Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMKarácsony Gergely nem bírja tovább az „arcátlanságot"
További Kultúr cikkek
- Különleges ajándék várja Puzsér Róbert rajongóit
- Megrázó üzenetet küldött a házomlásban életveszélyesen megsérült balettművész
- Holtan találták az influenszereket, de a nyugdíjas nyomozó kibogozta az ügy szálait
- Tíz fikciós alkotás, amelybe érdemes lehet belelapozni
- Kern Andrást a biztonság kedvéért kórházba vitték a Pesti Színházból, egyelőre pihennie kell
Ha megmutatod a tiédet, én is megmutatom az enyémet, és még az is lehet, hogy a végén összetesszük, amink van. Nagyjából ez a lényege az idei ARC kiállításnak, ugyanis a tárlat fő témája, hogy
a világ buborékjai egyesüljenek.
Ha valamire, hát erre nagy szükség lenne.
Megnyílt a 22. ARC kiállítás, amelynek harmadik alkalommal a Bikás park ad otthont, a plakátok október 9-ig éjjel-nappal megtekinthetők.
Háromszorosát kell fizetnem az eddiginek, nem tudom mi lesz télen, komolyan nem tudom.
– kaptam el ezt az elejtett mondatott, miközben körbejártam a plakátokat. A panasz egy férfitól érkezett, aki ügyet sem vetett az ARC kiállításra, csak átgázolt a parkon. Talán maga sem tudta, dramaturgiailag mennyire jó időben hagyta el a száját a gázszámlájáról megfogalmazott észrevétel. Ugyanis épp egy olyan plakát mellett álltam, amin egy kockás terítőn vacsorára előkészített zsíroskenyér van, a konyhában kikapcsolva áll a tűzhely, és gyertyafény világítja meg a teret. Az asztalon sárga csekk.
Tömegek jövőképe
Az ARC mint közéleti kiállítás az évben aktuális közéleti beszédtémákat vizualizálja. Keserédes szórakozás, ugyanis leginkább problémákat, elégedetlenséget és kiábrándultságot sűrít képekbe, ám mindezt – jobb esetben – humorral és kreatívan teszi.
Az idei kiállítás kevesebb szellemességet rejt. Mintha a pályázók belefáradtak volna abba, hogy az esszenciájánál ragadják meg a halmazokat, vagy az is lehet, hogy egyre kevésbé tudnak nevetni a közélet kérdésein. Ha vittem volna egy előre összeállított témapakkot, valószínűleg mindent kipipálhattam volna, ám nem volt olyan sok pályamű, ami hosszabb percekre leszögezte volna a lábaimat a fűben.
A tavalyi kiállításon a slágertéma az apa fiú, az anya nő, illetve a koronavírus köré szerveződött, idén a KATÁ-t temettük, a pedagógusokkal vállaltunk szolidaritást, és siratjuk a Földet, amit csúnyán kihasználtunk.
Az egyik plakát naptárbejegyzést ábrázol, napi bontás óráról órára arról, hogy épp mitől kell rettegni. Ebbe a képben a magyarok többségének összes félelmét belesűrítették.
Reggel 8-tól 11-ig háború, ebédszünetben feszülhetünk azon, miért nem fenntartható forrásból származik az ételünk, de utána már az ötödik oltás, a majomhimlő, az energiaválság és a rekordmagas infláció veszi át a főszerepet, hogy este már csak azon keljen pörögni, miért nem tudunk megint elaludni.
Ezen nevetni kellene
A kiállítás megnyitóján Újbuda polgármestere, László Imre azt mondta, hogy az emberi létezés egyik motorja a humor, mert olyan mankót nyújt, amire lehet támaszkodni. Szerinte azok, akik nem fogadják el a kritikát, nem is szeretik a viccet, őket csak a saját gondolataik foglalják le.
Szavai összecsengtek Barabás Richárd alpolgármesterrel, aki szerint a humor nemcsak önreflexió, hanem olyan eszköz is lehet, ami összekapcsolja az embereket.
