Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMVidnyánszky megtiltotta, hogy használja a Nemzeti Színház képeit egy lap
A Nemzeti Színház többé nem járul hozzá, hogy fotókat közöljünk előadásairól lapunkban. Szerkesztőségünkhöz eljuttatott indoklásában Vidnyánszky Attila kifejtette, hogy működésünket politikai céloknak alárendeltnek és manipulatívnak tartja, tevékenységünk folytán a hazai és nemzetközi közegben is torz kép alakul ki a magyar színházról.
Ezt közölte a Facebookon az 1968 óta, 51 éve működő Színház című szakmai folyóirat szerkesztősége. Vidnyánszky nem először nyilatkozik hasonló szellemben: tavaly visszautasította – pontosabban, mint fogalmazott, „semmisnek tekintette” – a Színházi Kritikusok Céhe jelölését a legjobb előadás díjára a Bánk bán című rendezéséért. Akkor arról beszélt a Népszavának, a Színház főszerkesztője, Tompa Andrea „olyan beszámolót írt a Theater Heute részére, amely alapján azt is lehet hinni, hogy én épp olyan homofób és rasszista vagyok, mint a cikkében emlegetett párt”, mivel a kritikus megemlítette, a Jobbik nagy álma volt Alföldi Róbert eltávolítása a Nemzeti éléről. (Alföldit követte Vidnyánszky a vezetői poszton.)
Az ügyben egyébként az is pikáns, hogy a Nemzeti Színház állami fenntartású, azaz közpénzből működő intézmény, így a színház saját előadásfotói is közpénzből készülnek.
„A továbbiakban természetesen ugyanúgy fogunk írni a Nemzeti Színházról, mint eddig, és ezután is azt fogjuk közölni, amit kritikusaink írnak. A fotók helyén illusztrációként üres felületeket fogunk megjelentetni” – tette hozzá közleményéhez a Színház folyóirat.
A Nemzeti Színház vezetője később egy, a Színház folyóirat főszerkesztőjének, Tompa Andreának címzett levélben pontosította, hogy miért tette meg a finoman szólva is szokatlan lépést.
Ebben hangsúlyozta, hogy szerinte a lapban közölt kritikák nem esztétikai, hanem morális, értékrendbeli szempontok szerint íródnak, ezzel hátrányos helyzetbe hozva azokat, akik Vidnyánszky szerint nem képviselnek a lap szerzőivel azonos értékrendet.
A levél legérdekesebb része azonban az, hogy Vidnyánszky Attila semmissé tette a munkásságát, legalábbis a világ egy része számára. "Ezzel összefüggésben – egykori kijelentésedre utalva, miszerint csak az létezik, amiről írtok – az lenne a hangsúlyozott kérésem irányotokba, hogy a munkásságomat tekintsétek „nemlétezőnek”. Ettől függetlenül, természetesen, azt írtok, amit gondoltok és amit akartok, de az is engedtessék meg nekem, hogy ehhez én semmilyen módon ne asszisztáljak" - írta a rendező a levelében.
Ne maradjon le semmiről!