Motors Co. autógyár tizenhat hitelezője beleegyezett, hogy a vállalatot átvegye a francia autógyár. A dél-koreai hitelezők elfogadták a 620 milliárd vonos (1108,7 von/dollár) vételárat, amelyért a Renault 70,1 százalékot szerez a Samsung Grouphoz tartozó autógyárban - adta hírül az MTI.
Az ügylet révén a Renault az első külföldi gyártulajdonos a dél-koreai járműiparban, amelyen korábban három nagy hazai cég, a Hyundai, a Kia és a Daewoo uralkodott. A Samsung Motors évente 240 ezer autót gyárt és műszaki szövetségben van a japán Nissan Motors Co.-val, amelyben ugyancsak a Renault a főrészvényes.
Az egykori három nagy dél-koreai gyártó közül már csak a Hyundai marad várhatóan hosszabb távon is önálló. A Hyundai tavaly megvette a csődbe került Kia Motorst, és ezzel megszerezte a helyi piac 75 százalékát.
A Le Monde és a Bloomberg szerint azáltal, hogy a Renault nemrégiben megszerezte a japán Nissan, a román Dacia és a koreai Samsung autógyárakat, elsősorban a személygépkocsik gyártására kíván koncentrálni a jövőben. A Volvo viszont - miután eladta autógyártó részlegét - kiváló partnere lehet a franciáknak arra, hogy a kevésbé nyereséges teherautógyártást felfuttassa, és profitábilissá tegye.