Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMNem szűnik meg, de átszervezik a Nemzeti Kulturális Alapot
További Kultúr cikkek
Miután több lap, köztük az Index is megírta, hogy egy kiszivárgott tervezet szerint megszüntetnék az állami kulturális támogatások java részét szétosztó Nemzeti Kulturális Alapot (NKA), illetve vétójogot kapna Kásler Miklós erőforrás-miniszter a színházigazgatók kinevezését illetően, az Emberi Erőforrások Minisztériuma sajtóközleményben pontosította az információkat. Ennek alapján úgy látszik, hogy a szervezetet nem szüntetik meg, viszont átalakítják, a tárca megfogalmazása szerint "megújul".
"A kulturális törvényjavaslat célja, hogy tiszta működési modellt teremtsen a kultúrában, így például a színházak fenntartásában és finanszírozásában. Az erről szóló javaslat hamarosan az Országgyűlés elé kerül" - írják.
Az Index tudomására jutott korábbi tervezet szerint az NKA már január 1-től megszűnt volna, és helyette egy „kultúrstratégiai tanács” jött volna létre, ami ágazatonként egy-egy kiemelt intézmény vezetőiből állt volna össze, fölöttük Kásler Miklós emberi erőforrás-miniszterrel. A kultúrafinanszírozás alapszervének számító NKA 1993 óta működik. 2016-ban megszűnt az önállósága, mert ekkor az EMMI alá rendelték az intézményt. Ennek ellenére az NKA a kulturális élet szereplőinek általános vélekedése szerint ma is alapvetően szakmai alapon működik, a politikai akarat ritkán szól bele a források szétosztásába.
Az EMMI mostani sajtóközleménye cáfolja azt a korábban megjelent értesülést, hogy a Kásler Miklós miniszter vétójogot kapna az önkormányzati fenntartású színházak vezetőinek kiválasztásában. A tárca szerint csak annak feltételeit teremtenék meg, hogy legyenek vegyes - önkormányzati és állami közös - fenntartású színházak is:
"A javaslat semmilyen módon nem változtat az önkormányzatok kötelező és önként vállalt feladatain, sem a kultúrában, sem más területen. A javaslat a kulturális intézmények, például a színházak lehetséges működési modelljét átláthatóbbá teszi. Színházat önként vállalt feladataként fenntarthat egy önkormányzat, vagy fenntarthat az állam, de lehet vegyes - önkormányzati és állami - fenntartású és finanszírozású is, és ennek megfelelően alakulnának a fenntartói jogok is. Tehát egy, a Fővárosi Önkormányzat által fenntartott és finanszírozott fővárosi színház működésébe az állam, a minisztérium nem szól bele. Így nemhogy csökkenne az önkormányzatok önállósága ezen a téren, hanem nő."