További Submarine cikkek
A titokzatos tengeralattjáró egy korábbi felvételen |
|
Mint ahogy később nyilvánvalóvá vált, a Kurszk mentését az orosz haditengerészet alakulatai valójában már szombaton, 12-én megkezdték, hadgyakorlatnak álcázva a műveletet. Olyan, később alaptalannak bizonyult hírek kaptak szárnyra, miszerint a legénység energiaellátását az orosz hadsereg búvárharanggal folyamatosan biztosítja.
A tragédia harmadik napján, augusztus 15-én az Egyesült Államok is jelezte, hogy kész segítséget nyújtani Oroszországnak. Az amerikaiak egy speciális mini-tengeralattjárót ajánlottak fel az oroszoknak, melynek segítségével egyszerre 24 embert lehetett volna a felszínre hozni. Az orosz haditengerészet nem tartott igényt az amerikai segítségre, és 15-én megkezdte saját mentési kísérleteit.
A mentés
A mentés késve kezdődött a viharos időjárás miatt |
A mentőakciók - melyekhez később, orosz felkérésre csatlakozott Norvégia és Nagy-Britannia is - eredménytelennek bizonyultak, pedig a nemzetközi mentőalakulatok teljes technikai arzenáljukat bevetették a Kurszk legénységének felhozására.
Augusztus 19-én a norvég Normand Pioneer mentőhajó, fedélzetén a brit LR5-ös mini-tengeralattjáróval a Kurszk balesetének körzetébe érkezett. A norvég alakulatok többször rákapcsolódtak a tengeralattjáró vészzsilipjére, de a vizet nem sikerült kiszivattyúzni az ajtók közül, mert a Kurszk csatlakozónyílásai deformálódtak a baleset során.
Amikor a mélytengeri búvároknak sokadik próbálkozásra sikerült felnyitniuk a Kurszk 9-es rekeszébe vezető zsilipkamra belső nyílását, megállapították, hogy a rekeszt teljesen elárasztotta a víz. A búvárok nem tudták teljes mértékben kinyitni a búvónyílást és leengedni azt a távvezérelt tévékamerát, melynek segítségével tájékozódni akartak a merülőhajó belsejében uralkodó állapotokról. A norvég búvárok már ekkor biztosra vették, hogy az egész tengeralattjárót elárasztotta a víz, ezért a teljes személyzet meghalt. Ezt nyilatkozta 21-én az egyik norvég mentő, Rune Fredheim kapitány. A norvég katonai hatóságok képviselői bejelentették, hogy mentőmissziójuk véget ért. A tengeralattjáró fedélzetén található műszerek segítségével a szakemberek ugyanis megállapították, hogy a kabinokban uralkodó nyomás kizárja az élet lehetőségét. A brit gyártmányú mini-tengeralattjáró bevetésére, melynek segítségével a túlélőket hozták volna a felszínre, ezért nem került sor.
A legénység
Az odaveszett század, a kép tavaly készült |
Augusztus 21-én Mihail Mocak, az északi flotta törzsparancsnoka hivatalosan is megerősítette, hogy a Kurszk legénysége meghalt a baleset következtében. Mocak szerint a tengeralattjáró valamennyi rekeszét elárasztotta a víz, a hajózó személyzet közül senki sem maradt életben. Az orosz fél azzal a kéréssel fordult Norvégiához, hogy nyújtsanak segítséget a holttestek kiemeléséhez, de a norvég haditengerészeti parancsnokság azt válaszolta, hogy nem rendelkezik az ehhez szükséges technikai eszközökkel.
Tehetetlen orosz haditengerészet
augusztus 12.- Az orosz északi flotta atom-tengeralattjárója, a Kurszk elsüllyed a Barents-tengeren
augusztus 14. - Megérkeznek az első híradások a balesetről.
augusztus 15. - Az orosz hadsereg egyedül kezdi meg a mentést.
augusztus 17. - Szakértők cáfolják, hogy a túlélők kopogással jeleznének a Kurszkban.
augusztus 18. - Murmanszkban közzéteszik a legénység névsorát.
augusztus 18.- Sikertelen csatlakozási kísérlet a Kurszk zsilipjéhez.
augusztus 19. - Megérkezik a Normand Pioneer nevű norvég mentőhajó.
augusztus 20. - Mélytengeri búvárokkal a fedélzetén megérkezik a Seaway Eagle, és egy másik norvég mentőhajó is.
augusztus 21. - Búvárok kinyitják a mentőzsilip ajtaját, majd vizsgálatok után kijelentik, hogy nincs túlélő a Kurszkon. Az orosz kormány hivatalosan bejelenti a legénység halálát. A kutatás lezárul. A Kurszk kiemelési munkálatai várhatóan két hét múlva kezdődnek.
Az orosz mentőalakulatok kudarcának és az orosz kormány hozzáállásának okai a 90-es évek elejére nyúlnak vissza. Az orosz haditengerészeti parancsnokság 1990-ben úgy döntött, hogy takarékossági okokból megszünteti a flotta mélytengeri kutató-mentő szolgálatát. A kiválóan képzett (a leningrádi tengerésztiszti iskolán külön mélybúvár-tanszék működött) szakemberek nagy részét leszerelték, elbocsátották, a többieket a hajó tűzbiztonsági szolgálatához rendelték.
Az egyetlen - a norvég Normand Pioneerhoz hasonló - különleges orosz mentőhajót, amely két speciális mentőszerkezetet szállított fedélzetén, először Szentpétervárra (Kronstadt haditengerészeti bázisra) vezényelték "javításra és korszerűsítésre", majd egy idő után leselejtezték, leírták, gyakorlatilag eladták kilóra, vashulladékként. Az elbocsátott búvárok nagy része kereskedelmi magáncégekben helyezkedett el, illetve külföldre távozott, és ott vállalt munkát.
A flotta parancsnoksága ezért már a mentés első percétől fogva tudhatta, hogy sem megfelelő felszerelése, sem mélytengeri (60 méter a választóvonal) búvárai nincsenek, márpedig, ahogy bebizonyosodott, a tengeralattjárót megvizsgálni, kinyitni és esetleg abba behatolni csak nehézbúvárok képesek. A magáncégeknél dolgozó szakembereknek, annak ellenére, hogy korábban hivatásos tengerésztisztek és tiszthelyettesek voltak, nem volt "hozzáférési engedélyük" a szupertitkos atom-tengeralattjárókhoz.
Igaz, hogy megfelelő felszereléssel, tudással, tapasztalattal és gyakorlottsággal egyetlen orosz cég sem rendelkezett, tehát kénytelenek voltak az egész munkát kiadni az amúgy "potenciális ellenségnek" számító NATO-tag Norvégiának.
|