Tőlük a szót Karácsony Gergely vette át, aki megköszönte Újbudának, hogy az ARC helyet kapott a Bikás parkban, de kifejezte vágyát, miszerint a jövőben a kiállítás a Városháza parkban kapjon helyet, mert a főpolgármester szerint ez a tér éppen azért születik, hogy buborékmentesen együtt lehessünk, így a főváros szeretné visszavenni az ARC-ot.
Fontos feladat a buborékpukkasztás, mert ma már nincs közös tudás, amit meg tudtunk kérdőjelezi
– mondta Karácsony Gergely, aki szerint az elbuborékosodás a demokrácia levegőjét szívja ki.
A zsűrinek idén 800 pályaműből kellett válogatniuk, ami nem volt könnyű feladat Eke Angéla színésznő szerint, aki két éve tagja a döntőbizottságnak. A színésznő szerint azért nagyon izgalmas az ARC, mert itt nemcsak művészek fogalmazhatják meg gondolataikat a világról, hanem bárki, így tényleg valós körképet kaphatunk arról, milyen az adott év aktuális közhangulata.
A jók jók, a rosszak rosszak
Nyáry Luca három éve egyfajta trash- és mémszűrőként funkcionál a zsűriben.
Erre kevésbé kéne büszkének lennem, mint amennyire amúgy vagyok. Jelenleg az agyam 90 százalékát felesleges dolgok foglalják el, de legalább kiszűröm, ha valamilyen lopott tartalom érkezik be.
– mondta a fiatal slammer, író, aki szerint idén a jó pályaművek nagyon jók lettek, ám a rosszak kifejezetten rosszak.
Az elmúlt években nem volt olyan ARC-kiállításmegnyitó, hogy valaki ne akarta volna átvenni a szót a mikrofonnál. Idén egy idős hölgy állt le beszélgetni az esemény díszvendégeivel. Épp a kutyáját sétáltatta, vagy a kutya őt. A polgármesterek tornasorba állva beszélgettek a mosolygós asszonnyal. Ebből is látszik, hogy a buborékok kipukkantásához események kellenek és találkozások.
- A legjobb alkotásnak járó díjat Hamvas Bella Sötét van című alkotása kapta. Második helyezett Csóti Rebeka Élünk, mint hal a vízben című képe lett. Harmadik helyezést ért el Szegfű Liliána Boldog pedagógusok napját című munkájával. A legkedélyborzolóbb alkotás díját, a Borz díjat pedig Kékesi Dóra, Balogh Bianka, Bódi Zsófia, Dózsa Ivett, Égner Enikő, Herczeg Lilla, Tóth Blanka, ...már a spájzban vannak című műve kapta.
- Budapest különdíját Pétery Dorottya, Az év színe 2040 című alkotása kapta, melyet a díj felajánlója azon pályázat készítőjének ítélt oda, aki Budapest szempontjából a legfigyelemreméltóbb megoldást alkalmazta.
- Újbuda különdíját szintén Pétery Dorottya pályaműve kapta, melyet a díj felajánlója azon pályázat készítőjének ítélt oda, aki fontos társadalmi kérdésre progresszív módon reflektál és cselekvésre ösztönöz.
- Újbuda kultúráért felelős alpolgármestere, Barabás Richárd különdíját Révész Pál és molga, Metszet című pályaműve kapta.
- A Hammer Agency különdíját Szücs János, Át a hídon című pályamunkája nyerte el, melyet a díj felajánlója azon pályázat készítőjének ítélt oda, aki marketing szempontból világszínvonalú megoldást nyújtott.
A díjazottak sora itt nem ér véget, hiszen a közönségdíjért még megküzdenek a pályaművek. A szervezők arra biztatják a kiállítás látogatóit, hogy fedezzék fel az idei tárlatot, keressék meg kedvenc alkotásaikat és szavazzanak a képek alatti QR-kód segítségével vagy az ARC weboldalán.
(Borítókép: Szabó Réka / Index)