Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMBruce Willis vérfoltos lába nyomán
További Kultúr cikkek
Huszonöt éve kezdődtek a New York-i zsaru kalandjai Los Angelesben, John McClane az 1988-as „Drágán add az életed!”-ben tűnt fel először a mozivásznon. A főhőst megtestesítő Bruce Willis számára meghatározó állomás volt ez, későbbi karrierje is erősen összefonódott a mocskos atlétatrikós, emberi kapcsolataiban is esendő akcióhőssel. Jól jelzi a sorozat sikerét, hogy a franchise már az ötödik részéhez érkezett. A „Drágább, mint az életed” a Die Hard első része, amiben McClane elhagyja az Államokat, és idegen terepen száll szembe a rosszfiúkkal. A helyszín Moszkva – de nem az, amelyikben a Kreml és a Boldog Vazul-székesegyház áll, hanem egy annál számunkra sokkal ismerősebb.
Az ötödik Die Hardban javarészt Budapest alakítja az orosz fővárost. Mi pedig bejártuk a filmforgatás külső helyszíneit, ahol a korosodó Willis – egyedül vagy a filmbeli fiát, Jack McClane-t alakító Jai Courtney-vel az oldalán – szembeszáll ellenfeleivel. Akit érdekel Budapest, mint a hollywoodi Moszkva, az kövessen minket, ha elvesznének a tömegben, kövessék a narancssárga esernyőt.
Lipótváros mélyébe
Gyülekezőnk helyszíne a Nyugati pályaudvar tőszomszédságában elterülő Eiffel tér. Az itt álló irodaház legalsó szintjén, a Mix étteremben egy moszkvai elitklub elevenedik meg, ahol kikent lotyók, sittes testőrök, orosz maffiózók és elkényeztetett gyerekeik vigadnak önfeledten. Utunkat a Nyugati tér irányába haladva kezdjük meg, amely 1914-től Berlin, 1949 és 1992 között Karl Marx nevét viselte. A környéket elcsúfító és a film talán legizgalmasabb autós jeleneteinek helyszínéül szolgáló felüljáró 1980-ban épült. Építését két oldalról kezdték meg, ám a két szárny egy ideig nem találkozott középen. Ez nem feltétlenül a kommunista érára jellemző Pató Pál-effektusnak volt köszönhető, hanem sokkal inkább annak, hogy az elemek összeillesztésére szolgáló rögzítőanyag, rejtélyes módon, nem tudott megkötni.
Utunkat a Bajcsy-Zsilinszky úton – a Szent István-bazilika irányába – folytatjuk. Az Alkotmány és a Báthory utcák érintésével jutunk el a Szabadság térre. (Fakultatív kitérőként felkereshetjük a Nagy Ignác utca Markó és Stollár Béla utcákkal kereszteződő szakaszait.) A tér Duna felé eső oldalán álló Tőzsdepalota a film eseményeinek egyik belső helyszíne. Az épület 1907-re, Alpár Ignác tervei alapján készült el Beaux Arts sílusban, de a szecesszió számos stílusjegyét is magán viseli. A Magyar Tőzsde 1948. május 25-ig működött itt, amíg a szocialista államvezetés jobbnak nem látta inkább a párthű értelmiség kitermeléséért felelős Lenin Intézet idehelyezését. A marxista-leninsta tanoncok 1955-től a Magyar Televízióval osztozkodtak az épületen, majd a köztévé a folyamatos terjeszkedése révén végül teljesen birtokba vette azt. Több mint fél évszázad után, 2009-ben az MTV végül Óbudára költözött. A Tőzsdepalota azóta – tehát immár negyedik éve – üresen áll, újjáépítése pedig a tervek szerint még idén megkezdődik. Mivel a víz- és fűtésrendszer még mindig tökéletesen működik, remek forgatási helyszíne lehetett John Moore stábjának, többek között az Ukrajna Hotel báltermének jeleneteit is it vették fel.
Ezt követően érdemes nyugatra venni az irányt, és kisétálni a pesti alsó rakpartra. Ugyan az egyik előzetesben az Országház kupolája és két fő tornya nélkül jelenik meg, a valóságban viszont teljes pompájában csodálhatjuk meg Közép-Európa egyik legszebb épületét. A film képkockái alapján ugyan innen akár a valójában nem létező budai felhőkarcolók látványában is gyönyörködhetnénk, helyettük azonban be kell érnünk az UNESCO által a világörökség részévé nyilvánított Vár és Gellért-hegy jól ismert panorámájával.
