Gigabuli lesz a Budapesti Tavaszi Fesztivál

2014.02.28. 13:59

Fiatalok, igényes pop, világzene, gasztronómia, fürdőkultúra, Mata Hari - ezekkel a hívószavakkal akar Káel Csaba, a Művészetek Palotája vezérigazgatója új fejezetet nyitni a ráncfelvarráson átesett Budapesti Tavaszi Fesztivál történetében.

A fesztivált március 21. és április 6. között rendezik meg. A szervezés egy új, három pillérre épülő struktúrában valósul meg, amelyben a Müpa az állami tulajdonú nagy kulturális intézményeket képviseli, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ a fővárosi érdekeltségű cégeket, színházakat, közterületeket koordinálja, aa Magyar Turizmus Zrt. pedig a turisztikai szempontokat képviseli és a fesztivál külföldi népszerűsítéséért felel.

A szervezést végző operatív testület elnöke, a közpénztengerben úszó Ezüsthajó Kft. egykori kapitánya, Káel Csaba így nyilatkozott a terveiről:

Egy igazi városfesztivált szeretnénk létrehozni, amelyben a kulturális programok mellett szerepe van az épített és természeti örökségnek, a gasztronómiának, a fürdőkultúrának, az installációkkal színesített városképnek is. Vajon miért volt valaha előkelő helye Budapestnek Európa kulturális turisztikai térképén? Mert az egységes városi hangulat hatni tudott. Egy érzelmekben gazdag, kicsit bohém, sajátosan kozmopolita, Nyugat-Európára emlékeztető, de a Balkán közelségének ízét is hordozó, gyönyörű fekvésű fővárosunk van. Ezt az összhatást szeretnénk megmutatni a tavaszi fesztiválon is.

Káel a fiatalok felé akar nyitni:

Budapestnek egyre igényesebb, sok műfajra nyitott zenei közönsége a minőségi eseményeken igen jól érzékelhetően van jelen. Szerencsére egymás mellett létezik sok-sok réteg, akik között számunkra kiemelten fontos a legfiatalabbak érdeklődése, és bár kezdetben nem áll hozzájuk annyira közel a klasszikus zene, őket is szeretnénk elérni.

Bárki, aki vele születetten vagy ráismerve a zenei örömére, közel kerül hozzá, érdeklődése kapcsán a műfajok egyre szélesebb területét járja be, míg kialakul személyiségéhez legjobban kapcsolódó ízlése. Mi ebben a személyiség-fejlődési folyamatban kívánunk minőségi kínálat nyújtásával támpontokat, élményt és ismeretet nyújtani. Rájuk gondolva bővítettük a fesztivál zenei programját a dzsessz, a világzene és az igényes pop irányába

De a bécsi és prágai társfesztiválokkal karöltve nem zárkózik el attól sem, hogy Budapestre jöjjön bulizni

 a japán, a kínai vagy a feljövőben lévő indiai középosztály is.

Hiszen nem titkolt célja, hogy a Budapesti tavaszi Fesztivállal

újra elismert helyet vívjunk ki magunknak Európa kulturális turisztikai térképén és ehhez a meglévő adottságaink - városkép, kultúra, emberi környezet, szolgáltatásaink - jelenleg kissé spontán, de igen gyors ütemben fejlődnek. A Müpa nemcsak résztvevője, de generálója is kíván lenni ennek a fejlesztési folyamatnak. 

Káel szerint nagyon fontos, hogy partneri kapcsolatokat építsünk ki a szállodákkal, éttermekkel, fürdőkkel és vásárcsarnokokkal, mivel

a fő feladat az, hogy azt az értéket, amit a kultúránk képvisel, jobban kiaknázzuk mind eszmei, mind gazdasági szempontból. Ehhez pedig a kulturális turizmus fejlesztése az egyik fontos kulcs.

Káel nagyon örül, hogy a kormányzat négy évre előre biztosította a fesztivál költségvetését, hiszen

a last minute ajánlatok a fesztiválszervezésben pont fordítva vannak, mint a turizmusban: ezek a legdrágábbak.

Nagy feladatnak tűnt a Tavaszi Fesztivál felsorolhatatlanul gazdag kínálatából megemlíteni pár húzónevet, de szerencsére Káel Csaba megbirkózott vele:

Várkonyi Mátyás és Béres Attila Mata Hari című kémoperájának április 1-jei ősbemutatójának különös aktualitást ad az első világháború kitörésének centenáriuma.

A németországi székhelyű orosz vizuális színház, a Derevo és a húsz éves Bozsik Yvette Társulat Pokoli bál című, Chagall és Gogol inspirálta közös munkájának március 22-én lesz az ősbemutatója.

A Közép-Európa Táncszínház Peregrinusok című darabjának április 2-i bemutatóján három külföldet megjárt magyar alkotó egy-egy koreográfiáját jelenítik majd meg.

A Versailles-i Barokk Zenei Központ és a Müpa koprodukciójaként, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar közreműködésével megvalósuló április 6-i Rameau-esten a Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik záróakkordjaként a francia zeneszerző 1745-ben keletkezett művét, a Polümnia ünnepeit mutatják be, Rameau kora óta most először!