Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMGyilkos sellő, börtön és pokol – jönnek a német sikerfilmek
Az egyik berlini díjazott az Én vagyok a te embered (Ich bin Dein Mensch), melyben az ember-robot-szerelem ötlet leporolásával teszik fel újra a kérdést, vajon mitől lesz valaki ember.
A filmhét másik Ezüst Medve-díjas alkotása Christian Petzold filmje, a Hableány. A régi mese szerint a sellőnek muszáj megölni hűtlen szerelmét, ha vissza akar térni a vízbe, ahonnan származik. A film megcsalt főszereplőjét Paula Beer játssza, aki tavaly Ezüst Medvét, emellett FIPRESCI-díjat és Európai Filmdíjat is kapott az alakításáért.
A saját lifttel a pokolba Daniel Brühl saját filmje. A tengeren túl is sikeres német színész legújabb filmjének forgatókönyvét Daniel Kehlmann írta meg, de az ötlet Brühltől származott. Ugyan a két férfi főszerep közül csak az egyiket alakítja Daniel Brühl, de ha utánanézünk a rendezőnek, ismét ismerős nevet találunk: Daniel Brühl.
Az Erich Kästner regényén alapuló Fabian – A vég kezdete (Fabian oder der Gang vor die Hunde) az 1930-as évek dekadens Berlinjében játszódik.
A szintén fesztivál-különdíjas A tanár (Fuchs im Bau) című film főhősét egy valódi személyről, az osztrák Wolfgang Riebniger nyugalmazott börtöniskolai tanárról mintázták.
Wolfgang Riebniger összesen 45 évet tanított az osztrák iskolarendszerben. Ebből 25 éviga Fiatalkorúak Büntetésvégrehajtási Intézetében dolgozott Josefstadt-ban. A film rendezője, Arman T. Riahi 13 évvel ezelőtt ismerkedett meg vele a josefstadti börtönben. Ekkor született meg a film ötlete.
A nyugdíjas pedagógus, akinek film készült az életéből, október 14-én a Művész moziban részt vesz a film utáni közönségtalálkozón.
A fesztivál teljes programja a www.szemrevalofesztival.hu oldalon található.
(Borítókép: Részlet az Én vagyok a te embered című filmből. Fotó: Christine Fenzl / Majestic)