Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMHungarikummal Hollandiába, holland sütivel haza
További Kultúr cikkek
Magyarországról indultak, de igazán Hollandiában találták meg a számításaikat. Fajkusz Bea, Kondor Ádám és Horváth Dávid elsőként indítottak szabadulós szobát Hollandiában, ahol ma már közel 100 hasonló ilyen vállalkozás üzemel, és a helyiek természetesen imádják. Velük beszélgettük arról, hogy miért jobb Hollandiában vállalkozást indítani, mint itthon, mennyire dübörög még a szabadulós szobák divatja és tervezik-e egyáltalán, hogy egyszer végleg hazatérnek a kiszámíthatatlan szülőhazájukba.
Ádám öt évvel ezelőtt az egyetem után költözött Hollandiába, ahol először a Shellnél kapott állást. Azért ment el, mert szeretett volna nyelvet tanulni és megalapozni a jövőjét. A kivándorló magyarokat hajlamosak vagyunk kizárólag Londonnal összekötni, pedig mostmár Hollandiában is jelentős mennyiségű magyar él, Ádám is Hágában döntött úgy, hogy a megtelni látszó magyar piac helyett Hollandiában vág neki a szabadulószoba-biznisznek, amiben segítségére volt unokatestvére is, Dávid, majd annak barátnője, Bea. Dávid a gimnázium után már Hollandiában járt egyetemre, és bár később két évre ugyan hazatért, de akkor határozta el, hogy mégsem itthon folytatja a karrierjét, és végül vele tartott Bea is, akinek egyébként itthon már akkor jó munkája, szép lakása és rendezett élete volt.
Az első év a legnehezebb
Hármójuknak annyi szerencséjük volt, hogy Ádám már kialakította a saját kapcsolatait Hágában, így nem kellett teljesen vaksötétben tapogatózniuk, amikor elkezdték a vállalkozást. Persze az elején még nehéz volt, megtalálni a megfelelő helyet, majd kevés pénzből beindítani, napi tizensokórát dolgoztak rajta. Végül olyan sikere lett Hollandiában a szabadulós játékoknak, hogy mára száz vállalkozás foglalkozik hasonlóval, a magyar Amaze Escape pedig már nem csak 4-5 termet üzemeltet, hanem csapatépítéseket vagy cateringet is vállalnak, vagyis sikerült pár év alatt folyamatos fejlődést elérni. Elég megnézni akár csak a Facebookon adott értékeléseket és látszik, hogy a hollandok imádják a szolgáltatást. Ami annyiból áll, hogy rájuk zárnak egy szobát, és különböző feladatokat kell megoldani, hogy kijussanak onnan.
Sok holland jött azzal, hogy Budapesten próbálták először és nagyon tetszett nekik.
- meséli Ádám, majd hozzáteszi, hogy olyanok is akadtak, akik már Berlinben vagy Barcelonában találkoztak ezzel a játékkal. Az Amaze Escape támogatója is a hollandiai magyarokról készülő Menjek/Maradjak filmnek, ezért felajánlottak egy szabadulószobás eseményt is: ennek megvásárlásával felkerülhetünk a közösségi finanszírozásból készülő film támogatói közé. (A kampányról bővebben itt.)
Hiába lett elsöprő sikerű végük, az Amaze Escape Hágában, a holland sajtóban sosem hivatkoztak rájuk úgy, mint az úttörők, akik meghonosították a műfajt arrafelé.
Az elején nyilvánvalóan nem voltak olyan kapcsolataink, mint mondjuk egy holland vállalkozónak, így nem is tudtuk olyan erős marketinget kiépíteni. De most már megvannak nekünk is azok a fontos telefonszámok, amik ilyen helyzetben jól jönnek, mostmár valóságshow-t is forgattak nálunk.
- mondja Ádám, majd rátérünk arra, hogy mi kell egy sikeres holland vállalkozáshoz, de a nagy megfejtés elmarad. Ahogy a legtöbb nyugati országban, úgy Hollandiában is csak az a lényeg, hogy
- dolgozz szorgalmasan és kitartóan
- ne akarj mutyizni vagy ügyeskedni
- és végezd tisztességesen a munkád.
Ha ez mind megvan, akkor - legalábbis Ádám szerint - bármilyen munkával jó életszínvonalat lehet kiépíteni Hollandiában, amibe még évente egy külföldi nyaralás is simán beleférhet.
Vissza Magyarországra
Az Amaze Escape már sínen van, most két új céggel próbálkoznak Magyarországon: az egyik a kötött ruhákra szakosodott webshop, ráadásul kifejezetten olyan idősebb emberek egyedi kötött darabjait árulják, akik szeretnék kicsit kiegészíteni a nyugdíjukat. A másikkal egy tradicionális holland édességet, a stroopwafelt, vagyis a karamellszirupos ostyalapot szeretnék meghonosítani nálunk, ez a Lekker. A holland sikerek után azonban a magyar nehézségekkel szembesültek:
Maradjunk annyiban, hogy Magyarország nem túl vállalkozóbarát környezet Hollandiához képest.
Erről akkor bizonyosodtak meg, amikor az új vállalkozásaikat kezdték el szervezni itthon. Az állandó akadályoztatás egyáltalán nem tesz jót a hazai vállalkozásoknak, de ennek ellenére mégis bíznak benne, hogy például a stroopwafelt sikerül majd zenei fesztiválokon népszerűsíteni.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a hollandiai magyarok hazavágynának Magyarországra. Biztos megélhetésük van, az ottani anyagi biztonsághoz hasonlóra Magyarországon nem számíthatnak. Azt azért Ádám hozzáteszi, hogy a haza nem jövetelben a nem túl vállalkozóbarát állapotok és a mostani gazdasági helyzet mellett a politikai környezet is közrejátszik.
Rossz látni az otthoni politikai helyzetet és az állandó gáncsoskodást, miközben tele vannak az emberek remek ötletekkel.
Ezért nem csoda, hogy egyikük sem tervezi rövid távon, hogy visszaköltözne Magyarországra. Az új vállalkozások miatt egyébként is sok lesz majd az ingázás a két ország között, de egyedül Ádám mondta azt, hogy idős korában a Balaton-parton szeretne megöregedni. Azt is hozzátette, hogy ahogy múlik az idő, és egyre több időt tölt Hollandiában, úgy múlik el benne is a hazamehetnék érzése. Mivel még mindhárman fiatalok, így nem is lehet elvárni évtizedes előretervezést, de abban egyetértenek, hogy családot alapítani semmiképp sem Magyarországon akarnak.
Magyarország érzelmileg fontos tényező az életünkben, de minden más ellene szól.
Egyébként inkább Hollandiában élő más külföldiekkel vannak jóban. Nincs velük szemben semmiféle ellenérzés, egyszerűen csak a hollandok valamivel ridegebbek, a kulturális különbségek miatt is nehéz holland barátokat szerezni.
A holland magyarokról is készül Menjek/Maradjak-film: a közösségi finanszírozós kampány január 15-ig tart, ahol akár óvszervásárlással is támogathatjuk a készülő film költségvetését. A filmről és a kampányról bővebben itt.
Ez pedig egy jelenet a készülő filmből: