Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- bereményi géza
- bereményi kalapja
- portréfilm
- papp gábor zsigmond
- magyar mozgókép fesztivál
- veszprém
- filmpremier
Bereményi Géza korszakos meséi és jelentős csendje
További Kultúr cikkek
Mozgalmas, színes, pergő portréfilmet rendezett Papp Gábor Zsigmond Bereményi Gézáról. A felhasznált archív anyagok, filmrészletek és beszélgetések szerves egységgé állnak össze, a mozivásznon is lekötik a néző figyelmét, ami ebben a műfajban kifejezett bravúr.
A főszereplőt, aki egyik legfontosabb kortárs írónk, szállóigévé vált dalszövegek és filmes mondatok szerzője, korszakos filmrendező, sikeres színdarabíró, összefoglalva:
kulturális ikon, komoly kihívások elé állította a rendező.
Az interjúk sűrűn változó helyszínei és a filmszerűen leforgatott klipek, melyekben Bereményi színészként jelenik meg, olyan feladatok, melyeket az idén hetvenhat esztendős művész szemmel láthatóan egyre nagyobb örömmel teljesített a forgatás másfél éve alatt.
Tudta, hogy ez is Bereményi?
Telitalálat, hogy Tóth Barnabás filmrendezőre bízták az interjúszerű beszélgetéseket, aki annak idején a gyermek Bereményit játszotta az Eldorádó című filmben. A kettejük közös múltjából fakadó, szeretettől sugárzó kapcsolat, Tóth Barnabás filmes rutinja és egyénisége minden közös jelenetben kiválóan működik.
Bereményiről még a kerepesi temetőben is sugárzik az életöröm, és
itt el is árulja egyik trükkjét, ami az elmúlással kapcsolatos gondolatok felbukkanása idején nála többnyire beválik: ír.
Megjelennek a barátok, mint például Sőth Sándor, aki Gothár Péter Megáll az idő című, alapfilmmé vált munkájában alakította a lázadó Pierre-t. Ez a mű bizonyos szempontból megidézi a Cseh Tamás-dalokat is. A klasszikussá nemesedett számok szövegírója elmeséli, hogy annak idején önként maradt a háttérben a sztárrá váló énekes mögött. A Megáll az idő azért állítható ezzel párhuzamba, mert máig Gothár filmjeként szerepel a köztudatban, holott a film története, karakterei, a szállóigévé vált mondatok, amelyek több nemzedék magyarságtudatába beépültek, Bereményi forgatókönyvírói képességeit dicsérik. Ezt is tudomásul vette, de úgy döntött, hogy a jövőben, ha lehet, inkább megrendezi saját forgatókönyveit.
A premieren megjelent a színpadon Can Togay János is. Ő a fesztivál több eseményén is feltűnt mint a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program főtanácsosa, ezúttal azonban a film egyik szereplőjeként állt a vászon előtt. Részt vett Bereményi első saját rendezése, a Tanítványok munkálataiban is, később a Hídember forgatókönyvének megírásánál is együtt dolgoztak. Több más közös ötletük is született, mely nem jutott el a forgatásig.
Can Togay civilben szintén filmrendező, ám ennél nem kevésbé meghatározó tulajdonsága, hogy kiváló költő és műfordító is.
De hová tűnt Eperjes Károly?
A dokumentumfilm egyik szenzációja Járai Márk, a Halott pénz formáció oszlopos tagjának felbukkanása, akiről kiderül, hogy
Cseh Tamás óta az egyetlen gitáros-énekes, akivel Bereményi Géza dalszöveget ír.
Cseh Tamás maga számos archív felvételen jelenik meg a filmben, és Bereményi is mesél kapcsolatukról. Nemcsak a közös dalok révén látjuk és halljuk, hanem a Turné című film egyik emlékezetes jelenetében is, ahol véletlenül bebújik Törőcsik Mari ágyába.
Szó esik kettejük különös szabályokon alapuló kapcsolatáról és a hosszú évekre félbeszakadt, majd újrakezdődő közös munkájukról is.
Most elmondom, mid vagyok, mid nem neked.
Vártál ha magadról szép éneket,
Dicsérő éneked én nem leszek,
Mi más is lehetnék: csak csönd neked
Bereményi Géza filmrendezői életművének egyik emblematikus színésze Eperjes Károly. Ő formálta meg például Bereményi nagyapja karakterét az Eldorádó emlékezetes főszerepében, és gyakorlatilag minden más fontos filmben is játszott, melyet Bereményi írt és rendezett.
Az a művész, akire Bereményi meghatározó szerepet bízott a Tanítványokban, A turnéban és különösen A Hídemberben, egyetlen, a portréfilmhez forgatott jelenetben sem jelenik meg, és szó sem esik róla.
Ez a beszédes hiány arról a súlyos mentális közállapotról árulkodik, amely egyre erőteljesebben határozza meg mindennapjainkat. Szomorú, ám nem megmagyarázhatatlan jelenség. Ezzel együtt is megemeljük kalapunkat Bereményi Géza és a film alkotói előtt. A nagyközönség várhatóan szeptembertől láthatja a filmet, ami több mint portré, hiszen Bereményi Géza segítségével a magyar történelem elmúlt évtizedeit és épp aktuális jelenségeit mutatja be.
(Borítókép: A Nemzet Művésze címmel tavaly kitüntetett Bereményi Géza Kossuth- és József Attila-díjas író, forgatókönyvíró, Balázs Béla-díjas filmrendező a Városmajorban 2021. október 4-én. Fotó: Cseke Csilla / MTI)