Több nagymamát a divatba!

GettyImages-632712278
2019.03.21. 20:02 Módosítva: 2019.03.22. 00:15
Egy magyar fotós nagymamája pillanatok alatt igazi divatikon lett. Nem ő az első, aki a véletlennek köszönhetően került a kamera elé, hogy gyökeresen megváltoztassa azt, hogyan gondolkozunk a divatról, a modellvilágról és úgy általában az idősebb generációról.

A magyar internet, köztük az Index Facebook-oldala is felrobbant attól a lookbooktól, amit Zergi Bori készített nagymamája, Bözsi főszereplésével Szigeti Vanda divattervezőnek. A közösségi oldalunkon több mint 2000 lájk/szívecske érkezett, és rengetegen osztották meg a posztunkat.

Nagyon sokat dolgoztunk korábban együtt fiatal modellekkel, de valami érdekeset, emberközelit, IGAZIT szerettünk volna készíteni, így jött képbe az én csodálatos nagymamám!

– nyilatkozta a Neverordinary blognak a fotós, aki nekünk elmondta, remek érzés, hogy ilyen sikere lett az egyébként másfél évvel ezelőtt készült fotósorozatnak. Persze annak örülne igazán, ha nem lenne ilyen nagy hírértéke, hogy valaki nem hivatásos modellekkel dolgozik, hanem az lenne a természetes, ha olyan embereket láthatnánk a kifutókon vagy a magazinokban, akikkel mindenki azonosulni tud, akik az átlagos embereket képviselik. És persze sok minden függ a kontextustól is, például jó lenne, ha idős embereket nem csak gyógyszerreklámokban látnánk vagy mellékszereplőként más hirdetésekben, miközben a ránctalanító krémeket huszonéves lányokkal próbálják eladni.

Ezek Zergi Borinál nem csak üres szavak. „Korábban is nagy hangsúlyt fektettem arra, hogy olyan nőkről készítsek fotókat, akik valamiben mások, de mégis mindannyiunkat képviselnek, vagy próbáltam olyan témákat megfogni, amikkel ritkábban találkozni, mégis nagyon fontosak. Magyarország még ebben gyerekcipőben jár. Nemrég jöttünk vissza Angliából, és tény, hogy ott jobban elfogadják azt, ha valaki más, nem rejtegetik az időseket, azokat, akik esetleg valamilyen fogyatékkal élnek.  Sokkal egészségesebb lenne, ha széles körben is elfogadnánk, hogy nem kell tökéletesnek lenni, hogy nem feltétlenül kell megfelelni a társadalmi elvárásoknak. Az, hogy a projektemnek ilyen pozitív a visszhangja, mindenképpen azt bizonyítja, hogy van igény az őszinte, hiteles történetekre és karakterekre” – tette hozzá.

És hogy lesz-e még folytatása a szuperNAGYI fotósorozatnak? „Tervbe volt véve, hogy készítek egy esküvői sorozatot az ő főszereplésükkel. Meglátjuk, hogy mit hoz a jövő, mit enged az egészségügyi állapotuk. A nagyszüleim számára nagyon új ez a világ, nem is nagyon értik, mi történik, de ennek ellenére örömmel böngészik a róluk szóló híreket.” 

Fő a változatosság!

Ahogyan a filmes szakma is egyre nagyobb hangsúlyt fektet a diverzitásra, a divatvilág is ilyesmire törekszik, sőt, valamelyest talán be is előzte Hollywoodot. Persze a divat- és szépségipari cégek többsége továbbra is álmokat igyekszik eladni, és azt suggallni, hogy ha megvesszük a termékekeit, akkor mi is olyan fiatalok, soványak, szépek és vonzóak leszünk, mint a modelljeik, de azért egyre elterjedtebb, hogy olyan emberekkel reklámozzák magukat, akikkel – mint ahogyan Zergi Bori is mondta – mindenki azonosulni tud. Persze a nemes célokon túl a cégek azzal is tisztában lehetnek, milyen óriási hírértéke van egy-egy ilyen akciónak, vagyis adott esetben ez hatékonyabb marketingfogás lehet, mint legyártatni az ezredik ugyanolyan reklámot egy tökéletes modellel.

