Nagy kárt okoz Thaiföldnek a repülőterek megszállása

2008.11.30. 15:57
A válság amúgy is hatással van Thaiföldre, amit a politikai bizonytalanság csak erősít.

Miközben a kormányellenes Népi Szövetség a Demokráciáért a miniszterelnök, illetve a kormány lemondását követelve továbbra is megszállás alatt tartja a thai főváros mindkét repülőterét, egyre nyilvánvalóbb az akciójuk okozta hatalmas gazdasági kár is, amely fokozza a nemzetközi recesszió hatásait.

Elsősorban az ország nemzeti jövedelmének nagy részét kitevő, és milliókat foglalkoztató idegenforgalom látja a repülőtér-elfoglalás kárát. Az elhúzódó blokád aláássa a külföldi turisták bizalmát, aminek következménye a beutazások elmaradása. Adatok szerint a novembertől januárig terjedő csúcsidőben havonta mintegy másfél millió turista szokott a délkelet-ázsiai országba érkezni, ahol átlagosan kilenc éjszakát töltenek, naponta személyenként 23-24 ezer forintnak megfelelő összeget költve. Most viszont egymás után mondják le az utazási irodák a foglalásokat, így a kereskedelmi szálláshelyek kihasználtsága helyenként 50 százalék körülire esett vissza. Egyes bangkoki szállodák 20-30 százalékos kihasználtságot jelentenek. A nemzeti légitársaság, a Thai International naponta kb. 500 millió baht (2,9 milliárd forint) bevételtől esik el.

A nemzetközi áruszállítás is károkat szenved: naponta mintegy ezer tonna légi árut kell a szomszédos Malajziába irányítani, ahonnan most hajóval érkezik Thaiföldre. A költségek 50 százalékkal növekedtek meg ezáltal, az áru késedemes érkezéséből adódó veszteségeket nem számítva.

A rövid távú károk mellett a blokádnak hosszabb távon is érezhető hatása lesz. Ummara Szripajak, a thaiföldi nemzeti bank belföldi gazdasággal foglalkozó igazgatója szerint, ha a helyzet nem javul rövid időn belül, jövőre 3,5 millióval, mintegy 40 százalékkal csökkenhet a külföldi vendégek száma. Ez összesen 140 milliárd bahttal (kb. 810 millárd forint) kevesebb bevételt jelentene, vagyis a nemzet jövedelem 1,5 százalékos csökkenését. Ezzel párhuzamosan az idegenforgalmi munkahelyek jelentős része is megszűnhet, ami akár egymillió embert is érinthet.

A bangkoki Szuvarnabhumi repülőtér, mely Délkelet-Ázsia egyik legnagyobb és legmodernebb légikikötője, normális körülmények között naponta 400 járatot indít és fogad, mintegy 100 ezer utast kiszolgálva. Félő, hogy a csalódott légitársaságok ezentúl Kuala Lumpurt vagy Szingapúrt fogják előnyben részesíteni.

Korábbi számítások a 2009. évi gazdasági növekedést az export szűkülése miatt eleve csak 3-4 százalékosra becsülték, ez lényegesen alacsonyabb a korábbi évekhez képest. Az elhúzódó politikai válság következtében azonban még alacsonyabb, legjobb esetben is csak 2 százalékos lesz, vélik szakértők és politikusok egyaránt. A bizonytalan helyzet nem csak az üdülni vágyókat, de a külföldi befektetőket is elriaszthatja, és ez még inkább gyengítené a thai gazdaságot.