Így élj túl egy hónapot közmunkából és segélyből

2016.08.01. 14:16

Még soha nem éreztem magamat olyan rosszul nagyon jó színházi előadás végén, mint most: csak szabadulni akarok innen, és örülök, hogy megtehetem. A kilátástalanság összeszorítja a gyomromat, és a torkomig kúszik.

Egy hónap alatt olyan mélyre jutottam a családommal együtt, ahonnan már nincs kiút:

az uzsorásnak annyival tartozom, amennyit nem tudok megkeresni, mert nincs annyi munka a faluban, a boltos gyűlöl, már nincs nála hitelem, csak egy kis tartozásom felé is. És nem látom, mi változhatna a jövő hónapban.

A nemrég megszűnt Szputnyik színtársulat zászlaját továbbvivő Mentőcsónak Egység Szociopoly című interaktív színházi előadása a Thealter színházi fesztiválon, Szegeden hiába játék csak, a maga két és fél órájában mégis képes elérni, hogy a nézők – a résztvevők – megérezzenek valamit abból, mi az a mélyszegénység. Ami mindenki által ismert fogalom, de azon a szinten, ahol azok élnek, akiknek például van pénzük néha egy-egy színházjegyre, mégis nagyon nehéz megérteni. Miért nem tudnak jobban spórolni, ha én tudok? Miért nem tudnak segítségért fordulni valakihez, akinek jobban megy? Ha az ő falujukban annyira rossz a helyzet, miért nem mennek máshová? Miért nem gondoskodnak legalább arról, hogy a gyereküknek majd jobb legyen?

A Szociopoly nézői – ahogy a Mentőcsónak később bemutatott, a menekültválságról szóló Menekülj okosan! című előadásában is – négy családot alkotnak a terem négy sarkában, és tényleg egy társasjátékot játszanak: a földön a játéktábla, rajta egy hónap harminc napja. Ezen kell társasjátékos nyelven szólva végighaladni, azaz az életre lefordítva, ezt kell túlélni a négy, mélyszegénységben, szerencsés esetben közmunkából, rosszabb esetben alkalmi melóból élő családnak.

Kapcsolódó
Menekülttáborban jártunk, és remekül szórakoztunk

Menekülttáborban jártunk, és remekül szórakoztunk

Európát bekapta az iszapszörny, úgyhogy menekülni kell. Le kéne fizetni a határőrt, választani kéne a menekülttábor, a kerítés alatti alagút vagy a hegyi kerülő között. Ahogy mi szavazunk, a színészek úgy játsszák tovább a történetet.

És ahogy a fulladozó ember tüdejéből fogy el az utolsó csepp levegő is, úgy derül ki fokozatosan, hogy a Mentőcsónak mindent számba vett: az előadás Bass László szegénységkutató, szociológus, az ELTE tanára aktív részvételével készült, így a harminc nap alatt tényleg mindenről szó esik, ami egy elmaradott borsodi falu lakói számára meghatározza, ki hogyan is fog élni – amit a nézők saját, a „családon” belül megvitatott döntései fognak befolyásolni, hiszen eszerint megy tovább az előadás.

Kapcsolódó
Nézze meg, hol és mennyit lógnak a magyar diákok

Nézze meg, hol és mennyit lógnak a magyar diákok

Jóval kevesebb diák hiányzik igazolatlanul az iskolából, mióta a kormány megvonja a családi pótlékot a nagyon lógós gyerekek családjától. A probléma viszont egyáltalán nem szűnt meg, főként Borsodban és Nógrádban. Így lóg a magyar gyerek.

És ettől tud olyan jól és megrázóan működni az egész. Az elején, amikor megjön a segély, a családi pótlék meg a gyes, és egyszerre fogjuk kézbe azt a 79 ezer forintot, mindenki úgy érzi, ennyiből azért ki lehet jönni, be is fizetjük gyorsan a harmincezres csekket, pedig az ráérne a hó végéig. Aztán felmerül, mi van, ha valaki megbetegszik, és ha nem költ el párezer forintot a gyógyszerre, másnap nem tud dolgozni menni, és ugrott a közmunka? Mi van, ha a hidegben a gyereknek venni kéne végre egy cipőt, mert anélkül nem tud iskolába járni, viszont ha összejön ötven igazolatlan óra, ugrott a családi pótlék? Mi van, ha meghal egy rokon, és törvény szerint – legközelebbi hozzátartózóként – nekünk kell gondoskodnunk a temetéséről, ami semmilyen trükkel és kiskapuval nem jön ki harmincezres költség alatt?