Az első ígéretes jel mindenesetre az volt, hogy egyre több molett lány jelent meg a kifutókon, a magazinokban, majd úgy tűnt hogy az idős lett az új plus-size. Persze a számok azért azt mutatják, hogy ez egyelőre egy marginális jelenség: a 2019-es őszi/téli kollekciókat bemutató New York-i divathéten tizenöt 50 év feletti modellt castingoltak, ami 0,68 százalékos arányt jelent. Ez nem sok, de egy szezonnal korábban ez az arány csak 0,54 százalék volt, ami 12 modellt jelentett, a 2018-as őszi kollekcióknál pedig csak kilencen voltak, ami 0,39 százaléknak felelt meg. Ha tovább szűkítjük a kört, akkor még rosszabb a helyzet, a tizenöt 50 feletti modellből egy volt plus-size.

A profik

Emlékszünk még arra az időszakra, amikor nem attól lett valaki modell, hogy feltöltött magáról pár képet az Instagramra, vagy mielőtt celebek, sztárok uralták volna a magazinok címlapjait? Ehhez nagyjából az 1980-as és 1990-es évekig kell visszautazni, és a nagy szupermodell generáció tagjai már bőven negyven, sőt ötven felett vannak. Az előbb említett New York-i divathéten nagyrészt ők képviselték az idősebb generációt, ott volt például Christy Turlington és Christie Brinkley is.

Persze nem ők azok, akik korban zárják a sort. A Guinness Rekordok Könyve szerint az 1928-as születésű Daphne Selfe a legidősebb modell, karrierje során olyan magazinokban tűnt fel mint a Vogue,  a Vanity Fair vagy a Marie Claire, és olyan híres fotósok kamerája előtt állt, mint például Mario Testino. A második helyet a magyar származású, 1931-es születésű Carmen Dell'Orefice csípte meg, aki az ötvenes években visszavonult, de válását követően visszatért a szakmába, és azért a top10-be bekerült Maye Musk is, Elon Musk édesanyja. Igen, még ő is aktív, 2017-ben például ő lett a Cover Girl egyik arca.

Aki pedig felüti az internetet, láthatja, hogy egyre több olyan ügynökség van, ami kifejezetten középkorú vagy idős modellekkel foglalkozik. Ott van például az orosz Oldushka. Igor Gavar saját művészeti projektjeként eleinte csak street style fotókat készített nyugdíjas emberekről, majd rájött, milyen lehetőségek rejlenek bennük.

Nagyon sok érdekes embert ismertem meg, és szerettem volna őket egy másik projektekbe is bevonni, így jött létre az ügynökség

–nyilatkozta Vogue-nak. 

Kinek áll ez érdekében? 

  • - Ahogyan írtuk, a szupermodell generációból nagyon sokan vannak, akiknek eszük ágában sincs visszavonulni csak azért, mert a kifutón szereplő lányok az unokáik lehetnének.
  • - Elérte az idős kort az a generáció, aki számára a divat már tényleg önkifejezés volt, akik szívesen hátrahagyták a konfekció nyújtotta lehetőségeket, már amennyire nyújtott bármi ilyesmit.
  • - A nosztalgiafaktor sem elhanyagolható. Ez nemcsak azokban erős, akik akkor voltak fiatalok, a következő generáció is szereti újra felfedezni a múltat, és a saját ízlése szerint alakítani azt. A mai tervezők is rendszeresen nyúlnak vissza a hatvanas, hetvenes és nyolcvanas évek divatjához.
  • - Ahogyan egyik olvasónk is írta a facebookos kommentek között, átalakulóban van a korosztályok megítélése. Egyre tolódik ki a várható élettartam, a harminc az új húsz, a negyven az új harminc, és egyre többen vannak, akik nyugdíj után döntenek úgy, hogy teljesen új életet kezdenek.
  • - Milliárdnyi inger ér minket folyamatosan, a nagy zajban az, ami szokványos, már nem igazán ragadja meg a figyelmünket. Mivel a divatszakma annyira sokszínű, az idős modellek ebből a szempontból is üdítő jelenségnek számítanak.
  • - Míg a szülők ellen szívesen lázadunk, a nagyszülőkkel egy különleges kapocs köt össze. És ha látunk olyan fotót, ami rájuk emlékeztet, megrohannak a kellemes emlékek.
  • - Hitelesség. Ennek nagyon sok összetevője van, az egyik például az, hogy mennyire vagyunk tisztában saját értékeinkkel, hol tartunk most az önismeret útján, és ez bizony sokszor a korral jön.

