Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMHa nem érdekli a meccs, hallgasson komolyzenét!
Ha eddig legfeljebb Vivaldira meg Mozartra csillant fel a szeme, mert a 20. századi komolyzene olyan furcsa, nincsenek benne dallamok, és nehéz érteni, feszegesse a saját határait, és hallgassa meg velünk a lengyel Witold Lutosławski és Bartók Béla concertóit! A zenét kísérő kommentekkel megpróbálunk segíteni megérteni, hogy mit hall.
Lutosławski 32 évvel volt fiatalabb Bartóknál, és bő tíz évvel az 1943-as Bartók-mű keletkezése után írta a Concertóját, ami meghozta neki a nemzetközi hírnevet. Bartók műve nagyban imspirálta, a két mű között rengeteg a hasonlóság. Igyekszünk nem szétkommentelni a koncertet, de pár ilyen hasonlóságot menet közben azért igyekszünk majd megmutatni.
A két zeneszerző életében egyszerre párhuzam és eltérés, ahogy a totalitárius rendszerekhez viszonyultak. Bartók Amerikába menekült a fasizmus elől és ott is halt meg. Lutosławski Lengyelországban maradt a kommunizmus alatt, de nem volt hajlandó művészi kompromisszumokra, hiába vádolták dekadens formalizmussal, ahogy másik példaképét, Sosztakovicsot is.
A koncertet a Zeneakadémiáról közvetítjük, egy szünettel. Az Óbudai Danubia Zenekart Hámori Máté vezényli. Ha a közvetítést teljes képernyőn nézi, az Index kommentjei feliratként jelennek meg!