1909-2018: dél-pesti transzformátor állomásból elhagyatott raktár, később bank tulajdonában álló, majdnem lebontott épület, amit aztán befoglalt egy francia művészkollektíva. A ház végül a Fővároshoz került, majd megnyitott a Trafó. Az épület sokat változott, és szerintünk még fog is.

Az első fejezetet a Trafó épületének és környékének szántuk. Megismerhetitek a több száz éves történetet és elmondjuk azt is, mi az a transzformátorház. Bemutatunk számotokra ismeretlen tereket, megmutatjuk, hogyan kerültek fel a betűk a homlokzatra és elmondjuk, hogy a ’90-es évek elején miért épp ezt a helyet találta meg a Trafó alapító igazgatója, Szabó Gyuri.

A művészeti projekteknek helyet adó Trafó története a francia Rézonances csoporttal indult. Az anarchista kollektíva 1991-ben a Francia Intézet segítségével jött Budapestre nyári fesztivált csinálni. A ‘80-as években innovatív, kompromisszumot nem ismerő művészcsoportok előszeretettel kutattak fel elhagyatott ipari épületeket, Nyugat-Európában ez ismert gyakorlat volt. A Rézonances tudomást szerzett az akkor a Hitelbank tulajdonában álló elhanyagolt, üres ferencvárosi épületről. Innen nem kellett sok, hogy berobbantsa a környéket. A hír, hogy művészek elfoglaltak egy liliom utcai házat, hamar bejárta az alternatív és az underground budapesti köreit. Így hallott először az ingatlanról az akkoriban magyar alkotóknak próbahelyszínt kereső Szabó Gyuri is.

„Tárva-nyitva állt, terei szabadon bejárhatók voltak. Lemértem az egész épületet. Még ma is emlékszem, a levegőben egy kiszuperált autóbusz lógott egy daru kampóján”

- írta korábban.

Zene: Török Ádám, Rendező: Gerebics Sándor, Operatőr: Kozma István, Gyártásvezető: Vasadi Zoltán

A Trafó környéke nem volt mindig annyira beépítve, mint akkoriban. A 18. században még korábbi majorságokból átalakuló zöldövezetes területek nyúltak el egészen a Ráday és a Lónyai utcák magasságáig. A virágok miatt kapta a nevét a mi utcánk, a Liliom, és ezért van a környéken Bokréta és Viola utca is. Ez az anno a városkapun kívül eső terület Pest, Buda és Óbuda egyesítésekor, 1879-ben kapta meg IX-es budapesti sorszámát, nevét pedig még I. Ferenc 1792-es trónra lépésének köszönheti.

A Soroksári út és a Vágóhíd utca közötti nagyobb részen, ahol a Trafó is van, mezőgazdasággal kapcsolatos ipari épületeket húztak fel, például malmokat vagy lovardát is. 1893-ban aztán megindult az áramszolgáltatás. A feladatot vállaló magáncég, a Budapesti Általános Villamossági Rt. (BÁV) a váltóáram egyenárammá alakításához összesen öt trafóházat építetett. Az akkor még külvárosinak számító dél-pesti állomás, ami később a Trafó lett, papíron eredeti funkciója szerint 1960-ig, valójában 1945-ig működött.

Mi a trafó?

A transzformátor olyan gép, amely átalakítja a váltakozó áramú villamos teljesítmény feszültségét és áramerősségét. A találmányt Déri Miksa, Zipernowsky Károly és Bláthy Ottó Titusz szabadalmaztatta 1885-ben. „A (...) transzformátor szó megőrzése kézenfekvőnek tűnt, mert tömören fejezi ki törekvésünket Budapest kulturális életének modernizációjára. Transzformálni, hatni, és az átalakítás szándékával jöttünk létre” – írta Szabó Gyuri egy 2008-as visszaemlékezésben. A „trafó” szlenges hangzása szintén jól jött, és még a külföldiek is majdnem ki tudják mondani. A „Kortárs Művészetek Háza” bővítés később érkezett, hogy rögzítse a ház profilját.

