Tehetséges fotós vagy Beatles-feleség?

2013.08.01. 13:44
Amikor 1968-ban Linda Eastman találkozott Paul McCartney-val, zenei körökben már ismert és befutott fotós volt. A világ egyik leghíresebb emberének feleségeként nem nagyon tehetett mást, mint visszavonult. Mostani, első igazán átfogó, retrospektív kiállítása a bécsi Kunst Hausban viszont bizonyítja, hogy tehetsége és tökéletes ízlése a háttérből is működött. A fotózást soha nem hagyta abba, háttérbe húzódó feleségként is korának egyik meghatározó fotósává vált.

1968-ban Linda Eastman lett az első női fotográfus a világon, akinek képe a Rolling Stone magazin címlapjára került. Claptont ábrázolja nagy bajusszal, ami az énekes ma is egyik legismertebb fotója. Eastman még abban az évben begyűjtötte magának Paul McCartney-t is, így egyszerre két olyan dologgal büszkélkedhetett, amivel előtte nő még nem nagyon: a világ egyik leghíresebb férfija szerette, és még saját karrierje is volt. Ez elég is volt, hogy rögtön a népszerűtlenségi lista élére törjön.

Noha már 1966-ban ismert volt, karrierjének nagy lökést adott, hogy ő volt az egyetlen fotós, akit a Rolling Stones beengedett egy, a Hudson folyón megtartott exkluzív lemezbemutatóra. A Mick Jaggerből és Brian Jonesból áradó lazaság lenyűgöző a képeken. Linda Eastmannek onnantól minden zenész kitárta az ajtaját – nem egy az ágyát is –, így jutott el Jimi Hendrixhez, Frank Zappához, BB Kinghez, Janis Joplinhoz, Aretha Franklinhez, a Simon & Garfunkelhez, egyszóval mindenkihez, aki a hatvanas években egy kicsit is számított.

Linda célja a kor rockszcénájának teljes feltérképezése volt. Mick Jaggert és Jim Morrisont már alulról-fölülről körbefényképezte, mire 1968-ban, az aktuális album fotózása kapcsán végre eljutott a Beatleshez és Paul McCartney-hoz.

A csodálatos hatvanas évek

A bécsi Kunst Haus Linda McCartney-kiállítása sem kezdődhet mással, mint ezekkel a hatvanas évekbeli képekkel, rajtuk a fent felsorolt nevekkel. Hiszen Linda McCartney-nak ezek a legmeghatározóbb fotói, tökéletes kordokumentumai a hatvanas évek zenészvilágának (a képekből Sixties, Portrait of an Era címmel album is megjelent). Sokan a hatvanas évek legnagyobb zenei krónikásának tartják. Nem csak egyszerű portrékat készített: néhány felvétel annyira intim, hogy rendkívül nagy hatást gyakorol a nézőre. Janis Joplin vedel, Jimi Hendrix unottan ásít, mind gyönyörűen ellesett pillanatok.

Linda McCartney erőssége, hogy a képein  látszik, hogy jóban volt alanyaival, olyannyira, hogy azok sokszor át is vették a kamerát. Jim Morrison például több, köztük intim felvételt is készített Lindáról, ezek egy része szintén látható a kiállításon. Lindát zenészkörökben groupie-ként tartották számon, maga sem titkolta, hogy nem egy rocklegendával volt viszonya. Későbbi férje, Paul McCartney azonban ezt nem bánta, sőt, azt mondta, tökéletes kapcsolatuk alapja, hogy mindketten kiélték magukat a házasság előtt. Utána viszont nem tudtak egymás nélkül meglenni: 30 év alatt egyetlen éjszakát töltöttek külön.

Család és szoció

Azzal, hogy Paul McCartney-t választotta, sőt még a nevét is felvette, egyértelmű volt, hogy fotográfuskarrierje háttérbe szorul. Egy Beatle feleségeként még az utcára sem léphetett ki úgy, hogy ne ismerték volna fel. Ráadásul a rázúduló utálat, amiért hozzáment az utolsó még szabad Beatles-taghoz, nem akart szűnni. Ezért taktikát váltott, ellesett pillanatokat fotózott, sokszor a kocsi hátsó üléséről; az autóból készült felvételeinek a kiállításon külön szobát is szenteltek.

