Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMÚjabb amatőr restaurátor pusztított Spanyolországban
További Kultúr cikkek
- Mutatjuk, melyik alkotás volt 2024 filmtörténeti szenzációja
- Mindenkit beperelt a volt miniszter szeretője, egykori szerelmét sem kímélte
- Ez volt a tíz legjobb film 2024-ben a magyarok szerint
- Nehéztüzérséget is bevetnek az idei előszilveszteri műsorban
- Ennyit keresett az első Deadpool rendezője, sokkolta az összeg
Újabb amatőr restaurátor tett tönkre egy festményt Spanyolországban, írja a The Guardian. Ezúttal a barokk művész, Bartolomé Esteban Murillo Szeplőtelen fogantatás című, Szűz Máriát ábrázoló festményének egyik másolata esett egy kontár áldozatául. Az 1660-as években készült, jelenleg a madridi Pradóban őrzött Murillo festményből egyébként mintegy harminc változatot festett a művész.
A másolat egy valenciai magángyűjtő tulajdonában van, ő kért fel egy amúgy bútorok és nem festmények restaurálásával foglalkozó szakembert, hogy tisztítsa meg a képet. Ahogy a fotókon látszik, ez nem igazán sikerült, a festmény felismerhetetlen lett az úgynevezett restaurálás eredményeképpen. A bútorrestaurátor két kísérletet is tett a helyreállításra, de az eredmény csak egyre rosszabb lett. Egyébként ezerkétszáz eurót kért a munkáért a megbízójától.
Az eset erősen emlékeztet a 2012-ben majomszerűvé "restaurált" spanyol Jézus-freskóval történtekre. Akkor egy másik önjelölt restaurátor, Cecilia Giménez egy spanyol falu templomában magánszorgalomból felismerhetetlenre restaurálta Elías García Martínez Ecce Homo című művét. A történet bejárta a világsajtót, hatalmas reklámot csinált a városkának, a "bundás Jézus" vagy "Moncsicsi Jézus" gúnynevekkel illetett festményt pedig azóta is rengeteg turista szeretné élőben megnézni.
A valódi spanyol restaurátorok már nem tartják ennyire szórakoztatónak ezeket az eseteket, ezért szeretnék elérni, hogy amatőrök ne kezdhessenek akár több évszázados műtárgyak felújításába. Fernando Carrera, a galíciai kulturális örökség megőrzésével és helyreállításával foglalkozó iskola professzora elmondta, hogy a jelenlegi szabályozás megengedi, hogy akkor is részt vegyen valaki egy restaurálásban, ha nem rendelkezik az ehhez szükséges képességekkel, végzettséggel.
Szerinte ahogy nem építhet házat senki, aki nem építész, ugyanúgy nem szabadna megfelelő végzettség nélkül régi festményeken dolgozni sem. Éppen ezért olyan szabályozás kellene, ami csak azoknak engedi a restaurálást, akik értenek hozzá. Marja Borja, a spanyol restaurátorok szakmai egyesületének alelnöke szerint egyébként az ilyen esetek, mint ami most a Murillo-másolattal történt, sokkal gyakoribbak, mint hinnénk.
(Borítókép: A festmény restaurálás előtti és utáni állapota az Europa Press spanyol hírügynökség által kiadott képek alapján.)