analóg képek a trafóról

1992-ben, sok tulajdonosváltás és tárgyalás után a Főváros vette meg végül a házat. A Fiatal Művészek Klubja (FMK) jogutódjaként elkezdődhetett a Trafó kialakítása és az épület átalakítása. Az épületben lassan beindult az élet, először az eredeti elképzelések szerint főleg próbák mentek benne. Az első alkalom, mikor nagy tömeg előtt mutatkozott be sokféle művészeti esemény, a Budapesti Búcsú programsorozathoz kapcsolódott Máté Péter és Szalai-Szabó István szervezésében.

A Trafó kívülről eredetileg vakolt homlokzatú, két sorban ablakos mezőkkel. A ma jól ismert téglás, ipari szecessziós stílus csak a Bauhaus terjedésével érkezett. A kezdőcsapat igyekezte megőrizni az épületnek ezt az eredeti, ipari jellegét. A „Trafó” felirat először az előtetőn volt, csak 2009-ben került fel függőlegesen, az „a” betű például majdnem fordítva. Belül a Trafó máig is kitartó fekete és szürke színezése egyszerre segíti a befogadó összpontosítását és az alkotó önkifejezését.

Az épület szerkezete sem változott az eredeti trafóház kialakításához képest, az a kezdetektől kettős. A egyik rész a gépteremből alakult át, ez ma a színpadot és nézőteret is magába foglaló Nagyterem (alatta a valaha súlyos trafókat tartó vaskos oszlopokkal tagolt Klubbal). A másik részt az akkumulátorok tárolására tervezték, ezért épült meg a kisebb terekből álló, többszintes házrész. Ez most az a lépcsőzős oldal, amiben az öltözőket, a mosdókat és a Stúdiót találjátok.

Most viszont mutatunk olyat is, amit még nem láttatok: a Trafó Nagytermét a technikusok szemszögéből, a próbákra is használt Stúdiót, a backstage öltözőjét, az iroda feletti tetőteraszt és a Galéria liftjét.

↓↓

Nagyterem / kakasülő

Színpad: 162 m2 • Nézőtér: 132 m2 → max 550 fő állva / kb 300 fő ülve Kakasülő: 12 m2, max 10 fő

Nagy, fekete doboz. A Trafó befogadó színház, a fix székek nélküli színpad- és nézőtér mindig az adott előadástól függően változik át padlótól mennyezetig. A nézőtér nem csak frontális, körbe is foghatja a színpadot, máskor fekve, ülve vagy táncolva tudtok bekapcsolódni az adott előadásba vagy koncertbe.

A Trafó Európában ismert, stabil helyét profi hang-és fényrendszerének is köszönheti, és erre elég büszkék vagyunk. Színházként először mi építettünk olyan függesztett fény- és hangtechnikát, amit amúgy korábban csak könnyűzenei koncertekhez használtak. A technikusi stáb mindenféle kérést tud teljesíteni, ami a világ különböző pontjairól érkező alkotók riderében, vagyis technikai igényeinek listájában szerepel. A házban flexszel és hegesztővel felszerelve működik egy kisebb műhely is, ha helyben kellene valamit hozzátenni a színpadképhez.

Stúdió

120 m2, max 50 fő

Van, aki nem csak előadások miatt jár hozzánk. A folyamatosan kihasznált, tükrös Stúdió az 1993 óta működő Műhely Alapítvány egyik helyszíne, ahova bárki, akit érdekel a kortárs tánc, eljárhat órákra: van jazztánc, flowmotion, soft wave, improvizáció vagy limón technikát oktató táncóra is. A profik próbálni használják a termet és a hozzá tartozó öltözőket, de a Stúdióban mennek kisebb, közvetlenebb előadások is.

