További Kultúr cikkek
Az Amerikai História X-től, a Ponyvaregényen, a Trainspottingon, a Dumb és Dumberen át, a Csupasz pisztolyig, Austin Powersig vagy az Amerikai pitéig hosszú a lista, ha emlékezetes vécéjelenetekre vadászunk. Kubrick a filmjei közötti összefüggéssel állított emléket ennek a fontos helyiségnek, míg a Psycho azzal, hogy először szerepeltette a vízöblítéses vécét filmvásznon. De most kiderült, a magyar alapfilmek java is a toalett körül keresendő.
Nem vagyok itt! (Kapitány Iván - Rudolf Péter: Üvegtigris)
Az esküvő és a vécé olyan szorosan kapcsolódik a filmekben, mint az esküvő és a pánikoló menyasszony vagy az esküvő és az alkohol. Nincs ez másként a magyar filmekben sem, mégsem a megszokott módon közelíti a témát az Üvegtigris első része (amelyet az Indafilmen is meg tud nézni.) Az általunk kiválasztott jelenetben Rudolf Péter Kusturicát megközelítő magasságokban, a személyzeti vécé fejünkben élő definícióját is újraalkotja. A vőlegény menekülne, a néma menyasszony azonban nem ereszt. (Vegyük észre a szétvert budi és a szétszakadó menyasszonyi ruha elegáns, fennkölt párhuzamát is!)
Van az a pillantás (Török Ferenc: Szezon)
Vagány menyasszonyból sohasem elég, de ha az ara hosszabb időre a vécébe zárkózik a lagzi éjszakáján, az csak három dolgot jelenthet. Ha nem ivott túl sok alkoholt és nincs nagyon lesápadva, illetve ha előkerülése után még mindig nem a menyecske ruhában van, akkor a három közül csak egy opció marad. A pincér, a vőfély vagy egy régi haver magabiztos mosolya fog árulkodni, ahogyan a Szezon című filmben is. A balatoni vendéglátók világában a pincértől kell kérni a vécépapírt is: Nagy Zsolt pedig önzetlenül nyújtja be alul azt a tekercset Péterfy Borinak. A folytatás a videóban.
Megint elfogyott (Dyga Zsombor: Kész cirkusz)
A Szezon menyasszonyának jó alibi, másnak általában igazi pokol, ha elfogy a WC-papír. A Kész cirkuszban (amelyet szintén meg lehet nézni az Indafilmen) a teljes arzenál felvonul a sarki kocsma papírhelyettesítő eszközei közül. Scherer Péter ex-focistája egyszer már ráfázott a gyenge gyomrára (a Fradi elleni '86-os Magyar Kupáról lecsúszott), és fontos eseményeknél most is a vécén ül, és nincs szerencséje, ahogy az alábbi videóból is kiderül.
Életünk helyszíne (Kocsis Ágnes: Friss levegő)
Kocsis Ágnes első nagyfilmje óriási fesztiválkedvenc volt, a Cannes-i Filmfesztivál és az Európai Filmakadémia is felfigyelt a filmre. A Friss levegő fontos helyszínt állítja középpontba: egy nyilvános WC-t, illetve annak úrnőjét. Egy-két négyzetméternyi, egyedi stílusú birodalom, a málló tapéta egy élet díszlete, a tisztítószerek és a légfrissítő tömény keveréke a filmvásznon is áthatol. Nem csoda, ha a vécésnéni hazaérkezésekor lánya kitárja az összes ablakot, a szag lemoshatatlan marad.
Itt mintha édesanyám ringatna (Fábri Zoltán: Isten hozta, őrnagy úr)
Persze, majd éppen az abszurd nagy magyar királyának, Örkénynek nem lesz klozetos jelenete. Kizárt. A Tóték megfilmesített változatában Fábri Zoltánnak hála éppen úgy elevenedik meg a történet csúcspontja, ahogy azt az író is elképzelhette. A hely, ahol terveket szövünk, miközben csönd van, és olyan, mintha drága jó édesanyánk ringatna a karján. A hely, ahol dobozoló és dobozoltató egymásra talál és sörrel koccint.
Minden, ami fontos (Gothár Péter: Megáll az idő)
Gothár Péter komolyra veszi a dolgot a Megáll az időben: hiába hozta a házibuliba Vilma a kólát és a magnót is, akkor is vigasztalhatatlan marad, felköti magát a WC-zsinórra. De a következő kockán máris a kevert piák hátrafogott hajú búcsúja elevenedik fel, amint a Kisköves búcsúzik testvérétől és a Malacpofától.
És akkor a gimnáziumi vécék még egy nagyon fontos használatáról nem beszéltünk: