Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Kultúr cikkek
- Egyre nagyobb az őrület, már 300 ezer nézőnél jár a Futni mentem
- Meghalt a Benjamin közlegény és A királyné nyakéke rendezője
- A lányt elsiratták, pedig meg sem halt
- Egy forradalmár felesége lerántja a leplet a magyar történelem eddig félreismert évtizedeiről
- A Transparency Internationalhez fordulnak az egyik legnagyobb magyar botrány ügyében
Augusztus 27-én a Budapest Kongresszusi Központban fellép Louis C.K. (született Louis Székely), amerikai komikus, rendező, vágó, tévésorozat-készítő, és úgy általában multitálentum, jelenleg a világ egyik legjobb és legnagyobb kritikai elismerést kapó amerikai komikusa. A fellépése azért akkora hír, mert habár a standup műfaját az utóbbi pár évben meghonosították a magyarok, még nem volt olyan, hogy egy ennyire ismert figura fellép Budapesten.
A jegyeket a tixa.hu honlapján lehet kapni, ezen a linken. Az árak 11 és 27 ezer forint között mozognak, helytől függően. A műsoron értelemszerűen nem lesz sem felirat, sem szinkrontolmács.
Louis C.K. még idén tavasszal jelentette be a több európai országot is érintő turnéját, ebben a Magyarországhoz legközelebbi helyszín Prága volt, de ott az elővételes jegyeket az árusítástól kezdve órákon belül elkapkodták.
C.K. a kilencvenes évek végén tűnt fel a szakmában, és pár zsákutca után – mint például a Lucky Louie című HBO-sorozata – a kétezres évekre lett igazán ismert a szókimondó, mindennapi megfigyeléseken alapuló, humanista standupjával. Több szempontból is úttörő volt az amerikai szórakoztatóiparban, a 2009-ben indult Louie című sorozatát rendezte, írta, vágta, és a főszerepét is játszotta, ehhez pedig az FX tévécsatorna minimális pénzt, de teljes alkotói szabadságot adott neki.
A gyakran kapcsolat nélküli jelenetekből álló sorozat két Emmy-díjat is nyert. Érdekesség, hogy a legutóbbi évadjában szerepelt Bálint Eszter, New Yorkban élő magyar zenész és színésznő (Florida, a paradicsom), ezért több részben is felirat nélküli magyar szöveget nézhettek a nézők. A sorozatot Magyarországon a Comedy Centralon lehetett látni.
A sorozata mellett a másik fontos dolog C.K.-vel kapcsolatban az, hogy nagyon szigorú, de jóságos kézben tartja a saját standup-műsorait. Általában korlátozza az amerikai jegyárakat, és minden eszközzel próbálja megakadályozni a jegyüzéreket. A fontosabb, rögzített műsorait (ezeket hívják angolul special-öknek) olcsón, mindenféle letölthető formátumban árulja a honlapján, ezzel pedig maga rendelkezhet a saját szellemi termékéről. Ez elég szokatlan hozzáállás volt évekkel ezelőtt, de még akár ma is, amikor a komikusok eladják a műsoraikat tévécsatornáknak, vagy például a Netflixnek. Idén elindította a tíz részt megélt, kevésbé humoros websorozatát, a Horace & Pete-t is, aminek az egyik szereplője Steve Buscemi volt.
A standup világán kívül C.K.-t olyan filmekből is lehet ismerni, mint a Woody Allen rendezte Blue Jasmine, de a most bemutatott A kis kedvencek titkos élete című rajzfilm egyik eredeti szinkronhangja is. Feltűnt olyan Oscarra jelölt filmekben is, mint a Trumbo, vagy az Amerikai botrány.
A Louis C.K.-standupot a Boddah nevű filmprodukciós cég szervezte, aminek a Balaton Method című dokumentumfilm elkészítését, a Love című animációs film gyártását, és az ukrán A törzs című dráma magyar forgalmazását is köszönhetjük. Osváth Gábor a Boddahtól elmondta, hogy eredetileg még három és fél évvel ezelőtt keresték meg Louis C.K. menedzsmentjét, de ők csak idén, az európai turné bejelentésekor válaszoltak. Osváth elmondta, hogy a magyar fellépést kifejezetten C.K. akarta, mert még sosem volt abban az országban, ahonnan a családja, pontosabban a nagyapja származik.