Backstage + technikusi szoba

89 m2

A földszintről felfelé induló lépcsőház első fordulójából nyílik az a hosszabb, szűk folyosó, amin keresztül a backstage-be és a technikusi szobába lehet eljutni. A technikusinak van egy elülső – a pakoláshoz szükséges – szárnyas ajtaja is, közvetlenül a kávézó pultja mellett. A szoba tele van kábelekkel, mindenféle szerszámmal vagy például rakodáshoz szükséges tárggyal. A backstage tükrös öltözőjében készülő alkotók általában változatos kérésekkel fordulnak a programszervezők felé az étel-ital bekészítéseket illetően. Több programszervező elmondása szerint több művészt az utolsó pillanatban toltak fel innen a színpadra.

„Mikor kezdtem a Trafóban, csomó mindent nem vágtam, de legjobban a színpad és a technikusi szoba közötti tengely fogott meg. Azon a koncerten, mikor Bill Frisell játszott, pont kicsit nyitva maradt a technikusi ajtaja. Egyszerre láttam, ahogy Frisell gitárszólót nyom teljes eksztázisban, miközben a háttérben a technikusok nézték a Videoton-Haladás meccset. Ezt sosem fogom elfelejteni (nevet).”

Szabó Bálint koncertszervező

Tetőterasz

62 m2 (iroda: 151m2)

A programszervező és kommunikációs csapat irodája feletti terasz egyértelműen a Trafó egyik legjobb szpotja. Balra lefelé az Élesztő udvarára lehet lelátni, amivel amúgy is szoros kapcsolatot ápol több kolléga. A terasszal szemben fekvő ház földszintjén adják a legjobb húslevest. Jobbra ott a mindenki szívéhez közel álló, anno lovardaként működő épület, az Aldi, ami megjelenésével jelentős változást hozott az életünkbe. A teraszra jó időben enni, meetingelni, gőzt kiereszteni járunk. Születnek itt stratégiai döntések, fogy sok kuszkusz és tonhalkrém.

Galéria / lift

121 m2, max 120 fő

Be az ajtón és jobbra a lépcsőn le. Ezt a távot spórolja meg a háznak még transzformátor épület korában megépült liftje. A lifttel most a legváltozatosabb műtárgyak kerülnek le a Trafó Galériába. A képzőművészet a Fiatal Művészek Klubja (FMK) hagyományait is folytatva a kezdetektől fontos szerepet kapott, a nonprofit kiállítótér így már az 1998-as alapítás óta aktívan működik. Közepes méretével hiánypótló: lehetőséget ad kísérletezésre a kis innovatív galériák és a reprezentatív intézmények között. A Trafó Galéria erős regionális fókusszal dolgozik, külföldi alkotókat is hív, nemzetközi kontextusban mutatja be a magyar fiatal és középgenerációs alkotókat. Gondolat Plasztika címmel performansz-előadásokból álló sorozatot is szervez, aminél kevesebb kortárs dolog létezik: ez a műfaj valahol félúton van a képzőművészeti performansz és az egyetemi óra között.

1

Francia anarchisták

A Trafó története tulajdonképpen akkor indult, mikor a Rézonances kollektíva a Francia Intézet segítségével Budapestre jött nyári művészeti fesztivált csinálni. Valahogy tudomást szereztek a Hitelbank által elhanyagolt, üres épületről és innen nem kellett sok, hogy berobbantsák a Liliom utcát. A ’80-as években innovatív, kompromisszumot nem igazán ismerő művészcsoportok előszeretettel kutattak fel elhagyatott ipari épületeket. Nyugat-Európában ez nem volt új gyakorlat.

