Adieu a hülyéknek: Albert Dupontel komédiája tarolt a francia Oscar-gálán
További Kultúr cikkek
- Donald Trump hatalomra került, mutatjuk, ki kaszálta ezzel a legnagyobbat
- Kihajították a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált a Millenárisról
- Meghalt Vic Flick, a James Bond-filmek ikonikus zeneszerzője
- Így öltözködik egy női magyar diplomata a távoli Szingapúrban
- Rangos díjat kapott Azahriah Puskás-koncertsorozata
Az Adieu les cons (Adieu a hülyéknek) című komédia elnyerte a legjobb filmnek, rendezőnek, forgatókönyvnek, valamint a legjobb férfi mellékszereplőnek (Nicolas Marié), a legjobb díszletnek (Carlos Conti) és a legjobb fényképezésnek (Alexis Kavyrchine) járó elismerést, és a gimnazistáknak az idén először odaítélt César-díját is megkapta.
Az MTI tudósítása szerint Albert Dupontel legújabb társadalomkritikus vígjátékát alig egy hétig vetítették a mozikban a koronavírus-járvány miatti őszi általános karantén előtt, de néhány nap alatt 700 ezren nézték meg. Az előző filmjéért, a Viszontlátásra odafönt című vígjátékáért öt Césart elnyert rendező ezúttal sem jelent meg a díjátadón, amelyet évtizedek óta bojkottál.
A César olyan, mintha azért menne be az ember a Louvre-ba, hogy megállapítsa, hogy az egyik festő jobb, mint a másik. Tanácstalanul állok az ilyen intellektuális ítélkezés előtt. Inkább finoman kivonom magam belőle, de azért örülök, hogy létezik (a César)
– mondta a film tavalyi bemutatásakor egy televíziós interjúban a rendező, akit távolmaradása ellenére rendszeresen díjaz a filmakadémia.
A másfél órás, abszurd humorú kortárs szatíra főhősei egy, a társadalom szemében lúzernek tekintett trió tagjai:
az Albert Dupontel által alakított JB nevű hivatalnok, akinek még az öngyilkossági kísérlete is kudarcot vall, egy végstádiumban lévő beteg nő (Virginie Efira), aki halála előtt szeretné megtalálni a születésekor állami gondozásba adott és azóta felnőtt fiát, valamint egy rendőri gumilövedék által az egyik szemére megvakult levéltáros (Nicolas Marié).
A 46. César-díj átadóját szigorú egészségbiztonsági körülmények között rendezték meg a párizsi Olympia koncertteremben, ahová kizárólag a díjra jelölt alkotók kaptak meghívást, és minden művészt leteszteltek a gála előtt.
A Még egy kört mindenkinek is nyert díjat
Az elsőfilmes César-díjat az olasz Filippo Meneghetti vehette át a Ketten című, két nő szerelméről szóló alkotásért, amely a legjobb nemzetközi játékfilmnek járó Oscar-díjnak is az egyik nagy esélyese. A legjobb külföldi filmnek járó Césart a dán Thomas Vinterberg Még egy kört mindenkinek című vígjátéka nyerte el Mads Mikkelsennel a főszerepben.
A legjobb női alakítás díját Laure Calamy vehette át Caroline Vignal rendezőnő Antoinette dans les Cévennes (Antoinette a Cévennes-hegységben) című vígjátékában nyújtott alakításáért. A legjobb férfialakítás díját Sami Bouajila kapta Mehdi M. Barsaoui tunéziai rendező Un fils (Egy fiú) című, első filmjében nyújtott játékáért.
A legjobb női mellékszereplő díját Emilie Dequenne-nek ítélte a francia filmakadémia Emmanuel Mouret Les choses qu’on dit, les choses qu’on fait (A dolgok, amiket mondunk, a dolgok, amiket teszünk) című filmjében nyújtott alakításáért. A legígéretesebb színész Jean-Pascal Zadi színész-rapper lett, aki az általa rendezett Tout simplement noir (Tök egyszerűen fekete) című, a fekete bőrűekkel kapcsolatos kliséken ironizáló vígjáték főszerepéért érdemelte ki az elismerést. A legígéretesebb színésznőnek járó Césart az alig 14 éves Fathia Youssouf vehette át a francia–szenegáli Maimouna Doucouré Cukorfalatok című első filmjének főszerepéért.
A legjobb filmzenéért járó Césart Rone érdemelte ki Frédéric Farrucci első filmje, a La nuit venue (Eljött az éjszaka) című thrillerének zenéjéért. A legjobb hangtechnikai munkáért járó Césart Sébastien Lifshitz Adolescentes (Kamasz lányok) című dokumentumfilmjének hangmérnökei, Yolande Decarsin, Jeanne Deplancq, Fanny Martin és Olivier Goinard vehették át. A dokumentumfilm nyerte el a legjobb vágás (Tina Baz) díját is.
A legjobb jelmeztervező Madeline Fontaine lett, aki Martin Provost Hogyan legyél jó feleség? című vígjátékának jelmezeit tervezte. A legjobb adaptációért járó szobrot a Fille au bracelet (Karpereces lány) című film rendezője, Stéphane Demoustier vihette haza. Az alkotás a 2018-ban Gonzalo Tobal rendezésében készült, Acusada című argentin dráma alapján készült.
(Borítókép: Az Adieu les cons készítői a César-díj kiosztóján 2021. március 12-én. Fotó: Bertrand Guay / AFP)