Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMPrűdebb a magyar, mint száz éve
További Kultúr cikkek
- Terítéken Menczer Tamás beszédstílusa, kifigurázták, mémek, dalok születtek róla
- Meghalt Olivia Hussey, aki Júliát játszotta Franco Zeffireli adaptációjában
- Snoop Dogg vett egy szatyornyi problémát
- Maggie Smith halálával egy korszak véget ért, de a Downton Abbey nem felejt
- Mutatjuk, melyik alkotás volt 2024 filmtörténeti szenzációja
Mi az, ami nem cirkusz és nem kabaré, hanem a kettő ötvözete? Előadás, s miközben a produkciókat nézzünk, amelyek szó szerint elkápráztatnak, még enni és inni is lehet.
EZ a varieté.
Budapesten nagy hagyománya volt azoknak az intézményeknek, ahol a szó szoros értelmében mulatni lehetett. Helyek tele pompával, csillogással, bár igaz, ezek csak az elit és a tehetős külföldiek számára voltak elérhetők. A Moulin Rouge, az Arizona, a Budapest Varieté, az Olympia, a Maxim vagy a Fővárosi Varieté mind olyan vágyott világot teremtett, ahol a gondok helyét a féktelen hedonizmus vette át, kiszínezve a valóság fekete vonalakkal rajzolt kontúrjait.
A varieté francia eredetű szó (variété), jelentése változatosság. De a francia szó is a latinból ered, a varietasból. Ehhez hűen a varieté-előadások rengeteg különböző stílust vonultattak fel, sanzonok, táncok, artistaszámok, rövid jelenetek és villámtréfák jellemezték. Legendás magyar színészeink is rendszeresen vállaltak fellépéseket varietéműsorokban, miután véget ért egy előadásuk: belevetették magukat az éjszakába, néha több helyen is megfordultak egy este alatt. Márkus László, Jávor Pál, Tolnai Klári, Kiss Manyi, Latabár Kálmán és Psota Irén – néhány név a nagyok közül, akik szívesen szórakoztatták a mulatók közönségét.
Majd a szórakozás a rendszer igényeihez mérten átalakult, a rendszerváltás után pedig elkezdett kikopni az emlékezetből – még inkább titokzatos és misztikus emlékké formálva azokat az estéket, amelyeken egy pezsgő ára valakinek a havi fizetésébe is kerülhetett.
Richter Sebastian és Eötvös Krisztina pár éve elhatározta, hogy feléleszti a varieté műfaját. Mindketten nagy cirkuszi dinasztiák tagjai, minden napjukat a porondok világban töltik, ám egy idő után úgy érezték, szeretnének eltávolodni a nomád életmódtól, és valami újba kezdenének. Quick change számukkal, ami már inkább az illúzió és a varázslat terepe, bejárták a fél világot, rengeteg helyre eljutottak, sokat tapasztaltak, és annál is többet láttak, például azt, hogy a varietéműsorok több helyen ugyanolyan nagy népszerűségnek örvendenek, mint egykor.
Majd egyszer megnéztek egy tévéfelvételt egy Maxim Varieté-találkozóról, ahol valaki feltett egy kérdést egy idős úrnak, aki régen ebben a műfajban dolgozott, mégpedig ezt: lát-e esélyt arra, hogy ez a műfaj valaha újraéled. Az egykori fellépő nem volt derűlátó, viszont kifejezte reményét, hátha ez egyszer valakinek az eszébe jut.
Akkor és ott Sebastian és Krisztina Már tudta, hogy ők lesznek azok a vállalkozó szellemű valakik, akik összesöprik a varieté hamuját, amiből a műfaj főnixmadárként éled újjá.
A Budapest Varieté 1954 és 1959 között működött, és most ezen a néven indították újra. Az elmúlt két évben két műsort is összeraktak, majd a pandémia parkolópályára tette a kezdeményezést. Most viszont szeptember 30. és október 10. között nyolc előadással jelentkeznek a RAM Színházban, hogy megmutassák: a szórakozás nem merül ki a kocsmai beszélgetésekben.
Németországban hatalmas kultusza van a varietének. Ott is volt egy hullám, amikor vesztett a népszerűségéből, de ez nem tartott sokáig. A németek kifejezetten szeretik a szórakozásnak ezt a formáját, sokkal nyitottabbak erre a műfajra. Itthon a fiatalabb generációnak szinte fogalma sincs, hogy mit takar ez a műfaj, viszont az idősebbek még mindig emlékeznek rá, és ők igénylik is. Úgy gondolom, hogy az a korosztály, akik kinőttek már a romkocsmakorszakukból, szintén igényelnének egy olyan szórakozási lehetőséget, ahol egy jó vacsora után látnak egy fergeteges előadást.
– meséli Eötvös Krisztina.
Az idei téma a szenvedély és az erotika, ami lássuk be, a műfaj elengedhetetlen sajátossága. Viszont mindezt nem úgy csempészik bele az előadásokba, hogy megspórolják a jelmeznek szánt anyagokat, hanem inkább az atmoszférában és a mozgásban köszön vissza ez a hangulat. Erről Richter Sebastian így mesélt nekünk:
Az elő show varázsa felülmúlhatatlan. A varieté pedig rengeteg dolgot foglal magába, így akik eljönnek, sok különböző performanszt láthatnak. Az egész egy mix. Magának a műfajnak és a pesti éjszakának pedig van egy pikantériája, kicsit kevesebb ruha, kicsit más hangulat, de közben komoly artistaművészek adnak elő. Ennek élvezetére pedig újra meg kell tanítani a magyarokat, mert bár régen ez nem volt jellemző, most egy picit mintha prűd lenne a közönség.
Az est műsorvezetője Kőhalmi Ferenc bűvész, aki mellett több magyar és nemzetközi előadó várja a közönséget:
- Andrey Jigalov varieté- és cirkuszvilág-Oscar-díjával, az Arany Bohóc díjjal kitüntetett komikusa
- Czigány Judit énekes
- Santiago Maciel mexikói származású professzionális táncos, koreográfus
- Bogdán Bettina légtornász
- Ivan Peres kézegyensúlyozó, a párizsi Moulin Rouge fellépője
- Vellai Krisztina légtornász
- Földváry Balázs Cyr Wheel akrobata
- Dias Brothers, akik a monte-carlói Nemzetközi Ifjúsági Cirkuszfesztivál aranydíjasai
- Nyolctagú tánckar
- Eötvös Krisztina és Richter Sebastian
A műsorról bővebben a Budapest Varieté weboldalán olvashatnak.