Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Kultúr cikkek
- De mi is az a podcast?
A podcast kifejezés az iPod és a broadcast szavak összeházasításából született találmány. Lényegében olyan, mint egy rádióműsor, csak nem időhöz kötött – azaz akkor hallgatja meg az ember, amikor csak akarja.
Egy tetszőleges podcast újabb epizódja általában hetente jelenik meg, de egy rádióadással ellentétben a részek az alkalmazásban (vagy éppen az adott podcast csatornáján) továbbra is elérhetők. Nem az éteren, hanem online felületen keresztül férünk hozzá az adásokhoz, és a legtöbb alkalmazásban (pl. Spotify) le is lehet tölteni a műsorokat, hogy aztán offline is hozzáférhetők legyenek.
Teszi az ember mindezt ingyen, hiszen fizetni – szerencsére – nem kell értük.
A legínyencebb ízlést is kielégítik, hiszen ahány podcast, annyi téma – könyvajánlók, gazdasági műsorok vagy éppen gyerekadások –, igazi bőségszaru.
Fiatal hölgyek körében népszerű
A Betone Studio podcastfejlesztő és produkciós vállalkozás (nem reprezentatív) online kérdőíves kutatását 1166 fő bevonásával végezték, a felmérés a hazai podcastok hallgatási szokásait vizsgálta. A kutatásban megkér
– A kutatásnak köszönhetően megtudhattuk, hogy a többség, azaz a válaszadók 43 százaléka tavaly kezdett el podcastokat hallgatni – mondta Román Balázs, a Betone Studio kreatív producere. – Az elmúlt évek adatait figyelembe véve megfigyelhető, hogy kiegyenlítődött a nemek aránya, habár az érdeklődési körről ugyanez nem mondható el. Míg a nők inkább a közéleti, a kulturális témájú, illetve a talkshow jellegű műsorokat preferálják, addig a férfiak többségét a sportadások kötik le.
Még izgalmasabb az iskolai végzettséget taglaló eredmény, a megkérdezettek kétharmada ugyanis felsőfokú végzettségű, 27 százalékuk pedig jelenleg is tanul. (Ezek az adatok egyébként igazolták a nemzetközi tendenciákat is). A podcast tehát úgy tűnik, hogy elsősorban a fiatal értelmiség médiája.
Legtöbbjük, azaz a válaszadók 95 százaléka telefonról éri el és fogyasztja ezeket a tartalmakat, a legkedveltebb felület pedig
Az itthoniak leginkább magyar nyelven – jellemzően utazás, sportolás vagy otthoni házimunka közben – hallgatnak podcastepizódokat, a megkérdezettek fele átlagosan heti 1-3 órát tölt ezzel.
Sőt, nem csak belekóstolnak, a hallgatóság nagy része végig is hallgatja az adott részeket, legyen az fél- vagy másfél órás epizód.
(Az online kérdőív több mint 1000 podcasthallgató bevonásával készült, a felmérésnek köszönhetően pedig számos, a fentiekhez hasonló érdekes összefüggésre derült fény.)