Harmóniában a kultúra állami tisztségviselői és a nem fideszes művészek
További Kultúr cikkek
- Kihajították a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált a Millenárisról
- Meghalt Vic Flick, a James Bond-filmek ikonikus zeneszerzője
- Így öltözködik egy női magyar diplomata a távoli Szingapúrban
- Rangos díjat kapott Azahriah Puskás-koncertsorozata
- Bemutatták Alec Baldwin westernfilmjét, amelynek forgatásán lelőtte az operatőrt
Mivel egy szó sem esett politikáról, támogatásokról és más kényes kérdésekről, üdítő összhang jellemezte azt a beszélgetést, melyen Navracsics Tibor európai kulturális fővárosért felelős kormánybiztos, Káel Csaba, a Müpa igazgatója, Mácsai Pál, az Örkény Színház igazgatója és Székely Kriszta rendező, a Katona József Színház társulatának tagja vettek részt. Az Európa-nap alkalmából rendezett online eszmecsere arról folyt, miként hatnak a színházi és zenei világra az online közvetítések. A résztvevők teljes mértékben egyetértettek abban, hogy
az élő előadásnál nincsen jobb, de a stream se ördögtől való.
Minden résztvevő úgy látta, hogy a nézők nélküli nézőterek nem tesznek jót az előadásoknak, nem inspirálják a művészeket. Ugyanakkor számos előnnyel is jár az online elérhetőség.
Káel Csaba elmondta, hogy a Művészetek Palotájában már 2005-ben elkezdték fejleszteni a digitális közvetítésekre alkalmas stúdiót, és már nyolcadik éve kísérleteznek azzal, hogy bizonyos produkciókat online is elérhetővé tegyenek. Ilyen szempontból tehát nem érte őket felkészületlenül a járványhelyzet.
A jelenleg zajló Bartók Tavasz fesztivál is az online térben jött létre, a külföldi fellépők hazájukból jelentkeznek. Mivel rangos, nemzetközi szinten is figyelemre méltó koncertekről, előadásokról van szó,
kifejezetten hasznos, hogy a világ minden táján követhetik a magyarországi fesztiválprogramot, ami egyúttal a fellépő magyar művészek számára is szélesebb nyilvánosságot jelent.
Káel Csaba – beszélgetőtársaihoz hasonlóan – továbbra is pótolhatatlannak tartja az élő koncerteket, előadásokat, de a streames lehetőségek további fejlesztésén is dolgoznak munkatársai.
Mácsai Pál szerint a digitális technika sem fogja kiszorítani az élő előadásokat a színházakból, viszont kétségtelen, hogy ma már a kettő egymás mellett létezik.
Ha elmúlik a járványhelyzet, akkor is streamelnek havi három-öt előadást az Örkény Színházból,
és technikailag még igényesebbé teszik az online közvetítések számára létrehozott stúdiót.
Navracsics Tibor többek közt elmondta, hogy 2023-ban az Európa Kulturális Fővárosa címen egy brit várossal osztozott volna Veszprém, de előbbi a brexit miatt kiesett. Mivel az idei EKF-városok, a romániai Temesvár és a görög Elefsina sem tudtak megfelelően felkészülni a címmel járó feladatokra, ezek 2023-ban Veszprém testvérvárosai lesznek.
Így tehát Veszprém és Temesvár között a magyarság ezeréves történelmében először alakulhat ki közvetlen kapcsolat
– mutatott rá a kormánybiztos.
Navracsics Tibor szerint a digitális lehetőségek csak kiegészíthetik a személyesen átélhető kulturális programokat. Reméli, hogy idén júniusban már hagyományos módon bonyolíthatják le a Magyar Mozgókép Fesztivált, majd a többi tervezett eseményt is.
Székely Kriszta alkotói oldalról értelmezte a színház és az online megjelenés kapcsolatát. Rendezőként azt keresi, mi az, ami digitális formában valamit hozzátesz az előadás kamerás közvetítéséhez, ami hasonló befogadói munkára készteti a nézőket, mint amit a színházi nézőtéren ülve élhetnek át. Műsorvezetői kérdésre azt is elmondta, hogy izgatottan készül a Mágnás Miska című operett miskolci színre vitelére, melyre a Katonában nem nyílna lehetősége.
A vasárnapi Európa-nap online programjában szerepel még Danny és Béla mesekoncertje, a Kaláka együttes fellépése, Mautner Zsófi interaktív főzőshow-ja és egy hulladékfelhasználás tematikájú beszélgetés is. Este nyolckor Tóth Vera és a Budapest Jazz Orchestra koncertjével zárul a fesztivál.