![000 8UP32U](https://kep.index.hu/1/0/3693/36935/369359/36935965_8dfb31cf9fe7cf56ad7a10db2273eb94_wm.jpg)
További Kultúr cikkek
-
Ilyen nagyszerű, amikor Lengyelország és Magyarország újra egymásra talál
- Közösségi szerződés biztosítaná a MOME jövőjét és az egyetemi közösség stabilitását
- Álomnyaralásnak indult, de végül agyoncsapta őket az áram a jakuzziban
- Nyáron újra megnyitnak a Notre-Dame tornyai
- A nő kiléte továbbra is rejtély, barát vagy szerető lehetett
Úgy tűnik, tényleg lehet még hova süllyedni, azaz biztos nagy a baj, ha már a világ egyik legnívósabb múzeuma is inkább a saját márkás pólók és bögrék online árusítása mellett teszi le a voksát ahelyett, hogy izgalmas tárlatok mélyére kalauzolná a turisták millióit. Persze a járvány miatt nehézkes (szabályszegés nélkül lehetetlen) a bejutás a Louvre üvegpiramisába, de sebaj, ez már csak részletkérdés...
Túlélni mondjuk muszáj, még a leghíresebb francia múzeumnak is.
A párizsi Louvre évente mintegy tízmillió embert fogad, így nem túlzást azt állítani, hogy a világ egyik leglátogatottabb intézménye. A koronavírus-járvány miatt tavaly fél évig volt kénytelen külföldi látogatók nélkül túlélni, ez a hatalmas hiátus pedig a bevételnél volt csak igazán szembetűnő: a múzeum 90 millió eurótól esett el.
![The portrait of Lisa Gherardini wife of Francesco del Giocondo known as the Mona Lisa or La Gioconda (La Joconde in French) painted by Italian artsist Leonardo da Vinci is displayed in the empty Salle des Etats of the Louvre Museum in Paris on January 8 2021](https://kep.index.hu/1/0/3694/36945/369457/36945737_0e7d615e5dda0f3beedc199afa221854_wm.jpg)
Adel Ziane, a Louvre külkapcsolati igazgatója úgy fogalmazott, új pénzkeresési módszerekhez kell folyamodni, emellett pedig a legtöbbet kihozni a Louvre (márka)nevéből. A megoldást csakis a kiskereskedelem és áruforgalmazás jelentheti.
- Az Uniqlo február 4-én kezdte meg a Louvre-ban található műemlékek képével díszített ruhakollekció árusítását, amely egy négyéves, a múzeummal kötött licencszerződés eredménye.
- A Louvre nemcsak egy ruhabolttal, hanem a Casetify nevű műszaki kiegészítőket áruló üzlettel is együttműködik. Híres, a múzeumban megtekinthető nőalakok (Mona Lisa, milói Vénusz, A Szabadság vezeti a népet) mása került telefontokokra, töltőkre és kulacsokra is.
A pandémia alatt robbanásszerűen megnőtt a Louvre weboldalának látogatottsága, ám termékeiket csak egy olyan oldalon keresztül tudták árusítani, amelyen más múzeumokkal (versailles-i kastély, Musée d’Orsay) kellett osztozni. Januárban a konkurencia elkerülése végett megszületett az első, önálló Louvre-webshop.
Persze a filmipar sem maradhatott ki a buliból, legutóbb például a Netflix sikerszériája forgott a múzeum falai között. A Lupin stábja öt napra bérelte ki a Louvre épületét, feltételezhetően nem két fillérért...
Decemberben – a múzeum történetében először – árverést szerveztek, hogy a befolyt összegből a Louvre egy 1114 négyzetméteres kihasználatlan területét oktatási céllal működő stúdióvá alakítsák. Az aukció keretén belül eladták Pierre Soulages és Jean-Michel Othoniel műveit, valamint egy Vacheron Constantin órát (a legmagasabb licitáló a múzeumból – a Mona Lisa kivételével – szabadon választhatott egy művet, amelyet a számlapon később reprodukáltak). Egy licitáló nyolcvanezer eurót fizetett azért, hogy megtekinthesse, ahogy a Mona Lisát az éves vizsgálat céljából leemelik a falról. Az aukció több mint 2,3 millió eurót hozott a konyhára.
(Borítókép: Egy pár sétál a párizsi Louvre előtt 2020. november 6-án. Fotó: Ludovic MARIN / AFP)