Sára, Márió
-2 °C
1 °C
Index - In English In English Eng

Maksa Zoltán 50 éves lett

2012.02.16. 16:37 Módosítva: 2012.02.16. 16:44
Több mint harminc év jókedv, fél évszázadnyi derű, igényes politikamentes humor. Az autózás és a szintipop szerelmese egyszerű vegyészlaboránsból lett professzionális multiművész, aki egyébként 2012-re jósolta meg a harmadik világháború kitörését. Köszöntsük a nagy nevettetőt ötvenedik születésnapján, és emlékezzünk a fél évszázados siker legfontosabb állomásaira!
2006-ban megkapta a Karinthy-gyűrűt (Fotó: maksa.hu)
2006-ban megkapta a Karinthy-gyűrűt (Fotó: maksa.hu)

Maksa "az egyszemélyes meta-Monty Python biturbó, az afterposztmodern, duplacsavaros abszurd humor meghaladhatatlan csúcsteljesítménye" – írta egyszer Uj Péter a mikroblogján.

A Pesterzsébeten felnőtt Maksa Zoltán – akinek ikonikus bajsza alól harminc éve ömlenek kíméletlenül a zsibbasztó szóviccek és a fájdalmasan jó vizuális poénok – ötven éve, 1962. február 16-án született.

Maksaméta

Védjegye, az 1991-ben kezdett Maksa Híradó volt, amiben riport- és reklámparódiákat mutatott be. Később a Hálózat tévén futott Maksavízió című műsora, megvalósította a magyar televíziózás egyik főművét: Maksa Zoltán hallókészülékekről beszélt a Különben dühbe jövünk újraszinkronizálásában.

Gyakran dolgozott Ihos Józseffel és Ayalával is. Újabban főleg stand-upolni láthatjuk, több-kevesebb sikerrel.

Egy átlagos Maksa Híradó rész:

"Maks, a bűvös Zoltán"

Maksa Zoltán 1962. február 16-án született Budaörsön, de Pesterzsébeten nőtt fel. Szakközépiskolai érettségit tett, eredeti szakmája szerint vegyészlaboráns, a nyolcvanas évek elején a Kőbányai Gyógyszergyárban dolgozott. Humorista pályáját 1982-ben kezdte szerzőként a Magyar Rádió Humorfesztiválján, majd '90-ben előadóként megnyerte az egyik fődíjat. Az 1991-es Maksa Híradó hozta el neki az országos hírnevet, amit még 13 éven át vezetett. Évekig szerepelt Antal Imre oldalán a Szeszélyes évszakokban. Maksaméta című műsora két és fél évig ment a Mikroszkóp Színpadon, utána Konyhashow című estjét vitte egy évadig. Hobbija a zenélés és a vezetés.
Díjai: Erzsébet-díj (1994), Karinthy-gyűrű (2006)

Maksa mindig is konzervanyagokkal dolgozott, nem tartja magát jó rögtönzőnek. Egyik fő szervezőelve a költséghatékonyság: 124 forintból forgatta újra a Forrest Gumpot és a Csillagok háborúját. Gyakran nem is maga a poén, hanem már a nevettetés kísérlete az, ami nála szórakoztató.

Maksavízió

Életműve egyik legzavarbaejtőbb momentuma a jövőről szóló írásai, amelyek itt olvashatók. Ezekben a Biblia és Nostradamus egybecsengő jóslatairól, a világvégéről és az UFO-álmairól ír. Az itt alkalmazott humor annyira elüt minden más alkotásában találhatótól, hogy feltételezhető, hogy a művész ezeket nem viccnek szánta, hanem rajta maradt a '90-es években az Ufómagazinon. Maksa ezekben Molnár F. Árpádot is beelőzve és megszégyenítve 2012-t jelöli meg a harmadik világháború kitörésének dátumaként. Izgatottan és félve nézzük már egy ideje a CNN-t.

