Zsófia
16 °C
22 °C
Index - In English In English Eng

Belső vizsgálat folyik a Telekomnál az Origo-ügy miatt

2014.08.23. 14:53

Független belső vizsgálat zajlik a Magyar Telekom Nyrt.-nél, az Origo Zrt. tulajdonosánál az Origo főszerkesztője távozásának körülményeit illetően

írja a nol.hu a Telekom kommunikációs igazgatóságának válaszlevele alapján. A lap azután tette fel a Telekomnak a kérdést, hogy folyik-e vizsgálat ez ügyben, hogy a 444.hu-n megjelent Pethő András, az Origo volt főszerkesztő-helyettesének egy levele

„Az Origóra gyakorolt politikai nyomás gyanúját megerősíti az alábbi levél, amit hivatalos panasz formájában Pethő András még június 4-én küldött el a Magyar Telekom compliance osztályához (ez a cég belső ellenőrzést végző csoportja)" - írja a 444.hu.

Sáling Gergő június 3-án − egy nappal azután, hogy számára is egyértelművé vált − jelentette be, hogy nem ő a főszerkesztő többé. Nemsokkal ezt követően felmondott Pethő András főszerkesztő-helyettes is, illetve a szerkesztőség tagjai közül többen, például a fél politika rovat. Sáling menesztése kapcsán többen egyértelmű politikai okokról, politikai nyomásról beszéltek, ahol rendre felmerült Lázár János neve is. Ezt a politikai nyomás-elméletet támasztja alá Pethő levele, amiben többek között azt írja:

„Panaszt szeretnék tenni azzal kapcsolatban, hogy tudomásom szerint az elmúlt legalább hat hónapban rendszeresen érték politikai jellegű befolyásolási kísérletek az Origo szerkesztőségét. Ezeknek a kísérleteknek szerepük volt Sáling Gergő főszerkesztő mostani eltávolításában. Tudomásom szerint a befolyásolási kísérletek úgy történtek, hogy politikusok környezetéhez tartozó személyek kéréseket fogalmaztak meg a Magyar Telekom menedzsmentjének egyes tagjai számára, akik aztán ezeket a kéréseket több esetben utasításként továbbították az Origo Zrt. vezérigazgatójának, Vaszily Miklósnak (az Origo vezérigazgatója).

Vaszily ezeket a kéréseket továbbította Sáling Gergőnek, aki azonban ezekre az utasításokra rendre nemet mondott a szerkesztőség függetlenségére, illetve az elfogulatlan és tárgyilagos tájékoztatás elvére hivatkozva. Tudomásom szerint az ebből adódó feszültségek közvetlenül szerepet játszottak Sáling kényszerű távozásában."

A nol.hu kérdésére − hogy indított-e bármilyen vizsgálatot a Magyar Telekom ezzel kapcsolatban − a cég azt válaszolta: „ A Magyar Telekom belső vizsgálatokra vonatkozó szabályai értelmében konkrét panaszokról, bejelentésekről nem tudunk felvilágosítást adni. Ugyanakkor azt meg tudjuk erősíteni, hogy az Origo.hu júniusi főszerkesztőváltása kapcsán a médiában megjelent állításokat – a Magyar Telekom felső vezetésének kérésére is – jelenleg cégünk független megfelelőségi szervezete vizsgálja".

Röviddel Pethő megjelent levele után az Origo egy korábbi főszerkesztője, Gazda Albert is megírta a cink.hu-n a hasonló tapasztalatait. „A politika 2013 februárjában kopogtatott először konkrétan, mailem van róla, de akkor még – legendásan lassú felfogásomnak köszönhetően megint csak – nem értettem egészen jól, hogy mi történik. Annyiról volt szó csak, egy külsős ember közvetítette a felvetést, hogy legyünk kapcsolatban, kommunikáljunk egymással, ilyenek" − írja Gazda, majd azzal folytatja, miután az ilyen megkeresések megszaporodtak, és kikerülhetetlennek bizonyultak megbeszélte a vezérigazgatóval, „akár ugyanúgy, akár máshogyan, de nélküle megy tovább".