Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMLegendás orosz rendező tanít ősztől az SZFE-n
További Kultúr cikkek
- Gyurcsány Ferenc karácsonyi DJ-nek állt
- Nagy Csaba titka életre kelti a karácsonyt
- Margócsy István: A társadalmi problémák feldolgozása nem értelmiségi társaságokban zajlik
- A gyomrunk is összeszorult, miközben a testvér szenvedését néztük
- Harmincöt éves titokra derült fény a Reszkessetek, betörők!-kel kapcsolatban
Anatolij Vasziljev korunk egyik legnagyobb szaktekintélye, a kortárs orosz színház megújítója, egyben a 20–21. század egyik legfontosabb színházi műhelyének megteremtője
– olvasható a Színház- és Filmművészeti Egyetem honlapján.
Az orosz művész pályája a 80-as évek sajátos realizmusától a 90-es évek teátrális kísérletein keresztül a 2000-es évekre a letisztult metafizikai színház, egyfajta kortárs misztériumszínházig ível.
Első diplomáját kémiából szerezte a Rosztovi Állami Egyetemen, de már 1973-ban megkapta a rendezésre jogosító oklevelét az Állami Színművészeti Egyetemen. Ekkor kezdett dolgozni Igor Popov festőművésszel és jelenetíróval.
Szakmai életműve első szakaszát a Sztanyiszlavszkij-féle pszichológiai realizmus sajátosan „vasziljevi” hangvétele jellemezte.
1987-ben létrehozta saját stúdióját, a „Drámai Művészet Iskoláját”, ahol újfajta színházi formanyelv kidolgozásán kísérleteztek színészeivel.
Legendássá váltak Pirandello-feldolgozásai, számos nemzetközi díjat nyert többek között a „Hat szerep keres egy szerzőt” vagy a „Ma este improvizálunk” rendezőjeként.
Pályafutásának harmadik szakaszában olyan kiemelkedő jelentőségű előadások születtek, mint a Mozart és Salieri, a Jeremiás siralmai vagy az Iliász. 2001-ben Moszkva egyik frekventált helyén saját színházat építettek számára.
Ebben az időszakban már sokkal inkább a metafizikai irányultságú, mai misztériumszínház megnyilvánulási formái érdekelték
– írja Vasziljevről az SZFE ismertetője.
Díjak és elismerések
- Vasziljev 1988-ban elnyerte az orosz Sztanyiszlavszkij-díjat.
1989-ben Franciaországtól megkapta a Művészet és Irodalom Lovagrendjét.
1990-ben elnyerte a Premio Europa Nuove Realtà Teatralit, az Európai Színházi Díjat Taorminában, Olaszországban.
1993-ban megkapta az Oroszország tiszteletbeli művésze díjat.
1995-ben a Stanislavsky Alap díjazottja a színházi pedagógia fejlesztésében nyújtott hozzájárulásáért.
Igor Popovval együtt megkapta az Oroszország 1999. évi állami díját az irodalom és művészet területén a moszkvai színházi iskola létrehozásáért.
2001-ben Nemzeti Prémium Triumph díjas.
2012 decemberében megkapta az olasz UBU-díjat a velencei Pedagógia-sziget projektje (2010–2012) miatt.
2016 márciusában Vasziljevet az UNESCO Nemzetközi Színházi Intézete (ITI) felkérte, hogy a színház világnapja alkalmából fogalmazza meg gondolatait.
(Borítókép: Anatolij Vasziljev 2015. április 14-én. Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI)