Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- eperjes károly
- magyar passió
- veiszer alinda
- hídember
- elkxrtuk
- film
- bereményi géza
- kálomista gábor
Fideszes g...-nek nevezték Eperjes Károlyt a Hídember után
További Kultúr cikkek
- Nehéztüzérséget is bevetnek az idei előszilveszteri műsorban
- Ennyit keresett az első Deadpool rendezője, sokkolta az összeg
- 36 év után visszatért Salman Rushdie műve az indiai könyvesboltokba
- Van egy ország, ahol az emberek boldogok azért, mert oda születtek
- Rendkívüli turnéra indítják Olaszország egyik legféltettebb gyűjteményét
Magyar Passió című új filmjéről és ezzel összefüggésben a családi keresztény hatásokról és a megbocsátás fontosságáról is beszélt Eperjes Károly színművész-rendező, amikor interjút adott Veiszer Alindának.
Mint mondta, a filmben több jelenet is a családjával történt meg, például amikor egy illegálisnak minősített Trianon-megemlékezést vízágyúval próbált szétverni az ÁVH, ám az emberek rendületlenül álltak a papnak meglepetésként virágokból kirakott Nagy-Magyarország mellett.
Én senkire nem dobok követ, aki ott bent aláírt vagy aláíratott. Az álljon meg az Isten előtt, aki önként, dalolva aláírt vagy aláíratott
– ezt a többször is elhangzó kulcsmondatot jelölték meg a film lényegi mondanivalójaként, amely mondat egyébként Eperjes Károly elhurcolt pap nagybátyjától származik.
A bűnbocsánat fontosságáról, az irgalmas szeretetről, valamint a saját életében is erre való törekvésről szólva megemlítette: ő annak is megbocsátott, aki megüzente a Hídember című, gróf Széchenyi István életét bemutató filmben nyújtott alakítása után, hogy az akkori kurzus nem akarja őt és még két színészt a vásznon látni, „fideszes g...nek” titulálva őket.
Eperjes Károly elárulta, hogy a Magyar Passió angol címe egyebek között azért lett Mercy, mert ha benne lenne, hogy Isten vagy Krisztus, akkor szerinte sok ember nem menne be a moziba. Azt is elmondta, nem esett jól neki, hogy kurzus-, illetve propagandafilmnek nevezték egyesek a Rákosi-féle pártállam idején játszódó alkotást, és a lánya nyugtatta meg azzal, hogy
ez a Jézuska kurzusa, csak ők így hívják. Ez misszió.
A Hídemberre visszatérve kifejtette, hogy a rendező Bereményi Gézát is megbüntették érte, mivel azóta nem csinált filmet. Erre Veiszer Alinda megjegyezte, hogy Bereményit saját elmondása szerint épp Várhegyi Attila, a Fidesz volt pártigazgatója tiltotta le a Petőfi Sándorról szóló tévéfilmről. Eperjes Károlyt ez a beszámoló szemlátomást mélyen érintette, azt mondta, bizonyos értelemben ugyanakkor nem lepi meg, de a gondolatmenetet nem folytatta.
Az interjúban röviden szó esik Kálomista Gábor Elkxrtuk című filmjéről is, amire a színművész csak „Elakármicsoda”-ként hivatkozott. Amikor Veiszer Alinda azt állította, hogy szerinte nem állnak egymással szemben ideológiailag a Magyar Passióval, Eperjes Károly igencsak meglepődött. Felidézte, hogy a Gyurcsány-filmet már a címében is „hány gyerek látja kiplakatírozva”, miközben ő rengeteget gondolkodott, hogy mi a legfinomabb cím, amivel a Magyar Passió használható. Hozzátette, ehhez képest még sincsenek kint a plakátok, még a moziknál sem.
A teljes interjú Veiszer Alinda Patreon-oldalán tekinthető meg díjfizetés mellett, a beszélgetést a Telex szemlézte.