Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMHiteltelenséggel vádolják a Katona Cigányok előadását
A Cigányok című darabot 2010 októberében mutatta be a Katona József Színház Máté Gábor rendezésében. A darabot Tersánszky Józsi Jenő azonos című darabjának továbbírásával Grecsó Krisztián jegyzi szerzőként.
A Független Színház roma társulat Peer Gynt ösztöndíjasainak nyílt levele szerint a Szacsvay László, Szirtes Ági és Pálmai Anna főszereplésével készült darab kultúrantropológiai szempontból nem nyújt hiteles képet a cigányságról. Levelükben többek között azt szeretnék megtudni, hogy részt vett-e az alkotói folyamatban roma szupervizor.
A roma és magyar fiatalokból álló csoport meglátása szerint a Cigányok című darabban többek között összekeverték a különböző cigány csoportok kultúráját, így például a cigányprímások feleségei nem járnak népviseletben, a muzsikus cigányokra nem jellemző, hogy összetörjék a hangszerüket. Úgy vélik, hogy a roma szokásoknak nem része, hogy a halottat az otthonában síratnák meg, sem pedig az, hogy közömbösek lennének hozzátartozóik gyilkosainak kilétével kapcsolatban.
A darabbal kapcsolatban a legerősebb vád viszont az, hogy úgy vélik, az alátámasztja Jeszenszky Géza botrányokat kiváltó kijelentését, miszerint a romák azért "épültek le szellemileg", mert testvéreikkel, unokatestvéreikkel házasodnak. Mint az ösztöndíjasok írják, "véleményünk szerint a roma fiatal házasokra nem jellemző, hogy szexuálisan közösülnének a családtagjaikkal vagy bármilyen rokonukkal. Ez csupán egy rossz szándékú sztereotípia, amelynek az ily módon történő felszínes ábrázolása, és az előítéletek effajta legitimmé tétele mélységesen felháborított mindegyikünket".
A Független Színház nyílt levele szerint "a felravatalozott halott mellett lezajlott közösülés, a legkritikusabb része a darabnak. Nem csak azért, mert visszaigazolást ad a Jeszenszky Géza féle téves tézisnek, de azt is sugallja, hogy a cigányok magatartásuk miatt kvázi megérdemlik a halált. Nem érthetjük, hogy egy emberközpontú, szakmai igényességéről híres színház, hogyan állíthatott elő ennyire sértő és félrevezető előadást".