Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Kultúr cikkek
- Mutatjuk, melyik alkotás volt 2024 filmtörténeti szenzációja
- Mindenkit beperelt a volt miniszter szeretője, egykori szerelmét sem kímélte
- Ez volt a tíz legjobb film 2024-ben a magyarok szerint
- Nehéztüzérséget is bevetnek az idei előszilveszteri műsorban
- Ennyit keresett az első Deadpool rendezője, sokkolta az összeg
Keszthely városvezetése és persze a kiállítás megálmodói – Agárdi Olivér, Burucs Szabolcs, Hermann Zsófia, Hermán Alíz, Miklós Hajnal, Molnár Eleonóra és Tóth Xénia – célul tűzték ki, hogy felvirágoztassák a térség művészeti és kulturális életét. Az eltérő művészi látásmódú fiatalokat összeköti, hogy
mindannyian keszthelyi kötődésűek, és a 2000-es években tanultak a Magyar Képzőművészeti Egyetemen.
Az egykori hallgatók első közös alkotói megmozdulásukkal megkísérlik, hogy színt varázsoljanak ezekbe a téli hetekbe. A különböző technikákkal készült festmények, grafikák, szobrok és installációk magukban hordozzák – és megválaszolják – a nagy kérdést: Mi is a művészet?
Hét művész közös szerelemgyereke
Keszthely apraja-nagyja kíváncsi volt a helyi alkotók közös kiállítására: a Balatoni Múzeum hatalmas aulája pillanatok alatt megtelt, és bár a látogatók zöme le tudott ülni, több tucat ember már csak a széksorok mellől (vagy éppenséggel a közönség mögül) élvezhette a megnyitót.
Az első emeleti teremben kiállított alkotások valósággal megbabonázták a művészetre fogékony érdeklődőket. Szüleik karjaiban kalimpáló kisbabák, fogócskázó óvodások, kíváncsi iskolások, büszke rokonok és régi barátok gyűltek össze, hogy együtt ünnepeljék meg keszthelyi (egykori képzős) ismerőseiket.
Burucs Szabolcs képgrafikus művészként végzett, a képzés alatt pedig leginkább a monokróm képalkotás ragadta meg a fantáziáját.
Az erre legalkalmasabb grafikai technikák közt lavírozva hoztam létre akkori műveimet, melyek jobbára a bezártság, a kiútkeresés és az önismeret témaköreit boncolgatva keletkeztek
– olvasható a bemutatkozójában. Azóta eltelt néhány év, a művészt pedig újabban különböző spirituális tanítók „útmutatói” inspirálják. A kiállításra ezekhez a tanításokhoz köthető művekkel is készült, ám mivel az alkotások megkívánták tőle a színhasználatot, a munkafolyamat új kihívások elé állította a művészt.
Hermann Zsófia festőművész szakon végzett, jelenleg a budapesti Godot Labor Galéria állandó művésze, aki a kiállításra nemcsak képekkel, de narratív elemekkel felruházott installációkkal is készült. Akril- és akvarellalapú festészetére jellemző az áttetszőnek tűnő színfoltok megjelenítése, a finom átmenetek és a visszafogott színek alkalmazása.
A festmények témája a művész végtelenül személyes belső vízióiból bontakozik ki, amelyben egyaránt helye van a múltfeldolgozásnak, az önreflexiónak és a jelen közegében tapasztalt külső eseményekre való reagálásnak.
Nem túlzás azt állítani, hogy Tóth Xénia performansza nyűgözte le leginkább a nézőket. A művésznő festőművész szakon végzett, de korábban textiltervezést és animációt is tanult.
Mindig is az összművészet vonzott, nem szerettem volna, hogy beskatulyázzanak. A barátaim mondták, hogy ha festő szakra megyek, akkor nem kell egyetlen dolognál leragadnom, hanem bátran kibontakozhatok. Az öt évem egyetlen nagy kísérletezés volt
– fogalmazott az Indexnek Xénia, aki a megnyitó napján a nézőkön „kísérletezett”:
élő műtárgyként vonult végig a festmények között.
Hermán Alíz nemcsak szobrokat készít, hanem rajzol is: néha papírra, máskor fára alkot, de mindig a hozzátartozóit örökíti meg.
Szeretek erős színeket használni, amikhez nálam szinesztéziás érzések kapcsolódnak. Gyerekkori emlékeket őrzök arról, hogy bizonyos szavakhoz, amiket nem értettem, színeket képzeltem, ezekhez általában egy adott hangulat is társult, helyettesítve a szó jelentését. A színek fogalmakhoz kötése idővel elmúlt, viszont még mindig intenzív érzelmeket fűzök hozzájuk
– tudhatták meg a nézők, miközben a színpompás alkotásokat nézegették.
Agárdi Olivér, a porték és emberi alakok mestere jelenleg is Keszthelyen él és alkot. Míg eleinte realista elemekkel teletűzdelt művek kerültek ki kezei közül, később már a szürrealizmus és az absztrakt ábrázolásmód felé fordult.
A festők névsorát bővíti Molnár Eleonóra is, aki személyes élményekből vagy az érdeklődését felkeltő látványelemekből inspirálódik. Az alkotói folyamata egészen különleges, hiszen általában nem tervezi meg pontosan, hogy mit is alkot, hanem csak elképzeli a képet, amit festeni fog.
Miklós Hajnal festőművész munkafolyamata egy belső utazás: az alkotásban való elmélyülés jellemzi. Az ember és a természet viszonya visszatérő elem képeiben, csakúgy, mint a személyes élmények megjelenítése és az önreflexió.
(Borítókép: Gáll Anna / Index)