Sétánkat dél felé, a Duna sodrásával megegyező irányba folytatjuk – párhuzamosan a film egyik sztárjának számító Mi-24-es szovjet harci helikopter folyó feletti pályájával. (A gép pilótája amúgy Fenyő Iván.) Korzózásunk az Erzsébet híd és a Szabad sajtó útjának találkozásáig tart. Az első kerületet Lipótvárossal összekötő kábelhídon a két McClane, azaz apa és fia közös jelenetben tűnik fel. Érdekesség, hogy a forgatás ideje alatt a főváros lobogóit, valamint az éppen zajló FIFA-kongresszus zászlait ideiglenesen el kellett távolítani az oszlopokról.
Kálvintól a Ferenciekig
Utunkat tovább folytatva a Duna mentén jutunk el a Corvinus egyetem Fővám téri épületéig, amely – hátsó nézetből – szintén feltűnik a képsorokon. A neoreneszánsz alkotással szemben állva, majd balra fordulva, a Vámház körúton jutunk el a Kálvin térre. Itt állt az egykori városfal egyik kapuja, melyre az aluljáróban Illés Gyula „A város születése” című márvány domborműve emlékezteti a jelen Budapestjét. John Moore filmjében ezt ugyan nem láthatjuk, viszont a tér Szabó Ervin könyvtár felőli oldalán, mindjárt az aluljáróba vezető, fedett lépcsősor mellett ideiglenesen felállítottak egy szovjet emlékművet. A habszivacsból készült alkotás persze nem élte túl az akciótól hemzsegő történéseket: a neves társadalomtudósról és könyvtárigazgatóról elnevezett tér felől érkező orosz feliratú furgont egy harckocsi üldözi, és a hajsza során a műemléket nem kímélve száguldanak ki a Kiskörútra. De a közelben fog például fegyvert apjára az ifjabbik McClane. A drámai momentumokra az Üllői út és a már említett Szabó Ervin tér találkozásánál, egy parkolóház aljában található benzinkút előtt kerül sor. Szintén az Üllői úton gázolja el Willist a Jászai Mari-díjas Kamarás Iván, noha a legizgalmasabb snittekben egy kaszkadőr helyettesíti a színészt.
A Baross utcán haladva a józsefvárosi Szent József-plébániatemplomig folytatjuk utunk. Az itt található Horváth Mihály tér és a Német utca egymásba torkollásánál épült jellegzetes saroképület szintén a film zárt forgatási helyszíneként funkcionált.
A kisebb kitérőt követően utunk ismét a szűkebb értelemben vett belváros irányába vezet. A többek közt a Klotild-palotának és a Brudern-háznak is otthont adó Ferenciek terénél a már említett kék furgont egy böszme orosz harckocsi veszi üldözőbe – ugyanaz, mint a korábban már taglalt jelenetben a FSZEK közelében. Emellett a valaha igen patinás, ám mára meglehetősen lepukkant Párizsi Udvart szétdobált újságpapírokkal, kartondobozokkal és hálózsákokkal varázsolták nyomorúságos, hajléktalanoktól hemzsegő orosz bazsársorrá. A forgatás ideje alatt füstgépekkel tették az udvart még kellemetlenebb helyszínné.
A Deák – Hősök tengely
A Pilvax közön és a Gerlóczy utcán végigsétálva, a Károly körút érintésével, a Madách Imre térre és az arról nyíló azonos nevű utcára jutunk. A helyszín az évszázadok során mélyen beépült a Zsidónegyed nagy múltú történetének szövetébe, a közelmúltban pedig egy lengyel ipari alpinista, Jan Przasnek két hatalmas molinónyi szerelmes üzenete révén vált újra a közbeszéd tárgyává. A jellegzetes diadalkapu előtt elterülő, árkádsorokkal szegélyezett tér jelenleg autóparkolóként funkcionál, de az áldatlan állapotnak rövidesen véget vet majd a terület átalakítása.
