Véres dél-koreai film kapta az Arany Oroszlánt
További Kultúr cikkek
Dél-koreai alkotás, Kim Ki-duk rendező felkavaró műve, a Pieta érdemelte ki a legjobb filmnek járó Arany Oroszlán-díjat szombaton este a 69. velencei mustrán, amelyen a Michael Mann vezette nemzetközi zsűri megosztva Philip Seymour Hoffmannak, illetve filmbéli partnerének, Joaquin Phoenixnek ítélte a legjobb színésznek járó Coppa Volpit, azaz a Volpi Kupát.
Az Oscar-díjas amerikai színész Paul Thomas Anderson vallási drámájában, a The Master című munkában nyújtott alakításával érdemelte ki a világ legrégebbi filmes seregszemléjének rangos elismerését. Filmbeli karakterét sokak szerint a szcientológiai egyház alapítójáról, L. Ron Hubbardról mintázták az alkotók. A zsűri úgy döntött, megosztja a legjobb férfi színésznek járó Coppa Volpit, amelyet Hoffman mellett partnere, Phoenix is megkapott. A két színészt máris esélyesnek kiáltották ki a jövő évi Oscar-díjra.
A The Master révén Paul Thomas Anderson kapta a legjobb rendezését járó Ezüst Oroszlánt. Bár a kritikusok esélyesnek kiáltották ki a filmet, a produkciót meglepetésként érhette a két díj, Hoffman ugyanis az utolsó pillanatban, a repülőtérről érkezve esett be a díjátadó gálára a Lidóra, és ziláltsága miatt szabadkozva vette át a Volpi Kupát Phoenix nevében is. Ő vitte el a Paul Thomas Andersonnak járó Ezüst Oroszlánt is.
Kim Ki-duk Pieta című filmje olyan brutális, hogy nem könnyű végignézni, a dél-koreai rendező azonban olyan meggyőzően szőtte össze a kőkemény thriller és a megindító szerelmi történet szálait, hogy végül ez a versenyfilm kapta Arany Oroszlán-díjat.
A dél-koreai rendező visszatérő vendég a nagy múltú velencei nemzetközi filmmustrán, korábban A sziget, a Címzett ismeretlen és a Bin-Jip - Lopakodó lelkek című filmjeit tekinthette meg a Lido közönsége. Utóbbival 2004-ben elnyerte a FIPRSCI díját a lagúnák városában.
A Pieta egy könyörtelen uzsorás és egy titokzatos nő története, aki azt állítja magáról, hogy az uzsorás anyja. Kim a film keddi bemutatója előtt elmondta, úgy érzi, hogy filmje elkötelezett humanista alkotás a gazdasági válság korában.
A Pietában a törleszteni képtelen adósok végtagjaikkal fizetnek: a "biztosítási pénzt" az uzsorás kapja. A megcsonkítottak utcai koldusként küzdenek életükért, vagy feladják és öngyilkosságba menekülnek. A film egy megrázó jelenetében egy apa, aki kétségbeesetten próbál pénzt szerezni megszületendő gyermekének, mindkét kezét felkínálja, de előtte még utoljára megszólaltatja gitárját. Az uzsorás kegyetlenségének csak a nő megjelenése vet véget, aki azt állítja, hogy születésekor elhagyta. A férfi eleinte képtelen hinni neki, és brutális próbáknak veti alá, ám az asszony kitartása és szeretete végül meggyőzi. A rendező elárulta, hogy Michelangelo híres Piétájáról, a halott Jézust ölében dajkáló Máriáról mintázta filmje női főhősét.
Izraeli film, a Fill The Void főszereplője, Hadas Jaron kapta a legjobb színésznőnek járó Coppa Volpit, amelyre előzetesen épp a Pieta női főszereplőjét, Cso Min-sut tartották a legesélyesebbnek.
A zsűri különdíjával gazdagodott az osztrák versenyfilm, az Ulrich Seidl rendezésében készült Paradies: Glaube.
A legjobb forgatókönyvnek járó díjat az Aprés mai című film és Olivier Assayas kapta. Assayas nemcsak írója, rendezője is az 1968-as francia diáklázadások után játszódó alkotásnak. A legjobb operatőri munka terén az E stato il figlio című Daniele Cipri-filmet jutalmazták.