A Három Terror: Ayala, Ihos és Maksa (Fotó: maksa.hu)
A Három Terror: Ayala, Ihos és Maksa (Fotó: maksa.hu)

Maksazene

Amellett, hogy Maksa magabiztosan hozza a már bevált paneleket, mindig képes megújulni is. Hobbija a zenélés: 1977 óta dobol, 1994 óta szintetizátorozik. Egy évig járt is dobsuliba, amit ott hagyott, és ezt élete egyik legrosszabb húzásának tartja. Ezután lépett be első zenekarába, a pesterzsébeti Futótűz nevű "kellemes rockot pengető" bandába. Már ekkor viselte márkajelként funkcionáló bajszát.

(Fotó: maksa.hu)
(Fotó: maksa.hu)

Aradi Tiborral közösen alapította meg a Vibrátor duó zenekart, ami saját bevallása szerint az Uhrin Benedek által kitaposott ösvényen viszi tovább "a műfaj tehetségmentes vállfajának" zászlaját. (A Darukezelőnek lenni felemelő érzés című lemez ezen az oldalon tölthető le. Igen, ott a lap alján.)

Egyik nagy sikerű munkája volt a Boci, boci, tarka gyerekdal orosz technofeldolgozása 1996-ból:

Három CD-t is megjelentetett: Egy másik arc (1997), CO2 (2002), Vulkán (2004). Utóbbi kettő Maksa szintetizátor művészetének szellemi terméke, a Széndioxiddal – mint mondta – a saját stílusától elfordult Jean Michel Jarre Oxigén-vonulatát próbálta életben tartani, a Vulkánt pedig az Etna egy évvel korábbi kitörése ihlette.

Maksa Zoltán - Ásványvíz

Ahogy Maksa művészete is időtlen, örökzöld honlapja is kiállta az idő próbáját. Kiderül belőle, hogy kedvenc zenésze Ákos, a kedvenc együttesei a Depeche Mode, a Nightwish és a Deep Purple. Szereti a Harmadik típusú találkozásokat, de utálja a rapzenét, a valóságshow-kat és legfőbb, sőt talán egyetlen igazi riválisát, Jim Carreyt is.

Maksaszerelem

Fanatikus SEAT rajongó, a SEAT Márkakupa rendszeres vendége, egy pszichedelikus rövidfilm is készült az egyik látogatásából. Egyébként is kedvenc témája a közlekedés, mivel foglalkozásából adódóan sokat utazik, így a vezetés is többször megihlette már: első kritikai sikerét is ennek köszönhette 1982-ben, amikor a rádiós Humorfesztiválon a Gépjárműoktató című kabaréra kapott szerzői különdíjat. Akkor Agárdy Gábor adta elő, ezen a tíz évvel későbbi felvételen pedig maga a szerző:

Maksajaj

Persze Maksa Zoltán élete sem csak játék és mese. Két lánya van, előző házasságából a már felnőtt Tímea és a nyolc éves Boglárka. Néhány éve komoly magánéleti válságba került, amikor harmadik felesége, Gráf Csilla – a Gyurcsány- és Bajnai-kormányok agrárminiszterének lánya – depressziós lett, mert gyerekük születése után sokat volt egyedül, mivel férje a karrierjét akarta megmenteni, így gyakran vállalt határon túli fellépéseket is. (Gráf szerint korábban férje is depresszióval küzdött, amikor nem hosszabbították meg a szerződését az egyik kereskedelmi tévénél.) Mire végül Maksa szakmailag egyenesbe jött, a feleségének addigra gyógyszert kellett szednie és pszichológushoz járt. Már majdnem elváltak, amikor végül sikerült rendbehozniuk a házasságukat.

Maksa 50

A művész a születésnapját kedden három és fél órás nyilvános Rádiókabaré felvétellel és közös tortázással ünnepelte meg a Mikroszkóp Színpadon, ahol a műfaj fiatal sztárjai is helyet kaptak, de ki kell mondanunk, hogy egyértelmű volt a minőségbeli különbség az új generáció és a mester között.