Innen a Deák térre átszaladva földalattira szállhatunk, hogy a világörökség részévé vált a Millenniumi Földalatti Vasút vonalán utazhassunk tovább a Mexikói út irányába. Az Operánál leszállva megnézhetjük az épület turisztikailag kevésbé fontos hátsó részét, amely a moszkvai bíróság hátsó bejárataként üzemelt a Die Hard 5-ben. Után szálljunk újból a kisföldalattira, majd a Vörösmarty utcai megállónál megszakítva utunkat bejárhatjuk a Szózat szerzőjéről elnevezett utca Aradi és Király utcák közti szakaszát, különös figyelmet szentelve a Hunyadi téri piac kirakodó kofáira. Beljebb merészkedve Külső-Terézváros rusztikus rengetegébe az Eötvös és Szondi utcák kereszteződését is felkereshetjük. Mindkét helyszínen a hatkerekű, páncélozott járgány korábban már taglalt üldözős jelenete zajlott. A forgatás ideje alatt a magyar feliratokat cirill betűs írásokra cserélték.
Bóklászásunk után visszaszállunk a kontinens első földalatti vasútjára, és tovább folytatjuk utunkat a Hősök teréig, ahol a statiszták orosz zászlókat lengető tüntetőket és egyenruhás rohamrendőröket alakítanak egy olyan jelenetben, amely során az összegyűlt tömeg a Komorov nevű oligarcha kiszabadítását követelik. Az idősebb McClane egyaránt feltűnik a forrongó demonstrálók között a film kedvéért összemocskolt téren, míg a fiatalabbat a szomszédos Szépművészeti Múzeumbe viszik kommanndósok, persze nem tárlatvezetésre, hanem mert ez az épület játsza a moszkvai bíróság épületét. És ez az az épület, amelybe többek közt az Árpa Attila által megtestesített bérgyilkos is beront, hogy lemészárolja a filmbéli bírókat, és a megjelent magyar statiszták tucatjait.
A Városliget határán
A Dózsa György úton a Puskás Ferenc Stadion irányába haladva jutunk el az Ötvenhatosok teréig. A Városligeti fasor sarkánál álló SZOT-székház, pontosabban a műemléki védettséget élvező vasbeton MÉMOSZ-székház legfelső emelete, egy orosz gengszter partijának helyszínéül szolgál. A filmben 78 emeletesként bemutatott épület erkélyjelenetében ölelgeti például a Julia Sznyigirt által alakított Irinát a kéjenc házigazda, aki nem várt telefonhívása miatt nem sokáig simogathatja a gyönyörű nőt. A magára hagyott szépség ezután magába roskadva kémleli a város szomorkás fényeit.
Továbbindulva, a Dózsa György út Damjanich és Dembinszky utcák közti szakaszán találjuk meg annak a jelenetnek a helyszínét, melynek ideje alatt a korosodó McClane egy cirill rendszámú taxi utasaként dugóba keveredik a moszkvai forgatagban.
Haladó Die Hard-rajongók figyelmébe
A legelszántabb Willis-fanatikusoknak további fakultatív helyszínként kínáljuk még az M3-as autópálya bevezető szakaszát, valamint a mogyoródi Forma-1-es pálya területét, ahol a stáb a további autós üldözések és veszélyes jelenetek miatt egy nem kevesebb, mint 300 méter hosszú, mintegy 15 ezer négyzetméter alapterületű díszletfalat húzott fel. A százmilliós költségberuházással felhúzott létesítmény még a Magyar Nagydíj idején is a Hungaroring szoborparkjánál, a VIP-parkoló területén állt.
A külföldről érkező vagy épp külföldre tartó Die Hard-szimpatizánsok könnyedén beiktathatják a ferihegyi kitérőt is, mivel a Budapest Airport 2A és 2B terminálja közti rész egy New York-i repteret helyettesít, ahol Willis fimbéli lányával (Mary Elizabeth Winstead) szerepel, majd ahonnan a történet szerint Moszkvába indul, hogy a bajba keveredett fia segítségére siessen. A stáb a tavaly májusban bezárt egyes terminálban rendezte be a statiszták öltözőit és a sminkszobákat, itt tárolták a jelenethez szükséges amerikai repülőtéri egyenruhákat, jelmezeket, valamint egyéb kiegészítőket. Ezen túl még egy hatalmas étkezőhelyiséget is kialakítottak a központi csarnokban.