Vagy mi van, ha a gyerek elmehetne gazdagék szülinapi zsúrjába, de ahhoz egy kicsivel be kéne szállni az ajándékba? Semmiségnek hangzik, de mivel az ilyesmi a legtöbbeknek nem fér bele, ezért a családok megmaradnak ugyanabban a szűk, zárt közegben, szociális háló nélkül, úgy meg még nehezebb kitörni. Csakúgy, mint az olyan „befektetések” nélkül, mint hogy a gyerek megkapja a drága szemüveget, amiért most kell fizetni, de csak évek, évtizedek múltán térülhetne meg, ha a tanulás révén sikerülne kitörnie onnan, ahová a sorsa amúgy erős és egyre erősebb csomókkal köti.

És ezen a játéktáblán egyre ólmosabb nehézségű léptekkel haladunk végig, ahogy egyre inkább felsejlik, a rendszer eleve szinte lehetetlenné teszi a mélyszegénységből való kitörést, ami eleve hihetetlen akaraterőt és tudatosságot kívánna még akkor is,

ha Magyarországon nem hoznának sorra olyan törvényeket, amelyek egyesével fejtik le a kapaszkodók ujjait a szakadék széléről.

Hogy akinek még arra se telik, hogy iskolába járassa a gyerekét, azt ne segítsék, hanem további pénzelvonással büntessék, vagy hogy bizonyos támogatások kiosztását a forráshiányos, a politikai alapú kegyosztást sem megvető önkormányzatok hatáskörébe utalják. És még akkor is, ha nem számolunk az olyan, nemegyszer megtörténő esetekkel, mint amikor egy faluban hogy, hogy nem az összes bírságot pont a Dankó utcában szabták ki, és sehol máshol, olyan dolgokért, mint a bringáról hiányzó lámpa vagy gyalogos áthaladás az út zebra nélküli részén.

Akkor is igaz, hogy ha nincs munka, akkor nincs pénz, ha pedig nincs pénz és nem tudsz elutazni a szomszéd faluba sem, akkor nem tudsz egy egyszeri nagyobb befektetéssel előre gondolkodni. Ha nincs pénz, az ember egyre könnyebben hoz rossz, rosszabb és még rosszabb döntéseket – és ezt a Szociopoly nem megmutatja, hanem megérteti velünk azzal, hogy mi magunk vagyunk azok, akik a rossz döntéseket meghozzák.

De az előadás nemcsak azért működik olyan jól, mert Bass László jól megtalálja a módját, hogyan adja át a mai magyar valóságról szóló, évtizedes kutatásokon alapuló, elvileg száraz adatokat úgy, akár egy szocioshowman. Hanem azért is, mert a Mentőcsónak nem elégszik meg a társasjátékkal: amit látunk, színház a javából. Az író-rendező-színész Fábián Gábor ugyanis megírta a fiktív falu fiktív történetét is. Mi, a „családok” képviseljük a peremre szorultakat, a színészek pedig eljátsszák az egymással gyümölcsöző kapcsolatot fenntartó polgármestert, vállalkozót és uzsorást, meg a helyi elithez tartozó boltost, kocsmárost, aztán a védőnőt, a postást, meg Lacikát, a cigány srácot, az egyetlen igazán tisztességes embert a faluban, ahol a tisztességért nem jutalom jár, inkább valami egész más.

És a színészek ezeket a párperces jelenéseket is emlékezetessé teszik, különösen Hay Anna, aki egyrészt hatalmas technikai eszköztárral szólaltatja meg a beszédhibás, a mísz, a félbolondan hadaró és a többi típus-nőt, másrészt viszont, bár nem mentes a humortól, mégsem arra hegyezi ki a játékát, hanem arra, hogy a mondatokból kiderüljön az is, nagyjából milyen sorsa lehet annak, aki mondja őket. Jaskó Bálint a laza, kedélyesen rémisztő uzsorást és az alkoholista bunkó vállalkozót is koncentrált, pontos építkezéssel hozza létre, mégis Lacika szerepébe sűríti a tragédiát és azt az ezerféle érzelmet, amivel önmagában meg tud mutatni egy olyan sorstragédiát, mint amilyen hatásos az előadás másik, a nézők részvételére épülő fele. Fábián Gábor rendezőként magának adja a sablonosabb szerepeket, amelyek nem adnak annyi lehetőséget az emlékezetes karakterformálásra.

