Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMYoutube-videókkal dobják fel az órát a magyartanárok
További Kultúr cikkek
- Mutatjuk, melyik alkotás volt 2024 filmtörténeti szenzációja
- Mindenkit beperelt a volt miniszter szeretője, egykori szerelmét sem kímélte
- Ez volt a tíz legjobb film 2024-ben a magyarok szerint
- Nehéztüzérséget is bevetnek az idei előszilveszteri műsorban
- Ennyit keresett az első Deadpool rendezője, sokkolta az összeg
Írás és szolidaritás – generációk párbeszéde címmel indított el egyedülálló projektet a Szépírók társasága, melyben tulajdonképpen három generáció, huszadik századi klasszikusok, mai írók és középiskolás diákok találkoznak össze. Nyolc ismert, kortárs író mesél videón egy általa kedvelt, már nem élő, magyar író olyan művéről, ami társadalmi egyenlőtlenség vagy a kirekesztés kérdésével kapcsolatos. A végső cél, hogy a videókat az órán alkalmazva, a középiskolások ne egyféle száraz szövegnek tekintsék a klasszikus irodalmi műveket, hanem olyan élő szövegeknek, amelyek ma is érvényesek.
A nyolc író:
- Tóth Krisztina
- Háy János
- Térey János
- Parti Nagy Lajos
- Závada Pál
- Gergely Ágnes
- Spiró György
- Bódis Kriszta
A kezdeményezés mögött a Szépírók Társasága áll. Gács Anna elnök az Indexnek elmondta, az írók kiválasztásakor tudatosan törekedtek arra, hogy legyen köztük olyan, akinek van társadalmi aktivista múltja, mint például Bódis Kriszta, meg olyan is, akinek nem ismert ez az oldala. Abba azonban, hogy ki milyen írót és szöveget választ, nem szóltak bele, még csak az sem elvárás, hogy középiskolai tananyag legyen.
Az elsődleges cél, hogy a videókat oktatási segédanyagként használják majd föl, az ötletet a gimnáziumi tanárok lelkesen fogadták. A programban részt vevő pedagógusok számára Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke készít oktatási programot, aminek segítségével alkalmazni tudják a videókat a mindennapokban. Mint Gács Anna fogalmazott, a program célja, hogy felelevenítse a köztudatban az írói felelősségvállalás, társadalmi érzékenység tradícióját.
Az ország húsz középiskolájában fogják diákok megbeszélni a választott műveket és az őket kommentáló videókat, majd a diákok maguk is írhatnak egy szöveget a saját tapasztalataik alapján, a társadalmi egyenlőtlenségről és a kirekesztő magatartás mai formáiról. A programban résztvevő középiskolákat igyekeztek úgy kiválasztani, hogy a leszakadó régiókat is képviselje egy-egy iskola.
A szervezők remélik, hogy több diák is kedvet kap majd az íráshoz, az írásműveket díjazzák is, a programot ünnepélyes díjkiosztó zárja majd áprilisban. A projektet a Norvég Civil Alap támogatja.
A kiválasztott művek.
- Tóth Krisztina – Gelléri Andor Endre: Ház a telepen, 1934
- Térey János – Kosztolányi: Alakok, 1929
- Parti Nagy Lajos – Tersánszky Józsi Jenő végrendelete, 1944
- Háy János – Hajnóczy Péter: A hangya és a tücsök
- Závada Pál – Szép Ernő: Emberszag, 1945
- Gergely Ágnes – Tersánszky Józsi Jenő: Illatos levélkék, 1958
- Spiró György – Nagy Lajos: Favágó János, 1936
- Bódis Kriszta – Móricz Zsigmond: A mai cigánykérdés, 1932