Az elnökválasztási kampány, úgy tűnhet, időtlen idők óta tart. Az elmúlt másfél évben jobbára egyértelmű volt, a novemberi erőpróbát George Bush és Al Gore játszhatják le egymás közt, nézelődésnél-irigykedésnél több másnak nem juthat. Bush már múlt év közepén úgy kampányolt - zsebében vagy húsz pontnyi előnnyel -, mint aki csak a voksra vár. A demokrata oldalon fel sem merült, hogy a dinasztikus Al Gore-nak valaki bekavarhat.
Aztán jött az előválasztási szezon, az elnökjelöltség megszerzéséért folytatott sprint. Gore magabiztosan besöpörte a jelölést, a bizonytalan, egynéhány eredeti ötletet, hagyományosabb demokrata vonalat felvonultató Bill Bradley nem bizonyult ellenfélnek. A texasinak több gondja akadt az agilis, vietnami háborús hős John McCainnel: a hagyományos republikánus vonalnál jóval mérsékeltebb, liberálisabb McCain szinte izgalmassá varázsolta az előválasztási szezont, és ami fontosabb, ráébresztette az ifjabb Bush-t, hogy harc nélkül nem fog menni; vér nélkül senkiből nem lesz elnök. De senki meg nem állhat előttük. Gore-Bush meccs lesz a holnapi.
Nos, látszólag az amerikaik nem tudnak dönteni. A nyár egy részét és az ősz első felét kitöltő kampány végén a két jelölt fej-fej mellett halad, gyakorlatilag az összes közvélemény-kutatásban a hibahatáron belüli Bush előnye. Ráadásul az elektori szavazatokat tekintve mintha kissé Gore állna jobban (lásd keretes írásunk és illusztrációnk). Ez már csak azért is furcsa, mert a Clinton-Gore-adminisztrációt az amerikaiak alapvetően sikeresnek tekintik: a gazdaság már-már érthetetlenül jól megy, a munkanélküliség alacsonyabb, mint ami a közgáz-tankönyvek szerint elképzelhető, a bűnözés - a fiatalkorúak által elkövetett bűncselekményeket leszámítva - alacsony. Ha Gore így nem tud nyerni, akkor nem is érdemli meg - mondják egyesek.
Belepunnyadtak a jólétbe az amerikaiak? Lehet. Nyolc év, vágtat az amerikai gyorsvonat, nincs ügy, amit meg ne oldanánk. Kell ehhez az állam? Egyáltalán az állam, Washington aktakukacai tehetnek erről? Megoszlanak a vélemények. A legtöbb amerikai nem a botrányok övezte Clinton-Gore-adminisztrációt teszi felelőssé a páratlan sikerekért, inkább a technológia szektor növekedését, az Alan Greenspan vezette pénzpolitikát, a "jó időket". Clinton sikeres elnök volt, akit jó menedzsernek tartanak az amerikaik, de amúgy nem becsülnek sokra. Ez kiderül a közvélemény-kutatásokból. Jó munka volt; de hogy Gore-nak ennyire nehezére esik ennek ellenére versenyben maradnia, arra utalhat, hogy ennyi elég is volt. Ilyen ragyogó időkben talán mindegy is, ki lesz a következő elnök, ha meg mindegy, talán valaki új, valaki színesebb is lehet - gondolhatják a szavazók, hisz Gore ellen kevés dolog szólhat, hacsak nem az, hogy unalmas, arrogáns washingtoni. De hát már ez is vétség. Hogy Bush a nagyokosok szerint ostoba? Istenem, hát csak elnök akar lenni, nem egyetemi tanár.
