Magyar tejesdoboz kapta a dizájner-Oscart
További Kultúr cikkek
- Patrick Duffy az Indexnek: Ez a film jobb lett, mint gondoltam
- Cserhalmi Györgyöt öt év alatt kilencszer műtötték a rákbetegsége miatt
- Kell-e legalizálni Magyarországon a marihuánát?
- Beperelték Miley Cyrust, azzal vádolják, hogy legnagyobb slágere lopás
- A NER angyalainak szárnyai alól bújt ki a kacagányos Magyar Péter
Bronz Pentawards-díjat kapott Food kategóriában a magyar KSW Latte Kft. tejesdoboz-csomagolása október elején Párizsban, a Grand Opera báltermében rendezett Pentawards-gálán. Ez a díj ugyanazt jelenti a termékek csomagolásának világában, mint az Oscar Hollywoodban vagy a Grammy a zenei életben.
„Ez a bronz díj nem olyan, mint a sportban a harmadik hely. Mi, azt gondolom kipréseltük a maximumot, amit ki lehet a hagyományos, téglalap alakú tejesdobozból, és a díjjal egy kiváló társaságba kerültünk – mondta Suha Sándor, a KSW Latte Kft. ügyvezetője. Idén ugyanis 46 országból 1200 pályamű érkezett, és a díjazottak között olyan világmárkák szerepeltek, mint a retró üvegű Coca-Cola, a KFC, a Nestlé vagy a Heineken.
„Két írányban akartunk kommunikálni: a doboz szőrös oldala tetszik az állatokat kedvelő gyerekeknek, a túloldalra pedig boldog, tejivó emberek életképei kerültek, így ezt a dobozt az emberek szívesen kiteszik reggel az asztalra. A hölgyek pedig a bevásárlókosár tetejére" – mondta Suha.
Osztrák-magyar tejhatalom
A szőrős tej ugyan osztrák, de jelenleg épp tart a piaci bevezetés, a Match-ekben és az Auschanban már kapható. Pár héten belül viszont már sok üzletlánc polcán ott lehet. A Latte a Miso és a Milli 300 forintos kategóriáját célozta meg, vagyis nem éppen olcsó.
„Magyar termék még soha nem nyerte meg ezt a díjat, így a Pentawardsnak a honlapját is át kellett alakítani: korábban nem szerepelt a választható országok között Magyarország" – büszkélkedett Suha, aki egyébként a díj hatására új dizájncéget hoz létre. Ez már nemcsak a saját márkák arculatával, grafikai megoldásaival fog foglalkozni, hanem a világon bárhol versenyképes csomagolást szeretnének tervezni.
De mi ez a Pentawards-díj?
A dizájnerek Oscar-díját 2007 óta osztja ki a kereatív vagy egyszerűen csak szép termékcsomagolásokért . Az év legjobb borosüvegeiről, tojásosdobozairól és kávészacskóiról idén is egy 13 tagú, nemzetközi zsűri döntött, ahol ezúttal nem kisebb multicégek képviselői foglaltak helyet, mint a Henkel és a Procter & Gamble.
A dizájndíjakat több tucat kategóriában (étel, bor, dohány, stb.) osztják ki bronz, ezüst, arany, platina és gyémánt szinteken. Azaz: egy hagyományos Coca Cola-doboz jegesmedvés átszínezése semmiképp sem minősül gyémánt szintű kreatív munkának, viszont az a militáns tojástartó, amin a tükörtojásba mártott pirítós egy kitüntetést formáz, és a megvásárlásával a sebesült brit katonákat segíti a fogyasztó, egyértelműen platina kategória.
Kis magyar tejkörkép
Valljuk be őszintén, a KSW Latte Kft.-nek nem volt nehéz dizájdíjas tejesdobozt tervezni, hiszen a hazai tejipari kultúrában megfagyott az idő, és most minden úgy néz ki, mint a rendszerváltás hajnalán. Összesen két, végletekben gondolkodó irányzat létezik itthon: az olcsó tejek tégladoboza most is ugyanolyan, mint a 80-as évek Tomi Szuper mosópora, a luxuskategóriás biotejek pedig giccses alpesi életképekkel sokkolják a vásárlókat.
Előbbi csoport a tipikus példa a CBA sajátmárkás, 209 forintért árult, 2,8 zsírszázalékos tartósteje, utóbbira pedig az 550 forintos Berchtesgadener Land biotej, amiél szinte már várjuk, mikor kezd vidáman jódlizni a logóba rajzolt, árjaszőke fejőnő. A német céget idéző, dús legelőkön kérődző, giccses tehéncsendélettel tolakszik az arcunkba a Mizo a 260 forintos, 3,5 százalékos EU-konform teje is, viszont ez még mindig jobb, mint a Lapte gagyi rajzfilmállata vagy az Alföldi tej doboza, ami olyan, mintha egy henteslegény rámorzsinkált volna a raktárban.
A becsontosodott retróhangulatot viszont tovább erősíti, hogy a Jásztej Zrt. az utolsó mohikánok egyikeként a mai napig gyártja szocialista fröccsöntőiparunk mesterművét, a tárolhatatlan zacskós tejet, ami ráadásul a 175 forintos minimálárával még az üzletláncok ihatatlan saját márkás tejeit is leveri a kisnyugdíjasokért folyó harcban.