További Submarine cikkek
Moszkvai garacia az összes költségre
![]() |
Kurszk a tragédia előtt |
Nem nyert a konzorcium
Egészen csütörtökig úgy volt, hogy a holland Smit Tak cég "Thialf" tengeri szuperdaruját vezényli a helyszínre, az ugyancsak holland Heerema Marine egy hatalmas pontonhajójával vesz részt a kiemelésben, míg az amerikai Halliburton cég norvégiai leányvállalata a Regalia úszó platformot - amely tavaly ősszel már közreműködött a búvárakcióban - küldi a víz alatti munkálatokra. A három nyugati cég viszont előfinanszírozást kért, s azt akarta, hogy jövő nyárra halasszák a kiemelést, ami azonban Moszkvának semmiképpen sem volt elfogadható, elsősorban presztízsokokból. Vlagyimir Putyin elnök ugyanis arra tett ígértet, hogy a Kurszkot még az idén kiemelik.
![]() |
Vlagyimir Putyin elnök |
A Kurszk tavaly augusztus 12-én süllyedt el a Barents-tengeren, két robbanás után, fedélzetén 118 emberrel, de állítólag atomfegyverek nélkül. A két reaktort sikerült idejében leállítani. A tavaly október 20-án indított, s november elején befejeződött búvárakció során a norvég, brit és orosz mélytengeri búvárok 12 haditengerész holttestét tudták kiemelni, továbbá átvizsgálták a 108 méteres mélységben fekvő hajó csaknem valamennyi épen maradt kamráját, a reaktorrészleg kivételével. A Kurszk első két részlege gyakorlatilag teljesen megsemmisült a robbanások következtében.
A katasztrófa okára talán a kiemelést követően derül fény
A Kurszk tragédiájának okait vizsgáló orosz kormánybizottság tagjai egyébként az elmúlt kilenc hónapban nem tudtak egyöntetű álláspontra jutni, miért is következett be a katasztrófa, s ezért a végleges verziót a búvárhajó kiemelését követően hozzák nyilvánosságra. Változatlanul három változatot vizsgálnak hivatalosan: ütközés idegen tárggyal (tengeralattjáróval), világháborús vízi akna, illetve robbanás az orrban lévő fegyverteremben. A Kurszk tragédiájának körzetét folyamatosan őrzi az orosz északi flotta, s időről időre bombavetésekkel tartják távol az esetleg kíváncsiskodni akaró külföldi tengeralattjárókat.
![]() |
A moszkvai szerződés előtt Putyin elnök különtanácskozást folytatott Klebanov miniszterelnök-helyettessel, Vlagyimir Kurojedov tengernaggyal, az orosz haditengerészet parancsnokával és Igor Szpasszkijjal, a Rubin tervezőiroda vezetőjével. Az orosz államfő elsősorban a biztonság szavatolását, illetve a katasztrófa okainak felderítését tartotta fontosnak. A kiemelési munkálatokhoz július elején kezdenek hozzá. E tanácskozás nyomán késett csaknem négy órát a szerződés aláírása a holland céggel.