A választás szabályai
| |
Az amerikaiak nem közvetlenül választják az elnököt, hanem egy ún. elektori rendszer szerint. Minden állam lakói külön szavaznak, és végül az egyes államok elektorai választják meg az elnököt az alapján, hogy a saját lakosaik hogyan voksoltak. A népesebb államok több képviselõvel bírnak; ezért, bár Bush sokkal több államban vezet, az elektorokat nézve előnye kisebb, mert a "Gore-párti" államoknak nagyobb a lakossága, ezért több elektort is adnak. Így előfordulhat az is, hogy valaki több szavazatot kap, és mégis veszt, mert elektorok dolgában rosszabbul áll. Ez azonban még csak egyszer fordult elő: 1888-ban a demokrata Grover Clevelandet a szavazatok 48,6 százaléka csak 168 elektorhoz juttatta, republikánus ellenfele, Benjamin Harrison viszont 233-at gyűjtött be 47,8 százalékkal.
Az amerikai alkotmány rendelkezik arról is, hogy mi történjék akkor, ha mindkét jelölt ugyanannyi elektori szavazatot kap. Ebben az esetben a kongresszus dönt. Ha a képviselőháznak ez nem sikerül, úgy a szenátuson a sor. Azonban a szenátusban kétharmados többségre volna szükség a döntéshez, és ez a mai pártviszonyok mellett kizárt. A következő lépésben a képviselőház elnökét jelölnék ki "vészelnöknek", vagy ha ő nem vállalja, a szenátusét. Ha a szenátus elnöke sem vállalja, esetleg nem alkalmas - a jelenlegi elnök 97 éves -, úgy a külügyminiszter kerül a Fehér Házba. Csakhogy Madeleine Albright nem amerikai születésű (cseh), tehát az alkotmány szerint nem lehet elnök. Így aztán a pénzügyminiszterre hárulna az ország kormányzásának feladata: sok sikert, Larry Summers!
Eddig mindössze egyszer volt szükség erre a "vészforgatókönyvre": 1800-ban - 35 eredménytelen szavazási kísérlet után - a képviselőház Thomas Jeffersont választotta Aaron Burr ellenében. Legutóbb 1960-ban volt ennyire szoros a verseny, akkor John F. Kennedy a szavazatok mindössze 0,02%-val győzte le Richard M. Nixont.
|
|
A program
| |
Ami a két jelölt programját illeti - szemben az elcsépelt és magával a rendszerrel szemben cinikus kommentárokkal, miszerint "semmi különbség" nincs a jelöltek közt -, itt markáns eltérések mutatkoznak. Gore jobbára hagyományos, állami eszközökkel orvosolná az egészségügyi rendszer, az oktatási és a nyugdíjrendszer bajait - több pénz, több pénz mindenre. Amit a költségvetési többlet lehetővé is tesz. Bush inkább kísérletezne - részben privatizálná a nagy elosztórendszereket, nagyobb önállóságot az oktatási rendszeren belül biztosítana helyi szinten, a szülők számára. A költségvetési többletet - aminek sorsáról egyébként nem is az elnök, hanem a kongresszus dönt majd, már ha marad belőle valami - Bush jórészt adócsökkentésre fordítaná. Alacsonyabb adói inkább a gazdagoknak kedveznének, Gore terve inkább középosztálypárti - ezzel együtt mindkettejük elképzelését heves kritikák érték közgazdászkörökből, mint kevéssé átgondoltat és felelőtlent.
A másik fontos terület, a kül- és védelmi politika szintén világos alternatívákat kínál a választóknak. Gore inkább intervencionista, Bush viszont majdhogynem a 20-as évek izolacionizmusát idézi egyes, Amerika "túl aktív" külpolitikáját és "túlfeszített" hadseregét fájlaló kijelentéseivel. Bár a hangsúlyokat máshova teszik, nincs lényeges eltérés a két jelölt védelmi elképzeléseiben sem - a nagy különbség tapasztalatukban, felkészültségükben rejlik. Bush szinte csaknem az előző republikánus adminisztrációk tanácsadóira támaszkodik, szinte közmondásosan tájékozatlan. Vele szemben Gore - szintén majdhogynem közmondásosan - tapasztalt, a legapróbb részletekig ismerőse a területnek - és egyébként nem csak ennek.
Kétségtelen: egy-két konszenzusos kérdéstől eltekintve tulajdonképpen hagyományos republikánus és demokrata program közül választhatnak a szavazók. Részletes összehasonlításuk itt olvasható.
|
|
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!