Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMIndul a fesztivál, amelyet a járványnak köszönhetünk
További Kultúr cikkek
- Ennyit keresett az első Deadpool rendezője, sokkolta az összeg
- 36 év után visszatért Salman Rushdie műve az indiai könyvesboltokba
- Van egy ország, ahol az emberek boldogok azért, mert oda születtek
- Rendkívüli turnéra indítják Olaszország egyik legféltettebb gyűjteményét
- Tilda Swinton rangos elismerést vehet át
Az elmúlt hónapokban online színházi közvetítések pótolták a kényszerpihenőre ítélt színházak előadásait. Bár a cukorpapír csörgése és a köhögőkórus elmaradt, a streamek hónapról hónapra jobb minőséggel, nagyobb kínálattal és izgalmas előadásokkal nyújtottak kielégítő alternatívát a színház szerelmeseinek.
Az alternatíva pedig egy idő után alapvetéssé vált. A streamek nézettségi adatai, a nézői visszajelzések és a szakma fogadtatása egyértelművé tette, hogy a karantén és a korlátozások elmúlásával nem kell minden, a járvány alatt született kényszermegoldástól könnyes búcsút venni. A stream kinyitotta a világot, amelyet a vírus bezárt, méghozzá olyan hatalmasra tárta a kapukat, hogy egy általános problémára is megoldást nyújtott: leküzdötte a geográfiai korlátokat.
Ha az élet visszaáll a normálisnak nevezett kerékvágásba, akkor is lesznek, akik nem tudnak egy előadásért több száz kilométert utazni, vagy a színházi nézőterek korlátozott létszáma miatt fizikailag nem férnének be egy-egy különlegesebb produkcióra. Nem szabad megfeledkezni azokról a vidéki iskolákról sem, amelyek nem engedhetik meg maguknak, hogy harminc emberre buszt béreljenek, és kifizessék egy egész osztály színházjegyköltségeit.
Bár a pandémia késztette a színházakat a stream bevezetésére, egy sokkal általánosabb igényt oldottak meg vele. Ennek tudatában pedig nem meglepő, hogy a színházi streamingplatformok hosszú távban gondolkodnak, az eSzínhaz például
szeptemberre online színházi fesztivált hirdet.
A fesztivál a magyarországi és határon túli színházak és független társulatok számára jön létre. Célja, hogy megmutassa az elmúlt csonka évadok figyelemre érdemes előadásait, másrészt hogy a nézők és mecénások ezen keresztül is támogatni tudják a színházakat.
Az eSzínház működtetője, az Alapítvány a Magyar Színházakért hagyományt szeretne teremteni a virtuális térbe költöző eseménnyel. A fesztivál ideje alatt a nézők korlátlanul tudják megtekinteni az előadásokat, sőt szavazhatnak is az általuk legjobbnak gondolt produkcióra.
A közönségdíj mellett szakmai zsűri is értékelni fogja az alkotásokat; Ráckevei Anna színművész, Radnóti Zsuzsa dramaturg, Horváth Csaba rendező-koreográfus, Ujj Mészáros Károly filmrendező és Légrádi Gergely, az eSzínház vezetője.
Az elmúlt év megmutatta, milyen hatalmas tere és szerepe van az online térnek a kultúra, ezen belül is a színházi előadások közvetítésének. Az online tér tette és teszi azt lehetővé, hogy legyőzzük a geográfiai korlátokat, és könnyedén meg lehessen nézni Budapestről egy kolozsvári előadást, Kőszegről vagy éppen Londonból egy nyíregyházi darabot. És akkor nem beszéltünk még a számos feliratos (azaz például angol nyelven) elérhető előadásról vagy éppen az akadálymentesített közvetítésekről. Az eSzínház Fesztivál kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy bemutassa, hogy online vetítésre (streamre) adaptált előadások miképpen hoznak létre új látásmódot, új megközelítést, így biztosítva egyedi élményt a nézők számára. Ennek megfelelően értékalapú a válogatás, tekintet nélkül arra, hogy kisebb színházak, társulatok, független alkotócsoportok vagy nagyobb kőszínházak a pályázók. Mindezt egyébként jól példázza az eSzínház működése és palettája is: ugyanis az eSzínház az elmúlt kilenc hónapban mindenféle társulat és színház produkcióinak helyet, teret és nézőt adott
– magyarázta az Indexnek Légrádi Gergely a fesztivál létjogosultságát.
A fesztiválra három kategóriában lehet nevezni: prózai, zenés, gyerek- és ifjúsági előadás. A szervezők olyan, 2019 szeptembere után bemutatott, magyar nyelvű és jogtiszta előadásokat várnak, amelyek még nem szerepeltek fesztiválon. Egy színház vagy társulat kategóriánként egy előadással nevezhet, a nyertesek pénzdíjazásban részesülnek. A feltételekről bővebben az eSzínház oldalán olvashatnak. Az előadásokon kívül szakmai beszélgetések, interaktív közönségtalálkozók és élő bejelentkezések lesznek.