Edit
10 °C
27 °C
Index - In English In English Eng

Elfogadhatatlan hibának tartják, tiltakoznak a párizsi Gare du Nord átépítése ellen

2019.09.04. 10:17

Átépítenék Európa legnagyobb vasútközlekedési gócpontját, a párizsi Gare du Nordot (Északi pályaudvar): a naponta 700 ezer embert, köztük 500 ezer ingázót és a Nagy-Britanniából a Csalagúton érkezőket kiszolgáló pályaudvarnak megháromszoroznák a felszíni területét, és hozzátoldanának egy üvegcsarnokos, több tízezer négyzetméteres, több szintes, 105 liftes bevásárlóközpontot. Mindennek el is kéne készülnie a 2024-es párizsi Olimpiáig, ráadásul úgy, hogy eközben egy pillanatra sem zár be a pályaudvar. (A látványtervekről itt és itt találhatóak képek.)

A látványterv
A látványterv

Ez ellen a terv ellen tiltakozik a világhírű francia építész, Jean Nouvel, valamint több történész és urbanista egy, a Le Monde-nak küldött nyílt levélben, már a levél címében is elfogadhatatlannak nevezve a projektet, írja a Guardian. Szerintük az új csarnok eldeformálná a történelmi jelentőségű, 19. századi épületet, összezavarná az utazókat és kiszúrna a párizsiakkal, ezért a projektet "újra kell gondolni a padlótól a tetőgerendákig".

A tiltakozók szerint tisztességtelen dolog lenne csupán azért fel-alá liftezgetésre és össze-vissza járkálásra kényszeríteni a pályaudvaron a saját vágányuk felé tartó utazókat, hogy eközben biztosan elmenjenek az üzletek kirakatai előtt, és egyébként is természetellenes lenne a "gyönyörű vasúti csarnokban" a többszintes rendszer, ráadásul a pláza üzletei megfojtanák a környékbeli, kisebb helyi vállalkozásokat. Az építészek azt is nevetségesnek és elképzelhetetlennek tartják, hogy az építkezés tényleg véget érjen 2024-ig.

A tervezők szerint viszont a beruházás munkahelyeket teremt, és lehetőséget ad arra, hogy a brexit után brit cégek átköltözzenek Párizsba, de a Csalagút révén mégis közel maradjanak Nagy-Britanniához. A több szinttel pedig az is együtt járna, hogy kialakítanának egy olyan futópályát, amelyről egész Párizsra kilátás nyílna. A La Manche csatorna alatt közlekedő Eurostar vonatok fogadási oldalán pedig nagyobb helyet alakítanának ki a vámellenőrzésekre, amire szükség lesz a britek kilépése után az EU-ból.

A beruházást korábban zöldpárti politikusok is bírálták, és nemrég az építési engedélyt is felülbírálta egy hatóság, de projekt vezetőit ezt csak apróbb fennakadásnak értékelték.

Ne maradjon le semmiről!