A Princeton professzora szerint lopott afrikai szobrokat árult a Christie's milliókért

2020.06.30. 14:16 Módosítva: 2020.06.30. 14:16

A Princeton Egyetem művészettörtész professzora szerint a Christie's aukciósház által árverésre bocsátott, afrikai figurák lopott eredetűek. Az egyetem az eladás leállítását kérte, de az aukciósház hétfőn Párizsban tovább folytatta az aukciót, írja a The New York Times.

A professzor, Chika Okeke-Agulu három hete posztolt arról Instagramon, hogy ne árulják tovább azt a két faszobrot, amit a nigériai igbók (ez az egyik legnagyobb etnikai csoport Nyugat-Afrikában) készítettek. Okele-Agulu azt írta, a tárgyakat valószínűleg az Afrikában dúló brutális polgárháború idején, az 1960-as évek végén lophatták el.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

In a 2017 op-ed article in the New York Times, I wrote about widespread looting of art from Eastern Nigeria during the Biafran War (1967-70), and that my mother still mourns the overnight disappearance of countless alusi (sacred sculptures) from communal shrines in my hometown, Umuoji, in Anambra State. These art raids from all indications were sponsored by dealers and their client collectors mostly based in Europe and the US. It turns out that later this month the venerable Christie's will auction two of these impressive alusi (seen here) said to have been acquired in 1968-69 in situ by Jacques Kerchache (1942-2001). That is, Mr. Kerchache acquired these sculptures in the Nri-Awka area (a half-hour drive from my hometown) during the darkest years of the Biafran War. Dear Christie's, let’s be clear about the provenance of these sculptures you want to sell. While between 500,000 and three million civilians, including babies like me, were dying of kwashiorkor and starvation inside Biafra; and while young French doctors were in the war zone establishing what we now know as Doctors Without Borders, their compatriot, Mr. Kerchache, went there to buy up my people’s cultural heritage, including the two sculptures you are now offering for sale. I write this so no one, including Christie's and any potential buyer of these loots from Biafra can claim ignorance of their true provenance. These artworks are stained with the blood of Biafra’s children. #christies #warloots #biafranwar

Chika Okeke-Agulu (@chikaokekeagulu) által megosztott bejegyzés,

A szobrok Okele-Agulu szerint Nigéria délkeleti részéről származnak Biafrából. Biafra 1967 és 1970 között 3 évig szakadár állam volt, függetlenségéért küzdött: az emiatt kialakuló polgárháborúban pedig közel egymillióan vesztették életüket. A professzor azt írta, Biafra háborús övezetében nőtt fel, innen tudja, hogy akkoriban jelentősen megnőtt a fosztogatások száma. Számos lopás megrendelők kérésére történt, a Okele-Agulu szerint ilyen megrendelő volt a francia gyűjtő, Jacques Kerchache is – akitől a Christie's később a faszobrokat vette.

Az aukciósház reagált a kiírásra, azt írták Kerchache nem lopott holmit vett, hanem 1968-ban vagy '69-ben törvényesen vásárolta a szobrokat, így hétfőn végül megtartották az aukciót. Közleményükben arra hivatkoztak, hogy 

nincs bizonyíték arra, hogy ezeket a szobrokat olyan ember hozta el, aki nem volt a térségben.

Az aukciósház leírása alapján "az afrikai szobrászat egyik legjelentősebb darabjait" végül egy online licitáló vitte el 212500 euróért (több mint 75 millió forint). A végső ár egyébként elmarad az aukciósház által előre becsült 250-350 ezer eurós végső ártól.