További Külföld cikkek
- Agyrémnek nevezte Ukrajna legújabb rendeletét a külpolitikai elemző
- Betiltották Amerikában a TikTokot, eltűnik 170 millió felhasználó?
- Emmanuel Macron: Európa haldoklik és elpusztulhat
- Szijjártó Péter: Minden adott a magyar-azeri kapcsolatok továbbfejlesztéséhez
- Hatályon kívül helyezték Harvey Weinstein ítéletét, ami elindította a metoo-mozgalmat
Calarasi város mellett a Dunán pénteken a román hajósok szövetsége blokádot állított, amivel az amúgy is gyér forgalmat teljesen megbénították. A hajózár tartama határozatlan, a hajózási szövetség képviselői Mugur Isarescu kormányfővel szeretnének tárgyalni. A szakszervezeti képviselők már kértek egy kihallgatást a miniszterelnöktől, a kormány csütörtöki zsúfolt napirendje miatt azonban a jövő hét elejére halasztották a találkozót.
A román kormánytól követelnek kárpótlást a hajósok
Hajólánc blokkolja a továbbhaladást |
A NATO ugyanis a háború idején több hidat is lebombázott, amelyek máig akadályozzák a hajóforgalmat. A hidak kiemelésére már több terv is készült, ám egyelőre bizonytalan, mikor lesz ismét járható teljes hosszában a folyó. A bombázások miatt a magyar hajótársaságot, a MAHART-ot is jelentős veszteségek érik.
A román tiltakozók érdekvédelmi képviselői szerint a folyami hajósok legalább 150 millió dollár kárt szenvedtek el amiatt, hogy a légitámadások után a Duna jugoszláviai szakasza hajózhatatlanná vált, s káruk havonta 50 millió dollárral növekszik. A hajózási vállalatok már több ezer alkalmazottat kénytelenek voltak elbocsátani. A román hajósok tavaly szeptember 6. és 9. között egyszer már hasonló okok miatt blokádot emeltek a Dunán, szintén Calarasi térségében.
Másfél éve nincs MAHART forgalom az Al-Dunán
A MAHART-ot a román hajósok dunai blokádja nem érinti, a térségben jelenleg egyetlen hajó sincs - nyilatkozta az Indexnek Koszonics László, a folyamhajózási üzletág vezetője. Az Al-Dunán a forgalom a minimális, egy-két jármű alkalomszerűen jár arra. Az Al-Dunán egyébként hajózási zárlat van érvényben. A lebombázott újvidéki Erzsébet híd miatt lehetetlen lenne elhaladni a Dunán, ideiglenes megoldásként egy pontont építettek erre a folyamszakaszra. A zárlat miatt a pontont évente 4-5 alkalommal nyitják meg, és horribilis összegekért - egy 2000 tonnás hajó esetében 10 ezer dollárért - engedélyezik a továbbhaladást - mondta az Indexnek Koszonics László. Az Al-Duna felé másfél éve nem indulnak - csak alkalomszerűen - MAHART hajók, Bécs felé azonban nincs fennakadás.