Bollywood az indiai mozi halála: a Netflix keze mindenhova elér

2022-09-01T002426Z 1042244507 RC29YV9Y20RM RTRMADP 3 INDIA-BOLLY
2022.09.01. 13:03
A streamingszolgáltatások, mint a Netflix és az Amazon térhódítása a koronavírus-járvány alatt a fiatalabb generációk igényeit inkább kielégítették, mint Bollywood filmjei, melyeket a közönség elmaradottnak és divatjamúltnak értékel.

Az idén megjelent 26 bollywoodi filmből 20 – vagyis 77 százalék – bukás volt. Ez a Reuters szerint nagyjából kétszerese a 2019-es 39 százalékos bukási aránynak, mielőtt a járvány megrázta volna a társadalmat, és indiaiak százmillióit kényszerítette arra, hogy a lezárások miatt leszokjanak a mozikról, amelyek évtizedekig Bollywood fő bevételi forrásai voltak.

Népszerűbbek a netes szolgáltatók

A moziba járás helyett áttértek a nemzetközi streamingszolgáltatásokra, amelyek viszonylag későn érkeztek Indiába – a Netflix és az Amazon Prime 2016-ban indult –, és változatos, Amerikában és Európában, valamint Indiában és Ázsia más részein készült tartalmakat kínálnak.

India 1,4 milliárd lakosának egynegyede használ ma már ilyen szolgáltatásokat, szemben a 2019-es 12 százalékkal. Ez az arány 2027-re várhatóan eléri a 31 százalékot, és van még hova fejlődni; Észak-Amerikában például 80 százalék körüli az igénybevétel.

A jegyeladások idén március óta minden hónapban csökkentek. Az Elara Capital befektetési banki cég kutatása szerint a bollywoodi filmekből származó bevételek a július–szeptemberi negyedévben várhatóan 45 százalékkal csökkennek a koronavírus előtti szinthez képest.

Mint arról beszámoltunk, a mozi gyengélkedik, miután a világ második legnagyobb mozilánc-üzemeltetője, a Cineworld Group csődvédelemhez folyamodott.

(Borítókép: Egy riksás Újdelhiben az 1994-es Forrest Gump hivatalos remake-jének, a Laal Singh Chadda című filmnek a plakátja előtt 2022. augusztus 17-én. Fotó: Adnan Abidi / Reuters)