Férjével és a gyerekeikkel folyamatosan járták a világot, mivel Paul McCartney új zenekarában, a Wingsben Linda is vokálozott és billentyűzött (ezt Paul McCartney erőltette, pedig feleségének a fotózáshoz jóval nagyobb tehetsége volt, mint a zenéhez). Eközben is folyamatosan fényképezett, a világ különböző pontjain ellesett pillanatai többnyire telibe találnak. Ekkor fordult a szociofotók irányába, melyekből ugyan nem sokat mutat a kiállítás – utcai képek, egy kislány az anyukájával valamelyik görög szigeten –, de arra ez a pár kép is elég, hogy újra meggyőzze a nézőt Linda McCartney tehetségéről.

A hetvenes években szenvedélyesen fotózta a saját gyerekeit is – szám szerint négyet –, mégis ezek a képek is sokkal többek egyszerű családi fotóknál. (A családi képekből egyébként talán kissé túl sokat mutat a kiállítás anyaga, bár tény, hogy egytől egyig jó képek.) Állatokat is fotózott, köztudottan nagy állatvédő volt ugyanis. És érdekes módon még lovakat is tudott úgy fényképezni, hogy cseppet sem lettek giccsesek a fotók, ami leginkább a tökéletes képkivágásoknak és nagyításoknak köszönhető.

Linda McCartney ugyanis maga hívta elő a képeit, addig kísérletezve a technikákkal, míg tökéletesnek nem találta a végeredményt. Valószínűleg ez lehet az oka annak, hogy mindvégig hű maradt a fekete-fehér képekhez, pedig színes fotói, ha lehet, még zseniálisabbak.

Beatles a családban

Ez nem egy Beatles-kiállítás. Persze a Beatles megkerülhetetlen, van is róluk néhány kifejezetten erős kép (főleg a színes fotók), de a kiállítás rendezői, maga Paul McCartney is, nagyon vigyáztak, hogy Linda még véletlenül se a Beatles házi fotósaként legyen bemutatva. Az együttesről készült képek a munkák alig töredékét teszik ki, több ebből nem is hiányzik.

Paul McCartney-ról persze jóval több fotó van, de nem mint énekesről, hanem mint családapáról, aki gyereket fürdet, mesét olvas, bohóckodik, alszik vagy csak egyszerűen imádja a lányait. Linda McCartney-nak már életében is több kiállítása volt, albumai jelentek meg. Mégsem tolta előtérbe magát fotósként, a világ nagy része csak úgy ismerte, mint a nő, aki elhappolta magának Paul McCartney-t, az állatok jogaiért szónokol és vegetariánus. A szakácskönyveit és fagyasztott vega ételeit – melyekből szinte nagyobb vagyont gyűjtött, mint férje a Beatlesből – valószínűleg többen látták már, mint a fényképeit.

Mivel a fotók válogatásában részt vettek a családtagok, kissé szentimentálisra sikerült az anyag, de azért ügyesen egyensúlyoz a realitás és a melankolikus giccs határán. Ritka az ennyire tudatosan megrendezett kiállítás. Linda McCartney képei egyszerre lenyűgözőek és megrázóak, egy totálisan letűnt kor dokumentumai a zenészekről készült és a családi képekkel együtt. És azért annyira mellbevágóak, mert a képeken valahogy mégis a saját életére ismerhet a néző. Ezt a kiállítást emészteni kell.

Amellett, hogy Linda McCartney-nak tökéletes ízlése volt, így képei bárkinek élvezetet nyújtanak, meg kell azért jegyezni, hogy a Kunst Hausban bemutatott 190 kép igazi női kiállítás. Két emeleten keresztül nyomon követi egy tehetséges nő útját a kibontakozástól kezdve a családba való bezárkózáson át a világ újbóli felfedezéséig. Ráadásul a háttérben egy igazi love story húzódik meg, egy 30 éves kapcsolat, mely a fotók tanúsága szerint is irigylésre méltó volt. Sajnos a történet vége is női lett: Linda McCartney 56 évesen mellrákban halt meg.

Linda McCartney, Kunst Haus Wien, október 6-ig

http://lindamccartneyphotography.tumblr.com