Sok fiatal és művész keresgélt akkoriban lázasan Budapest területén is, Szabó Gyuri pedig egy volt közülük. A hír, hogy egy francia anarchista művészcsoport befoglalt egy ferencvárosi házat, hamar bejárta az alternatív és az underground budapesti köreit. Így hallott először az ingatlanról Gyuri is. Ő épp egy Török Ádám koncertre érkezett először a házhoz. „Tárva-nyitva állt, terei szabadon bejárhatók voltak. Lemértem az egész épületet. Még ma is emlékszem, a levegőben egy kiszuperált autóbusz lógott egy daru kampóján” – írta korábban.

Zene: Török Ádám, Rendező: Gerebics Sándor, Operatőr: Kozma István, Gyártásvezető: Vasadi Zoltán

„Lobog a zászló odafenn, rajta a felirat: Resonance Art Festival. Korhadó Wartburg-karosszéria a falnak támasztva. Málló vakolat, pszichedelikus színek, pszichedelikus hangulat. Ez volt a kezdet. 1991 májusa, zöldellő és reményteli. Francia, német, holland és belga fiatalok vették birtokukba a Liliom utca és a Tűzkő utca sarkán lévő egykori trafóházat.”

Jávorszky Béla Szilárd, Népszabadság, 1998. 10. 3.

Környék és történelem

A Trafó környéke nem volt mindig annyira beépítve, mint mikor a francia művészcsoport felfedezte magának. A 18. században még korábbi majorságokból átalakuló zöldövezetes területek nyúltak el egészen a Ráday és a Lónyai utcák magasságáig. A virágok miatt kapta a nevét a mi utcánk, a Liliom, és ezért van a környéken Bokréta és Viola utca is. Ez az anno a városkapun kívül eső terület Pest, Buda és Óbuda egyesítésekor, 1879-ben kapta meg IX-es budapesti sorszámát, nevét pedig még I. Ferenc 1792-es trónra lépésének köszönheti. Azon a területen, ahol ma a Trafó is áll, a Soroksári út és a Vágóhíd utca között mezőgazdasággal kapcsolatos ipari épületeket húztak fel, így például malmokat vagy lovardát is. Az 1910-es évek végétől Füst Milán élt a környékbeli Angyal utcában. Pezsgő volt ez a városrész, az Urbanista egy írása szerint amiről a Liliom utcában akkoriban nem tudtak, az nem is történt meg.

Mi a trafó?

A transzformátor olyan gép, amely átalakítja a váltakozó áramú villamos teljesítmény feszültségét és áramerősségét. A találmányt Déri Miksa, Zipernowsky Károly és Bláthy Ottó Titusz szabadalmaztatta 1885-ben. Munkájuk megoldotta az elektromos energia szállításának problémáit és lehetőséget adott új felhasználási módokra is. Egy transzformátorállomás sokféle lehet, de a cél általában a nagyfeszültség alacsonyabb feszültségszintre alakítása. Mivel egy ilyen állomás elég veszélyes, általában nagyobb városok külterületén húzzák fel és minimum ajtókkal, kerítésekkel védik.

Innen a név

„A (...) transzformátor szó megőrzése kézenfekvőnek tűnt, mert tömören fejezi ki törekvésünket Budapest kulturális életének modernizációjára” – írta Szabó Gyuri egy 2008-as visszaemlékezésben. “Transzformálni, hatni és az átalakítás szándékával jöttünk létre.” A „trafó” szlenges hangzása szintén jól jött, és még a külföldiek is ki tudják mondani. Majdnem. A „Kortárs Művészetek Háza” bővítés később érkezett, hogy rögzítse a ház profilját.

