Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Kultúr cikkek
- Egy parkolóházban lőtték agyon a híres rappert
- Kétmilliárd forintot csengettek ki egy kődarabért, amit egykor útburkolatként használtak
- Csonka András: Pár éve kussoltam volna, de ez most fáj
- Galkó Balázs súlyos baleseteket szenvedett, közösségi oldalán osztotta meg kálváriáját
- Addig halogatsz, amíg egy kórteremben találod magad, és elmúlik feletted az élet
Gryllus Dorka pizsamában, smink nélkül, összefogott hajjal néz a fényképezőgépbe. Más ez az arca, mint amit a magazinok címlapján szoktunk látni. A színésznő egyike annak a közel száz nőnek, akiket Fábián Évi fotóművész megörökített fekete-fehérben, minden utómunka nélkül. Ez már a második alkalom, hogy arra vállalkozott, hogy színésznőket, énekeseket, tudósokat, képzőművészeket, sportolókat, sőt, politikusokat fotózzon, csupa olyan nőt, akik szerinte értékteremtők. És akik, bár lehetnek nagyon szépek, nem a külsejük miatt érdekesek.
Fábián Évi
Fábián Évi húsz éve fényképez, 2000 óta vannak kiállításai Magyarországon és külföldön. Kedvenc műfaja a portré, de készített fotókat ázsiai és dél-amerikai utazásairól is. Fotóriporterként is dolgozik, képei megjelentek többek között a Pester Lloydban, a Nők Lapjában, a Marie Claire-ben, az Art Rewiew-ban is. Három évig vezette az Origo fotórovatát, több mint egy éve Berlinben él és szabadúszó fotósként dolgozik. "Sokan kérdezik, hogy férfiakról miért nem készítek hasonló portrékat. Hát, amikor férfiról készítettem fotót, abból csak baj lett" - mondja arra utalva, hogy ő csinálta Schmitt Pál volt köztársasági elnök elhíresült képeit, amiken vaníliás karikákat tart a szeme elé.
„Fotósként rengeteg fotóalbumot nézegettem, főleg a portré érdekelt. A portréalbumokat általában valamilyen témára fűzik fel. Sikeres sportolók, korszakalkotó politikusok, híres színészek és a többi. Feltűnt, hogy az ilyen albumokban a nők alulreprezentáltak. Kivéve, ha a szépség a téma. Úgy éreztem, hogy ez kiegyensúlyozatlan, hiszen rengeteg nő alakított nagyot, bármilyen szakmáról is legyen szó. Eldöntöttem, hogy én olyan nőket fogok fényképezni, akik a saját területükön értékteremtők” - mondja a kezdetekről.
Az első Nők Magyarországon kiállítás 2004-ben volt, a belőle készült, 88 portét tartalmazó könyv 2007-ben jelent meg. Sajnos a könyvben szereplő nők közül néhányan már nem élnek: azóta elment Szabó Magda, Polcz Alaine, Molnár Dánielné, Ilcsi néni, Matatek Judit és Albert Györgyi is. Fábián Évi az elmúlt években is folytatta a magyar nők fotózását, annak ellenére, hogy egy ideje már Berlinben él. Közel száz új kép készült, a második kötet nyáron jelenik meg, a kiállítás pedig kedden nyílt meg az Országos Széchényi Könyvtár Ars Librorum Galériájában.
Többek között Miklósa Erikáról, Péterfy Boriról, Schell Juditról, Karafiáth Orsolyáról, Csákányi Eszterről, Kováts Adélról, Molnár Piroskáról, Pogány Juditról, Harcsa Veronikáról láthatunk portékat, de sok kép készült kevésbé ismert, vagy ritkábban fotózott nőkről is. Láthatjuk többek között Tétényi Éva esztergomi polgármestert, Tiszeker Ágnest, a Magyar Antidopping Csoport vezetőjét, Kelemen Katalint, a Szim Salom zsidó vallási közösség rabbiját, Galajda Ágnes bírónőt, Sándor Szandrát, vagyis Nanushka divattervezőt, Sárai Ritát, a kerekesszékes Gördülő Tánccsoport vezetőjét és Jakabos Zsuzsa úszót is.
A képek egyrészt abban különböznek azoktól a portéktól, amiket az újságokban látunk, hogy a szereplők tényleg úgy néznek ki rajtuk, ahogy az életben. Senkiről nincs utólag lefaragva tíz kiló, egy ötvenéves nőnek sincs eltüntetve az összes szarkalába, hogy húsznak nézzen ki. Mindenki maga döntötte el, hogy sminkben vagy anélkül szerepel, de utómunkát senki nem kapott. A porték célja a teljesítmények felmutatása mellett ugyanis éppen az, hogy megmutassa a nők valódi arcát, hogy így is szépek stylist, világítás, utólagos korrekció nélkül. Ezt egyébként mindenki elfogadta, pedig sok ismert nő ahhoz van szokva, hogy egy egész csapat dolgozik a külsején egy fotózás előtt.
A képek másik különlegessége, hogy egyik sem műteremben készült. Minden nő a saját közegében van lefotózva, ott, ahol a legotthonosabban érzi magát, vagy ahol dolgozik, alkot. Pogány Juditot az Örkény Színház öltözőjében látjuk, Molnár Piroska a nappalijában ül, Jakabos Zsuzsa az uszodában, Tóth Krisztina költő a hálószobájában, Gryllus Dorka pedig egy nyaralóban állt modellt, ahol éppen a családjával pihent. A közeg is abban segít, hogy az ezúttal végre az egyéniségükre koncentrálhassunk, és ne arra, hogy megy-e a cipőjük a szoknyájukhoz.
(A Nők Magyarországon 2 2014. július 12-ig tekinthető meg az Országos Széchényi Könyvtár VI. szintjén az Ars Librorum Galériában, a könyvtár nyitvatartási idejében.)