Veszprémben most a világhírű pszichiáter szemével láthatja a világot
További Kultúr cikkek
- Bemutatták Alec Baldwin westernfilmjét, amelynek forgatásán lelőtte az operatőrt
- Rácz-Gyuricza Dóra összegyűjtötte nyerő receptjeit
- 12 milliárd forintot ér a váratlanul előkerült műalkotás
- Ezek a tárlatok voltak idén a legjobbak
- Egy diáklány szexuális zaklatással vádolja a tanárát, pedig az csak segíteni akart neki
100 éve halt meg Hermann Rorschach svájci pszichiáter, aki a róla elnevezett
tintafoltteszt kifejlesztésével híresült el.
A Rorschach-tintafoltteszt a pszichológiában használt diagnosztikai mérőeszköz, egyike a XX. század legáltalánosabb projektív tesztjeinek, célja pedig, hogy más vizsgálatok kiegészítése érdekében a pszichológus feltérképezhesse a páciens személyiségstruktúráját.
A teszt tíz, szimmetrikus tintafoltokat mutató táblából áll. Öt táblán fekete, két táblán fekete és piros foltok vannak, három tábla pedig többszínű. A táblák az egész világra kiterjedően egységesek, a világ legismertebb festményei közé tartoznak. Rorschach gúnyneve a középiskolában Klex, azaz tintapaca, a klecksográfia annak idején pedig a svájci gyerekek körében általánosan elterjedt játék volt. A papíron tintafoltot ejtettek, majd félbehajtották. A tükrözés révén a „paca” pillangóra, madárra vagy más alakzatra hasonlított.
Központban a tükrök világa
A kiállítást a veszprémi Dubniczay-palota három különálló kiállítóterében rendezik, a tárlat a tükör és a tükrözés kérdéseivel foglalkozik. A tárlaton Bak Imre, Czigány Ákos, Dobokay Máté, Eperjesi Ágnes, Erdély Miklós, Gerhes Gábor, Károlyi Zsigmond, Maurer Dóra, Méhes László, Németh Hajnal−Beöthy Balázs, Palotai Gábor, Perneczky Géza, Pinczehelyi Sándor, Ujj Zsuzsi, Vető János és Zalavári András analóg, digitális és kamera nélküli módszerrel készült alkotásai láthatók, és a tárlat keretén belül először lesz teljes egészében látható Szabó Dezső Copy című legújabb „cameraless” sorozata is.
Egyes fotográfiák a kompozíció és az illúziókeltés szempontjait vizsgálják, a tükörkép formaesztétikájának elemzésével a valósággal kapcsolatos képi viszonyokat és meg nem feleléseket tárják fel. Más munkáknál a tükörre – mint tárgyra – irányul a figyelem, ahol a tükröződést kiküszöbölve, illetve megkerülve, maga a tükröző réteg válik láthatóvá.
További műveken a másolat fogalma, képi megjelenítése a fekete-fehér fotópapír fizikai-kémiai tulajdonságaira alapozva realizálódik. Mindössze a híváshoz és fixáláshoz használt vegyszerek, a fény és meghatározó, egyedi elemként a fotópapír hajtogatásával keletkeznek formák a felületen. A vegyszeres kezeléskor a gyűrődések, hajtások mentén akaratlanul is apró ismétlődések, tükörképek alakulnak ki, amelyekbe bármilyen forma belelátható
– olvasható a sajtóközleményben.
Az acb Galéria, Erdély Dániel, a Kisterem, a Neon Galéria, a Várfok Galéria és a Vintage Galéria segítségével megvalósuló kiállítás június 12-ig látogatható.
(Borítókép: Áfrány Gábor)