Így a Szociopoly nemcsak egy, de két kézzel tudja megragadni és összeszorítani a gyomrunkat,

mert egyszerre működtet két példaértékűen jó előadást. Az egyik „csak” olyan, amilyennek a legjobb színháznak lennie kell: a mai Magyarország legfontosabb társadalmi problémáira hívja fel a figyelmet egy okosan megírt és jól felépített színdarabbal. A másik fele viszont olyan messzire megy, amennyire sajnos csak egészen kevés színház: nem bízza a nézőre, hogy hajlandó-e beengedni felmerülő gondolatokat az agyába, az életébe, hanem – mivel bevon az előadásba, ami csak akkor halad tovább, ha konkrét kérdéseket átgondolva konkrét válaszokat adunk – kényszerít arra, hogy a szó legszorosabb értelmében beleéljük magunkat egy olyan élethelyzetbe, amiről eddig azt hittük, nincs közünk hozzá.

És most megtapasztalhatjuk: tényleg nincs, de ha a társadalom szerencsésebbik fele szépen úgy folytatja tovább az életét, mintha a problémák olyan távol állnának tőle, mint a budapesti belvárostól mondjuk Kiscsécs, az ország legszegényebb faluja – akkor ezek a problémák soha nem is fognak szépen, maguktól, nélkülünk megoldódni.

Ne maradjon le semmiről!

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Kultúr
A szerelmet és a csalódást sem kerülhetjük el, ha ide betérünk

A szerelmet és a csalódást sem kerülhetjük el, ha ide betérünk

Mester és tanítvány művészete keresztezi egymást.

2 órája

  • Kultúr
Hatalmas bejelentést tett a görög miniszterelnök, évtizedes hiányt pótolnak

Hatalmas bejelentést tett a görög miniszterelnök, évtizedes hiányt pótolnak

Csaknem 37,5 milliárd forint értékű beruházásról van szó.

február 19., 13:16

  • Kultúr
A turisták ilyet még biztosan nem láttak Budapesten

A turisták ilyet még biztosan nem láttak Budapesten

Most először a külföldieket is várják.

február 19., 10:07

  • Kultúr
A világ nem fog megváltozni, de az emberek hozzáállása igen

A világ nem fog megváltozni, de az emberek hozzáállása igen

A Ludwig Múzeum új kiállítása gyakran ismétlődő kérdésekre keresi a választ.

február 19., 19:09

  • Kultúr
A Beatles utáni legjobbak léghajón érkeztek

A Beatles utáni legjobbak léghajón érkeztek

A gombafejűek pont olyan jól egészítették ki egymást, mint a Led Zeppelin muzsikusai.

február 19., 08:53

  • Kultúr
Nigériai származású, brit színésznő játssza Jézust a népszerű musical új változatában

Nigériai származású, brit színésznő játssza Jézust a népszerű musical új változatában

Az Oscar-díjra jelölt Cynthia Erivo a Jézus Krisztus Szupersztár főszerepében bizonyíthat.

február 19., 20:32

  • Kultúr
Pogány Judit: Katasztrófa, ami történik

Pogány Judit: Katasztrófa, ami történik

A Nemzet Színésze többedmagával szólalt fel a Kolibri Színházért szervezett szolidaritási tüntetésen.

február 19., 17:50

  • Kultúr
Mi köze van a tavaly megjelent regénynek az 1875-ben született hírlapíróhoz és gasztronómiai szakértőhöz?

Mi köze van a tavaly megjelent regénynek az 1875-ben született hírlapíróhoz és gasztronómiai szakértőhöz?

A Könyvmustra harmadik epizódjában Kertész Edina A fotográfuslány című regényének nyomába eredünk, és felfedjük főszereplőjének valódi kilétét.

február 19., 20:22

  • Kultúr
A brutalista rendezője egy forintot sem keresett a filmjével

A brutalista rendezője egy forintot sem keresett a filmjével

Brady Corbet szerint sok Oscar-jelölt alkotó a saját lakbérét sem képes kifizetni.

február 19., 09:05

  • Címlapon
Az orosz–amerikai tárgyalások miatt félő, hogy a történelem megismétli önmagát

Az orosz–amerikai tárgyalások miatt félő, hogy a történelem megismétli önmagát

A Szudéta-vidék átadása? Jalta 2.0? Amikor a nagyhatalmak a kelet-európaiak feje felett döntöttek a sorsukról.

