Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMÖt év után újra ingyenes koncertet ad a Fesztiválzenekar a Hősök terén
További Kultúr cikkek
- Egy parkolóházban lőtték agyon a híres rappert
- Kétmilliárd forintot csengettek ki egy kődarabért, amit egykor útburkolatként használtak
- Csonka András: Pár éve kussoltam volna, de ez most fáj
- Galkó Balázs súlyos baleseteket szenvedett, közösségi oldalán osztotta meg kálváriáját
- Addig halogatsz, amíg egy kórteremben találod magad, és elmúlik feletted az élet
A Budapesti Fesztiválzenekar oldalán azt írják: „Barokk és minimalista. Világi és spirituális. A több évszázados ugrás és a stílusbeli különbségek miatt elsőre kibékíthetetlennek tűnő ellentétek nagyon is vonzzák egymást.”
Hozzátették: Bach nem szívesen kirándult számára túl könnyed vagy komolytalan műfajok irányába, de ha mégis, ügyelt rá, hogy a partitúra a felszín alatt mindig tartogasson olyan összefüggéseket, rendszereket, mélységeket, amelyek méltó helyre emelik az adott darabot az életműben. Valami hasonló a lényege Glass zenéjének is, aki minimalista eszközökkel is képes megragadni az élet legnagyobb kérdéseit.
Bach táncszvitje után Glass a 19. századi indiai guru, Srí Rámakrisna szenvedéseit bemutató nagyszabású oratóriuma kerül a Budapesti Fesztiválzenekar műsorára. Az eddig csak amerikai színpadokon megszólaló darab első ízben hallható Európában.
Több évtizedes hagyomány a Budapesti Fesztiválzenekar szezonzáró, szabadtéri koncertje, amelyet öt év után ismét a Hősök terén adhatnak. A tavalyi esemény a járványhelyzet miatt kevesebb látogatót vonzott, de bíznak benne, hogy idén újra több ezer ember látogat ki a koncertre.
Júniusi hangversenyünkre árnyékot vetnek a világunkban tapasztalható bizonytalanságok és a szomszédunkban dúló háború, ezért is hirdetjük Philip Glass oratóriumán keresztül Rámakrisna tanait, miszerint legyen bennünk szeretet mindenki iránt, mert senki sem más, mint a többi
– nyilatkozta Erdődy Orsolya, a Budapesti Fesztiválzenekar menedzser-igazgatója.
Mint írják, a 85 éves Philip Glass többször járt Indiában, és sokat tanult az ottani kultúráról. Az eddig csak amerikai koncerttermekben felhangzó oratóriuma az ország egyik legnagyobb spirituális alakja előtt tiszteleg, aki nemcsak az emberek, de a nagy vallások közel azonosságát is hirdette, miután a hinduizmus egyes ágainak megismerése után éveken keresztül teljes odaadással gyakorolta a kereszténységet és az iszlámot is, anélkül hogy megtagadta volna saját vallását.
A Rámakrisna utolsó hónapjait elbeszélő, az eredeti evangéliumi szöveg angol fordításán alapuló mű párbeszédekből áll: megjelenik a feleség, Sarada Devi, a tanítvány, M (igazi nevén: Mahendranath Gupta) és az orvos, Dr. Sarkar is, míg a jógit egy teljes vegyes kar személyesíti meg.
Mint ismertetőjükben írják, az oratóriumban Philip Glass egy orgona regisztereiként használja a zenekari szólamokat. Motívumai hol keleties monoton nyugalmat árasztanak, hol érzékenyen reagálnak a szöveg tartalmára, legyen szó hurrikánról vagy szél táncoltatta levelekről.
Az oratórium szereplői között van a koreai Sung-Hwan Damien Park (bariton), az Olaszországból érkező Maria Stella Maurizi (szoprán), valamint Szilágyi Szilárd (tenor), Földesi Ildikó (szoprán) és Magyar Péter (kontratenor). A nagyszabású oratóriumot Fischer Iván vezényli.