Tálib megszállás, szovjet terror és az NDK-titkosszolgálat a Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon
További Kultúr cikkek
- Bemutatták Alec Baldwin westernfilmjét, amelynek forgatásán lelőtte az operatőrt
- Rácz-Gyuricza Dóra összegyűjtötte nyerő receptjeit
- 12 milliárd forintot ér a váratlanul előkerült műalkotás
- Ezek a tárlatok voltak idén a legjobbak
- Egy diáklány szexuális zaklatással vádolja a tanárát, pedig az csak segíteni akart neki
– Annak idején, amikor elindítottuk a kecskeméti stúdiót, nagyon fontos volt, hogy ne váljunk provinciálissá, innen az Alföldről is lépést tartsunk a világszínvonallal – mesélt az előzményekről Mikulás Ferenc, aki a Pannónia Stúdió kecskeméti műterme 1971-es alapítása óta irányítja a világhírűvé vált animációs műhely munkáját.
Munkatársaival elmentek minden jelentősebb nemzetközi animációs fesztiválra – mesélte a stúdió alapítója, majd hozzátette:
Láttam, hogy ilyet mi is tudunk csinálni.
Az 1985-ben filmszemlének induló kecskeméti animációs seregszemle 1993-ra nemzetközi fesztivállá fejlődött. Mikulás Ferenc tudatosan alakította ki a fesztivál arculatát:
Az európai animációs kultúrát szerettem volna segíteni az amerikai dömpinggel szemben, ezért hirdettük meg 1996-ban az első egész estés európai rajzfilmek versenyét, amely később az európai televíziós filmek versenyével bővült.
A KAFF ma már a világ legjobb animációs filmfesztiváljai közé tartozik, az itteni győztesek automatikusan bekerülnek az A kategóriás fesztiválok versenyprogramjába. Idén tizenöt filmet neveztek az európai egész estés filmek versenyébe, ebből ötöt választottak ki.
A nemzetközi szekció öt versenybe került egész estés animációjából három történelmi témát dolgoz fel.
- A Kabul fecskéi a tálibok által 1998-ban megszállt Kabulban játszódik.
- A kedvenc háborúm című versenyfilm a hetvenes évek Szovjetuniójában zajló elnyomást mutatja be.
- A harmadik történelmi témát feldolgozó egész estés családi kalandfilm, a Fritzi forradalmi mese, amely a berlini fal lebontása előtt játszódik, többek között Magyarországon.
Hagyományosabb mesét ígér a Marona csodálatos kalandjai című alkotás, amelynek főhőse egy, az eltűnt gazdáját kutató, mindig optimista kóbor eb.
A verseny nagy esélyese a legendás Tomm Moore és Ross Stewart Oscar- és BAFTA-jelölt filmje, a Wolfwalkers. A főszereplő lány farkasvadászatra érkezik apjával Írországba, ahol összebarátkozik egy titokzatos lánnyal, akiről úgy hírlik, éjszaka farkassá változik.
A magyar animációs tévésorozat szekcióban az Átjáró Másvárosba, a Cigány mesék, a Cipelő cicák, a Hunor, a Kuflik, a Cserebogarak, a Macskakirálylány és a Városi legendák versenyeznek a fődíjért.
A versenyen kívüli programban idén a kanadai animációt mutatják be.
– A National Film Board of Canada (NFB) a kanadai államilag fenntartott filmstúdió. A világ legjobb filmrendezőit hívják meg, hogy náluk forgassanak, az elkészült alkotások természetesen az NFB tulajdonában maradnak, tehát nagyon gazdag a filmállományuk
– indokolta idei választásukat Mikulás Ferenc.
Az NFB animációs részlegét 1941-ben alapította az Európából a tengerentúlra emigráló skót Norman McLaren. Az ő filmjeiből is vetítenek egy válogatást, amelyekre kivétel nélkül igaz az általa megfogalmazott, szállóigévé vált definíció:
Az animáció nem a rajzok mozgatásának, hanem a mozgás rajzolásának művészete. Sokkal fontosabb az, ami az egyes filmkockák között történik, mint ami rajtuk látható.
A 15. KAFF-on nyolc kanadai klasszikussal ismerkedhet meg a közönség, köztük a magyar Földes Péter festőművész komputeranimációs Éhség című filmjével, aki e projekt révén kapott meghívást az NFB műhelyébe. Ezt követően hét női alkotó munkáját mutatja be, köztük az úttörő amerikai Caroline Leaf Utca című filmjét is.
Hat kortárs művet is beválogattak a kanadai animáció formai kísérletező alkotásai közül, köztük Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta az NFB számára készített, A hódítók című filmjét is.
(Borítókép: Mikulás Ferenc. Fotó: Kaszás Tamás / Index)