Budapesten 1893-ban indult meg az áramszolgáltatás. A feladatot vállaló egyik magáncég, a Budapesti Általános Villamossági Rt. (BÁV) a váltóáram egyenárammá alakításához húzott fel összesen öt trafóházat. A Liliom utcait Gerstenberg Ágost és Arvé Károly tervei alapján építették. Az akkor még külvárosi, dél-pesti transzformátor állomás papíron eredeti funkciója szerint 1960-ig, valójában 1945-ig működött.

a trafó épületének felújítása

Pollák Miklós, Kocsis Gábor (1998)

Szerkezet

Az épület a kezdetektől kettős szerkezetű. Az egyik rész volt a gépterem, ami ma a színpadot és nézőteret is magába foglaló Nagyterem. Ezt nagy oszlopok tartották, melyek nagy részét a Klub kialakításakor kivettük. A másik részt az akkumulátorok tárolására tervezték, ezért épült meg a kisebb terekből álló, többszintes ház. Ez most az az ismerős, lépcsőzős rész, amiben az öltözőket, a mosdókat és a Stúdiót találjátok. Az 1909-es eredeti állapothoz képest mindkét részt meghosszabbították, az épület így nyerte el mostani méreteit.

A Trafó kívülről eredetileg vakolt homlokzatú volt, két sorban ablakokkal megtört mezőkkel. A most ismert téglás, ipari szecessziós stílus a Bauhaus terjeszkedésével érkezett. Maga a Trafó felirat először az előtetőn volt, aztán 2009-ben került fel függőlegesen a házra, az „a” betű például majdnem fordítva.

1945-ig

működés transzformátor állomásként

1945 után

bővítések és bontások, az épület állapotának romlása, a berendezés fosztogatása

1960

a házat bezárják, hivatalosan sem funkcionál tovább transzformátor épületként

1960-1994

tulajdonosok váltakozása, a ház funkciója gyakorlatilag raktár;

államosítás, a kezelő az ELMŰ (1961)

tulaj lesz a Likőripari Vállalat, majd Ramovill Szolgáltató Szövetkezeti Vállalat

új tulajdonos a Magyar Hitelbank (1989)

1991

a Rézonances csoport féllegálisan elfoglalja az épületet, ezzel létrehozva az egyik első budapesti squatot

1992

a Bank a Metra Külkereskedelmi Kft.-nek adja tovább a tulajdonosi jogokat

1994

a Főváros megveszi a már lepusztult épületet az utolsó pillanatban, mielőtt egy izraeli vállalkozó lebontatta volta

1998

megnyílik a Trafó, 196 milliós forintos beruházással felújítva

Újkor

Sokféle tulajdonos és sokáig tartó tárgyalások után 1992-ben végül a Főváros vette meg a házat. A Fiatal Művészek Klubja (FMK) jogutódjaként elkezdődött a Trafó kialakítása. Az épületben lassan beindult az élet, először főleg próbák mentek benne. Az első alkalom, mikor nagy tömeg előtt mindenféle művészeti esemény mutatkozott be a házban, a Budapesti Búcsú programsorozathoz kapcsolódott Máté Péter és Szalai-Szabó István szervezésében.

makett a trafó új épületéről

Szabó Gyuri a kezdő csapattal igyekezett megőrizni az épület eredeti ipari jellegét, a lehető legkevesebbet beavatkozással. A fő szempont a Nagyterem és a Galéria flexibilissé tétele volt, hogy ezek a terek minél többféle alkotást és technikát tudjanak befogadni. A nagytermi színpad maradt padlószinten, a tribün mozgatható lett. A fények a levegőbe kerültek egy régi daru sínjein, így már a kezdetektől két technikus is képes volt bemozgatni a teljes rendszert.

A máig ismert fekete és szürke színezés egyszerűsége is arról szólt, hogy egyszerre segítse a befogadó összpontosítását és az alkotó önkifejezését. „Kiderült számunkra, hogy nem lényeges szempont a kényelem és az elegancia” – írta korábban Szabó Gyuri. Az irodának eredetileg egészen kicsi helye volt, a stáb egészen 2004-ig nehézkesen fért el. Ha valaki bejött, valaki másnak el kellett mozdulnia. Ma a ház legtetején két szobában dolgoznak a mindennap lépcsőző trafósok: a gazdaságisok egy irodában, a programszervezők és a kommunikációs csapat egy másikban.