2 órája

  • Kultúr
Nincs megállás: csaknem harmincéves rekordot döntött meg a Hogyan tudnék élni nélküled? is

Nincs megállás: csaknem harmincéves rekordot döntött meg a Hogyan tudnék élni nélküled? is

Újabb adatot múlt felül Orosz Dénes filmje.

február 18., 19:23

  • Kultúr
E. T. miért ekkora gyökér a Citroën reklámjában?

E. T. miért ekkora gyökér a Citroën reklámjában?

A tét az ë-C4.

február 18., 05:46

  • Kultúr
Az MI jégre vitte a Száz év magány híres nyitómondatát

Az MI jégre vitte a Száz év magány híres nyitómondatát

Újabb szakmát kaszálhat el a mesterséges intelligencia?

február 20., 10:01

  • Kultúr
Böszörményi-Nagy Gergely: Kétlem, hogy a MOME hallgatóinak többsége ne akarná a megújulást

Böszörményi-Nagy Gergely: Kétlem, hogy a MOME hallgatóinak többsége ne akarná a megújulást

Exkluzív interjút adott az Indexnek az egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumi elnöke a kialakult helyzetről.

február 20., 07:44

  • Kultúr
A kislány macskát fojtogatott, csak hogy érezzen valamit

A kislány macskát fojtogatott, csak hogy érezzen valamit

Öndiagnosztizált erőszaktevő.

február 20., 10:56

  • Kultúr
Még el sem kezdődött, de máris a legbotrányosabb Oscar-gáláról beszél a világ

Még el sem kezdődött, de máris a legbotrányosabb Oscar-gáláról beszél a világ

Több film és színész is érintett.

február 18., 05:49

  • Kultúr
Pintér Béla: Ha valakit meg akarnak semmisíteni, nem válogatnak az eszközök között

Pintér Béla: Ha valakit meg akarnak semmisíteni, nem válogatnak az eszközök között

Még mindig fél attól, hogy megfojtják a színházát.

február 19., 08:05

  • Kultúr
A minisztérium nem akar újabb balhét, de küzdelem azért lehet

A minisztérium nem akar újabb balhét, de küzdelem azért lehet

Az Index információi szerint két jelölt között dőlhet el a verseny a Zeneakadémián.

február 18., 09:03

  • Címlapon
Emmanuel Macront még soha nem alázták meg úgy, mint Donald Trump a Fehér Házban

Emmanuel Macront még soha nem alázták meg úgy, mint Donald Trump a Fehér Házban

Az orosz−ukrán háborúról egyeztettek a felek, amikor furcsa jelenet zajlott le.

8 órája

  • Kultúr
Prieger Zsolt: A tökéletes tisztaságot B. Gergő és társai sem tudják bemocskolni

Prieger Zsolt: A tökéletes tisztaságot B. Gergő és társai sem tudják bemocskolni

Az Anima Sound System vezetője nagyinterjút adott az Indexnek.

február 18., 12:16

  • Kultúr
Meghalt Návai Anikó

Meghalt Návai Anikó

Az újságíró-műsorvezető 76 éves volt.

február 18., 09:08

  • Kultúr
Úgy néz ki, mint egy életfogytos, de nincs nála romantikusabb fickó

Úgy néz ki, mint egy életfogytos, de nincs nála romantikusabb fickó

Hálószobasoul azoknak, akik túl vannak a párterápián.

február 18., 19:09

  • Címlapon
Csaknem 700 milliárdot bukott eddig Magyarország a kohéziós alapból, de messze még a vége

Csaknem 700 milliárdot bukott eddig Magyarország a kohéziós alapból, de messze még a vége

Ha 2025-ben sem sikerül megállapodni, újabb százmilliárdok bánják.

1 órája

  • Kultúr
A legnagyobbakat kértük meg, hogy árulják el a slágerek titkát

A legnagyobbakat kértük meg, hogy árulják el a slágerek titkát

Kérdés, hogy a mai dalok kiállják-e az idő próbáját.

február 18., 15:20

  • Kultúr
Budapestre jön a rocklegenda Billy Idol

Budapestre jön a rocklegenda Billy Idol

A Rebel Yell és a White Wedding című sikerslágerek szerzője három év után tér vissza.

február 18., 10:31

  • Kultúr
A háborús Budapest, ahogy még sosem láttuk

A háborús Budapest, ahogy még sosem láttuk

Elkészült az első angol nyelvű kötet a főváros második világháborús éveiről.

február 18., 17:50