A menőség, cukiság nem korfüggő

A rekorderek nem a profi modellek közül kerülnek ki, hanem azok közül, akik fiatal korukban talán soha nem gondolták volna, hogy a divatszakmában fognak dolgozni, a véletlennek, meg persze a közösségi oldalaknak köszönhetően azonban mégis több tízezres és milliós követőtáboruk van, olyan magazinok írnak róluk, mint a Vogue, és sorba állnak értük a nagy márkák.

Személyes kedvencem a 97 éves Erni Stollberg, aki pár éve a bécsi Park butiknak lett állandó modellje. Állításuk szerint nem amiatt választották őt, mert „sikk lett” idősebb modelleket foglalkoztatni, Erni Stollberg egy kedves szomszéd volt, aki rendszeresen betért a butikba, és jó barátok lettek az alapítókkal, akiknek egyszer csak feltűnt, hogy az idős hölgy mennyire fotogén, illetve hogy egy vérbeli profi. „Ha elegáns darabokat adok rá, akkor azonnal elegáns pózt vesz fel, ha valami trashy vagy menő összeállítást kap, pillanatok alatt átváltozik, alig kell irányítani” – nyilatkozta Markus Strasser, a Park egyik tulajdonosa.

Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy Stollberg ugyan nem modellkedett korábban, de azért van hasonló tapasztalata, hiszen fiatalon revütáncosként dolgozott. „Nem aszerint válogatjuk össze a szetteket számára, hogy vajon hogyan kellene öltöznie valakinek 90 év felett. Mindent ráadunk, olykor férfiruhákat is” – mesélt a Strasser a koncepcióról. Annak ennek ellenére, hogy nem a „korának megfelelő” ruhákat hord, a képeken maximálisan átjön Erni természetessége, ami üdítően hat az Instagram hamiskás világában. És a hitelesség jól rezonál a jóval fiatalabb célközönségnél.

Egy ilyen összeállításból nem szabad kihagyni Baddie Winkle-t sem, az ő nevét talán már többen ismerik. A 91 éves nagymama Kentuckyból igazi influenszernek számít, hiszen majdnem 4 millió követője van Instagramon.

Bár elmúltam nyolcvan, eddig nem tettem semmi olyat, ami említésre méltó lenne. Szeretném arra ösztönözni a többi idős embert, hogy mozduljanak ki, ne tegyenek úgy, mintha vége lenne az életüknek

– nyilatkozta Winkle karrierje kezdetén. Ami hogyan is indult? Úgy, hogy bolondoztak a családdal, ő felpróbálta a dédunokája ruháit, a dédunoka meg feltöltötte a képeket a Twiterre, és erre mondják, hogy a többi már történelem.

A véletlen hozta meg a sikert Lyn Slate egyetemi tanár számára. Pár évvel ezelőtt az egyik ismerősével találkozott a New York-i Lincoln Központnál, amikor egyszer csak körülvették a külföldi újságírók, akik az éppen akkor zajló divathétre jöttek, mert azt hitték, hogy ő bizony egy nagy név a szakmában.

Úgy gondolom, ha jól érzed magad abban, amit viselsz, akkor mindegy, hány éves vagy, jól fog mutatni rajtad 

– nyilatkozta a 64 éves Slater, aki 2014-ben el is indította Accidental Icon nevű blogját.

Bár ők igazi sztárok, vagy inkább divatikonok lettek, amatőr kategóriában a csúcstartó nem más, mint Majorie Gilbert, vagyis Bo, aki kereken 100 éves volt, amikor először (és egyben utoljára) kamerák elé állt. Születésnapja alkalmából megjelent egy cikk a helyi lapban, ez valahogy eljutott a Harvey Nichols üzletlánc ügynökségéhez. Ők pedig úgy gondolták, jó ötlet lenne Bóval készíteni egy kampányfotót a 100 éves évfordulóját ünneplő brit Vouge-nak.

(Borítókép: Carmen Dell'Orefice  a 2017-es párizsi divathéten. Fotó: Kristy Sparow / Getty Images Hungary.)